Wilhelminapark 26, Utrecht

Remarketing via AdWords: haal jij websitebezoekers al terug?

Een bezoeker die je website of webshop bezoekt, goed rondkijkt, twijfelt en dan toch weer weg klikt. Frustrerend, maar niet helemaal onbekend. Het liefst zou je deze ‘windowshoppers’ met een persoonlijke aanbieding teruglokken. Sinds enige tijd is dit via de remarketingtool van Google AdWords ook online mogelijk.

De tool stelt je in staat bezoekers van je website op andere plaatsen en tijden via speciale advertenties weer te bereiken. Niet alleen versterkt remarketing de aanwezigheid van het merk bij de bezoeker. Het motiveert ook tot een bepaalde actie of ‘conversie’ over te gaan.

Hieronder lees je hoe remarketing via AdWords werkt en waar je rekening mee moet houden.

Een goede strategie is noodzakelijk

Zoals het in de marketing erg normaal is om te starten met een goede strategie, hoort dit bij remarketing ook de eerste stap te zijn. De gewenste conversie moet als duidelijk doel bovenaan je lijstje staan. Conversie kan het kopen van een product betekenen, maar ook het inschrijven tot de nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. Wat wil je bereiken?

Daarnaast moeten verwachtingen realistisch weergegeven worden. Remarketing genereert bijvoorbeeld geen nieuwe bezoekers. Het voordeel is juist dat bezoekers die eerder de site hebben bezocht, terugkomen en tot de gewenste actie overgaan.

Remarketing tag implementeren op de website

In AdWords kun je met een remarketing tag een code plaatsen op je website. Deze tag zorgt ervoor dat Google zelf de remarketing lijsten voor je samenstelt. Zo kun je ervoor kiezen de AdWords tag te implementeren voor dynamische remarketing. Dit betekent dat Google op basis van de productfeed of service feed bezoekers blootstelt aan retargeting advertenties. Wanneer iemand dan specifiek gekeken heeft naar zwarte dames hardloopschoenen, zal Google de bezoekers een advertentie van deze specifieke schoen laten zien.

Een alternatief is de Google Analytics tag. Deze tag geeft je meer controle in de targeting van bezoekers. Zo kun je bezoekers uit specifieke regio’s targeten of die langer dan drie minuten op een specifieke pagina zijn blijven hangen. Hoe je dit gemakkelijk voor elkaar krijgt, leggen we later in dit artikel uit.

Remarketing lijsten

Google stelt op basis van cookies en eerder opgegeven informatie de remarketinglijsten samen. Deze lijsten kunnen maximaal 540 dagen worden gebruikt. Of dit slim is, is de vraag. Zo worden bezoekers door het gebruik van cookies toegevoegd aan de lijst. Als zij deze cookies niet regelmatig verwijderen of niet tot conversie overgaan zullen zij anderhalf jaar lang worden blootgesteld aan dezelfde advertenties. Dit kan tot irritaties leiden, wat je natuurlijk wilt voorkomen.

Je wilt bezoekers niet stalken met advertenties. De frequentie van advertenties moet je dus goed in de gaten houden. In AdWords kun je bij campagnes een limiet aan impressies per dag, week of maand instellen. Houd hierbij ook rekening voor hoeveel campagnes en advertentiegroepen je de remarketingtool toepast. Bezoekers kunnen namelijk op meerdere lijsten staan.

Targeting demographics Google AdWords

In de Dimensions tab kun je zien hoe vaak bezoekers advertenties in een bepaalde tijdsperiode hebben gezien. Je kunt dan later nog bepalen of het aantal impressies teveel of juist te weinig is en dit aanpassen.

Targeting in remarketing

Net zoals je specifieke groepen kunt targeten voor je advertenties, kun je dit ook bij remarketing toepassen. Zo kun je de demographics en locaties instellen voor de doelgroep. Denk aan de doelgroep mannen van 25 tot 44 jaar uit de regio Utrecht.

Targeting demographics AdWords

Ook heb je de mogelijkheid alleen ‘quality’ bezoekers te targeten, door in AdWords de bezoekers die korter dan 3-5 seconden op de website zijn geweest uit te sluiten. Zo bereik je dat alleen de bezoekers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn ge-target worden.

Uitsluiten van websites

Bij remarketing worden advertenties via het display netwerk op partnerwebsites van Google getoond. En alhoewel het bij remarketing niet echt draait om de relevantie van deze partnerwebsite, is het toch belangrijk dat sommige websites worden uitgesloten. Zo kunnen sommige websites je merknaam juist schaden. In AdWords kun je dus bepaalde sites en content uitsluiten. Dit doe je in het Display Network bij opties. Zo kun je bepaalde thema’s, forums en error pagina’s vermijden.

Uitsluiten van websites in Google AdWords

Je advertentie optimaliseren

Bij het maken van een advertentie bestemd voor remarketing staat ook hier het doel voorop. Wil je graag dat bezoekers dat specifieke product toch kopen? Zorg er dan voor dat dit product op de advertentie staat. Ook kun je bezoekers aantrekken door een kortingscode te promoten.

Wil je graag dat de bezoeker gebruik gaat maken van de diensten die je aanbiedt? Dan kan een advertentie met de USP’s de bezoeker over de streep trekken contact met je op te nemen. Houd hierbij altijd rekening dat de advertentie in lijn moet zijn met de website en de huisstijl en dat je een duidelijk call-to-action implementeert.

Een paar extra punten om rekening mee te houden:

  • Heb jij een advertentie met bewegend beeld? Niet alle partnerwebsites zullen deze advertentievorm accepteren. Zorg dus dat je ook altijd over een versie met een stilstaande afbeelding of alleen tekst beschikt.
  • Iedere website waar je op kunt adverteren heeft een aparte ruimte voor advertenties ingedeeld. Dit is niet altijd het formaat van jouw advertentie. Zorg dus voor verschillende formaattypes zodat jouw advertentie altijd goed zichtbaar is. 

Meet conversies en optimaliseer

Als je gebruikmaakt van de Google Analytics tag, kun je het succes van remarketing meten. Zo kun je zien hoeveel mensen op de advertentie hebben geklikt, en ook hoeveel bezoekers tot conversie zijn overgegaan. Daarnaast kun je de slechtlopende advertenties snel spotten en optimaliseren of verwijderen. Het inzicht in de prestaties van de advertenties zullen je helpen de remarketing te optimaliseren en bezoekers in de toekomst nog beter te bereiken.

Online adverteren uitbesteden?

Wil je meer weten over de remarketingtool in Google AdWords? Of wil SEA uitbesteden aan een online marketing bureau? Neem contact op met Sageon!

Auteur

Picture of Max Leuftink
Max Leuftink
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer