Wat is kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een score die Google toekent aan elk zoekwoord in een Google Ads advertentieaccount. De kwaliteitsscore is een getal tussen één en tien. Een hoge kwaliteitsscore verlaagt de kosten per klik en verbetert de positie van je advertenties in Google.
Met een hoge kwaliteitsscore beloont Google adverteerders die relevante advertenties en aansluitende bestemmingspagina’s hebben. De missie van Google is namelijk om gebruikers van de zoekmachine zo goed mogelijk antwoord te geven hun vragen.
Veel mensen hebben bij Google Ads nog het idee dat het bedrag dat je betaalt per klik de belangrijkste indicator is voor de kwaliteit. Gelukkig is dit niet het geval.
Waar vind je de kwaliteitsscore in Google Ads?
De kwaliteitsscore (kw. score), of quality score (qs) als je de taalinstellingen van jouw Google Ads-account op Engels hebt staan, is niet standaard zichtbaar.
Gelukkig is het erg eenvoudig om de de kolom met de kwaliteitsscore zichtbaar te maken.
- Stap 1: log in bij Google Ads
- Stap 2: kies de campagne waar je de kwaliteitsscore van wilt zien
- Stap 3: ga naar het tabblad zoekwoorden
- Stap 4: ga naar kolommen, kenmerken en voeg de kwaliteitsscore toe
- Stap 5: klik op toepassen, anders worden de wijzigingen niet opgeslagen
Hoge of lage kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore bepaalt dus voor een aanzienlijk deel het succes van je campagnes. Een kwaliteitsscore lager dan 7 zorgt er al voor dat je meer betaalt per klik dan nodig is.
Een extreem lage kwaliteitsscore van 1 kan er zelfs voor zorgen dat je maar liefst 600% meer betaalt.
Welke factoren bepalen de kwaliteitsscore?
- Kwaliteit bestemmingspagina
De ervaring van de bezoeker op de bestemmingspagina (de pagina waarnaar je advertentie verwijst). - Doorklikratio
Het percentage bezoekers dat doorklikt wanneer jouw advertentie wordt getoond. Beter bekend als click through rate (CTR). - Advertentierelevantie
De relevantie van de campagnes ten opzichte van het zoekwoord waar je op adverteert. - Geografische prestaties
Het succes van de advertenties in de specifieke geografische locaties die je hebt ingesteld. - Getargete apparaten
De score van je ads op verschillende apparaten.
Wat is de invloed van de kwaliteitsscore op CPC?
Vanaf een kwaliteitsscore lager dan 7 gaat het bedrag dat je per klik betaalt, omhoog. Hoe lager de kwaliteitsscore, hoe meer je betaalt.
Procentueel ziet deze stijging er als volgt uit:
Kwaliteitsscore | Stijging / daling kosten per klik (CPC) |
10 Uitstekend | daling CPC 30% |
9 Uitstekend | daling CPC 22% |
8 Uitstekend | daling CPC 12% |
7 Goed | – |
6 Zwak | stijging CPC 17% |
5 Zwak | stijging CPC 40% |
4 Zwak | stijging CPC 75% |
3 Ziek | stijging CPC 133% |
2 Ziek | stijging CPC 250% |
1 Dood… | stijging CPC 600% |
Tips om de kwaliteitsscore te verbeteren
Zoals bovenstaande tabel laat zien, is een hoge kwaliteitsscore erg belangrijk. Om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te halen is het dus zaak om de bepalende factoren te optimaliseren. Onderzoek welke zoekwoorden lager dan een 7 scoren en ga aan de slag.
Om je op weg te helpen geven we alvast wat praktische tips.
- Optimaliseer de landingspagina’s. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat de bezoeker langer op je website blijft. Google leidt daaruit af dat je Adwordsadvertentie erg relevant was voor de bezoeker. Lees hier 7 tips voor een goede landingspagina.
- Focus je eerst op de belangrijkste zoekwoorden. Richt je op de 3 belangrijkste zoekwoorden in jouw account. Scoren deze een kwaliteitsscore lager dan 7? Schrijf nieuwe advertenties! Blijf dit doen tot je wel een 7 of hoger hebt. Als je dit bereikt hebt kun je je richten op drie andere zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore.
- Verhoog het doorklikratio met branded zoekwoorden. Scoren je zoekwoorden laag op het gebied van CTR? Zet ze tijdelijk op non-actief. Focus je op de zoekwoorden die wel een hoge CTR hebben zoals branded zoektermen. Dit zijn termen waarin je bedrijfsnaam wordt genoemd. Deze termen scoren een hoge CTR en halen hiermee het totale gemiddelde omhoog.
- Zorg voor een goede structuur in je AdWords account. Maak op zijn minst één advertentiegroep per onderwerp en schrijf minstens 4 advertenties per advertentiegroep. Houd goed in de gaten welke zoekwoorden kwalitatief goede bezoekers opleveren en welke niet. Investeer voldoende tijd om te monitoren en optimaliseren.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over de manier waarop jij de kwaliteitsscore van zoekwoorden kunt verbeteren? Neem contact op met online marketing bureau Sageon.