Wilhelminapark 26, Utrecht

Storytelling: stappenplan voor een succesvol verhaal

Het schrijven van saaie marketingteksten is een valkuil waar veel bedrijven in trappen. Er is gelukkig een oplossing: storytelling! In deze blog geven wij jou een stappenplan om je marketingtekst te transformeren in een boeiend en succesvol verhaal. Zo zorg jij ervoor dat jouw boodschap blijft hangen bij de doelgroep.

 

Stap 1: begin met je verhaal, niet je kanaal 

De kern van je verhaal is de boodschap die je wilt overbrengen aan je doelgroep. Stap één is daarom het in kaart brengen van die boodschap. Of het nou de missie van je bedrijf is, het ontstaan van een product of gewoon de aanloop naar een nieuw project. In welke vorm of op welk kanaal je dit verhaal vertelt, is een zorg voor later. 

Om je verhaal in kaart te brengen kun je verschillende technieken gebruiken: 

Maak een mindmap

Start met een ‘ouderwetse’ brainstorm of mindmap om alles wat je met je verhaal associeert in kaart te brengen. Hierbij verzamel je als het ware alle belangrijke onderdelen waaruit je verhaal straks zal bestaan. 

Breng je verhaal tot leven

Een andere manier is het letterlijk vertellen van je verhaal. Het liefst wil je je verhaal aan iemand vertellen die het nog niet kent. Vraag om feedback aan die persoon (of zelfs aan meerdere personen). Zijn er dingen die je hebt verteld overbodig? Wat vond hij of zij interessant? Was alles duidelijk? Noteer ondertussen wat steekwoorden van het gesprek. Vaak is dit een goede leidraad voor het vastleggen van je verhaal! 

Weet je welk verhaal je wilt vertellen? Dan gaan we door naar stap 2. 

 

Stap 2: ontleed en ontwikkel 

Je hebt inmiddels een ruwe schets van je verhaal in steekwoorden of in grote lijnen. Nu is het tijd om het verhaal te ‘‘ontleden’’ en het zo meer diepgang te geven. Wat is je definitieve boodschap, welke actie moet het publiek uitvoeren na het lezen van je verhaal (of welke emotie wil je oproepen) en waarom wil je dit verhaal eigenlijk delen?  

Door je ruwe verhaal te ontleden kom je tot de kern. Dit ontwikkel je weer – tot je zeker weet dat je boodschap in het verhaal verwerkt is.  

 

Stap 3: hoe tell je de story?  

Het is nu tijd om de kladversie echt vorm te geven tot storytelling. Hoe ga jij je boodschap delen met de wereld? 

Hoe en waar vertel je het verhaal?

Een belangrijke factor in dit proces is natuurlijk het bepalen van een kanaal. Dat betekent niet dat je je verhaal maar via één kanaal hoeft te delen; zeker niet, juist crossmediale communicatie kan je boodschap versterken.

Wel is het fijn om één vorm te kiezen. Wordt het een video of een tekst? Deel je de content enkel op social media? 

Wat verwacht je van de lezer?

Zodra je bovenstaande in kaart hebt, zet je een communicatieplan of funnel op. Bepaal voor wie het verhaal is bedoeld. Bedenk ook hoe ze terechtkomen bij je verhaal. En wat kan de lezer na het ontvangen van je boodschap doen?   

 

Stap 4: zet de puntjes op de i

Het einde is in zicht! Het is tijd om de puntjes op de i te zetten en je verhaal af te ronden.

Met deze storytelling tips weet jij zeker dat je verhaal gaat opvallen tussen de rest:

1. Zorg dat je verhaal emoties oproept

Een goed verhaal wekt een emotie op bij de lezer. Laat je publiek lachen door een grappig voorval op kantoor, of raak ze met een ontroerend afscheid van een collega. Zo laat je als organisatie een persoonlijke kant zien. Door bewust te kiezen welke emotie je wilt oproepen, versterk je de verbinding tussen jouw merk en je publiek.

2. Verras je publiek

Storytelling zorgt ervoor dat je marketingteksten niet saai en droog zijn. Integendeel, het kan je publiek verrassen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het publiek op het puntje van zijn of haar stoel zit met een onverwachte wending in je verhaal. Laat ze niet alleen kennismaken met je product of dienst, maar bijvoorbeeld ook met het leven op kantoor.

3. Show, don’t tell

We communiceren vaak onze USP’s, maar dit is lang niet altijd overtuigend. Veel bedrijven beweren namelijk hetzelfde. Laat de USP’s zien!

Heb jij een snelle service? Benadruk dan dat je binnen 24 uur levert en altijd snel reageert op e-mails. Het draait hierbij om de kleinste details die jouw bedrijf uniek maken. Hierdoor onderscheid jij je met jouw verhaal van je concurrenten.

4. Let op de structuur van je verhaal

Een verhaal hoeft niet per se in chronologische volgorde verteld te worden. Dit zorgt ook voor die verrassende wending! Begin de intro van je verhaal bijvoorbeeld met de spannendste gebeurtenis uit je verhaal. Hiermee grijp je meteen de aandacht van je doelgroep. 

Durf dus te experimenteren met de volgorde van gebeurtenissen in je verhaal, maar zorg wel voor een logische en begrijpelijke structuur. 

 

Meer weten of hulp nodig? 

Door dit stappenplan te volgen en meer aandacht te besteden aan je verhaal, zul je je doelgroep nog beter kunnen binden. Denk creatief en laat je bedrijf op een andere manier zien. Dit maakt jouw content gegarandeerd succesvoller.

Wil je sparren over de mogelijkheden van het uitdragen van jouw verhaal via online marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.

 

 

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer