Wilhelminapark 26, Utrecht

Adverteren in YouTube: wat zijn de mogelijkheden?

Wist je dat YouTube na Google de tweede grootste online zoekmachine ter wereld is? Het aantal bekeken video’s per dag blijft groeien en daarmee is YouTube op dit moment de snelst groeiende “video sharing” website ter wereld. Hierdoor is YouTube een interessant kanaal om in te adverteren en nieuwe doelgroepen te bereiken. Goed nieuws: dankzij Google AdWords is het heel eenvoudig om in YouTube te adverteren!

Waarom YouTube Adverteren?

Adverteren in YouTube is anno 2018 een onmisbaar kanaal in jouw marketingstrategie:

  1. het bereik is enorm,
  2. je kunt zeer gericht targeten,
  3. video’s hebben een hoge gevoelswaarde,
  4. en je betaalt alleen per interactie.

Advertentiemogelijkheden

Er zijn vier verschillende advertentiemogelijkheden in YouTube. In dit artikel leggen we elke advertentiemogelijkheid uit.

1. TrueView InStream advertenties

TrueView InStream advertenties zijn video’s die worden afgespeeld voorafgaand aan een YouTubevideo. Kijkers kunnen de videoadvertentie na vijf seconden ‘overslaan’. Je betaalt pas voor de videoadvertentie als de bezoeker meer dan 30 seconden van de advertentie heeft bekeken of als de kijker interactie heeft gehad met jouw video (afhankelijk van wat als eerste gebeurt).

De volgende handelingen worden gezien als video-interactie:

  • Het klikken op een video;
  • Het klikken op een call-to-action overlay/button;
  • Het klikken op kaarten of begeleidende banners;
  • Het vergroten van het videoscherm.

Is jouw video korter dan 30 seconden? Dan betaal je wanneer de gehele video is afgekeken.

Onderstaand is een voorbeeld van een TrueView InStream advertentie te zien.

2. TrueView Video Discovery advertenties

TrueView advertenties met video discovery kunnen op verschillende plekken binnen YouTube weergegeven worden, bijvoorbeeld op de zoekresultatenpagina, op weergavepagina’s voor mobiel en desktopcomputers en op de homepage van de mobiele YouTube-app. Je betaalt alleen wanneer een kijker op de video-advertentie klikt. De TrueView video discovery-advertenties verschillen per plaatsing in advertentie-indeling:

Startpagina

Je video kan worden weergegeven op de homepage van YouTube of op de mobiele YouTube-app. De video-advertentie verschijnt op basis van oude zoektermen en videoweergaven van de gebruiker.

YouTube-zoekresultaten

In YouTube is het mogelijk om advertenties boven de zoekresultaten te plaatsen, vergelijkbaar met reguliere AdWordsadvertenties in Google. De video-advertentie verschijnt op basis van de zoektermen die de gebruiker heeft ingevuld. Onderstaande afbeelding is hier een voorbeeld van:

Weergavepagina’s van YouTubevideo’s

Op videoweergavepagina’s kan de advertentie op verschillende posities weergegeven worden:

  • Als begeleidende banner in het gedeelte met gerelateerde video’s als een soort advertentieblok (deze verschijnt altijd rechts naast de video);
  • Als video-overlay na afloop van een YouTubevideo.

Het is ook mogelijk om de plaatsingen te combineren.

3. Standaard display-advertenties

Display-advertenties worden getoond naast de zoekresultaten op YouTube of naast de video als begeleidende banner. Dit zijn beelden (JPG-, PNG-, GIF- of HTML5-indeling) van 300 x 250 pixels die niet weg geklikt kunnen worden. In de onderstaande afbeelding wordt de display-advertentie weergegeven rechts naast de video. Het zal niet snel als vervelend worden ervaren, omdat de advertentie en de video elkaar niet overlappen. Ook staat YouTube geen pop-ups of automatisch spelende audio toe.

De kosten van een displayadvertentie in YouTube zijn hetzelfde als de kosten van een displayadvertentie in het reguliere displaynetwerk van AdWords. Je betaalt dan bijvoorbeeld met een model als CPM (kosten per 1.000 vertoningen).

4. InVideo Overlay-advertenties

InVideo Overlay-advertenties zijn beeldadvertenties van 480 x 70 pixels die als overlay worden weergegeven wanneer de kijker de video afspeelt. De advertentie wordt in het onderste gedeelte van de YouTubevideo vertoond en kijkers kunnen de advertentie wegklikken, zoals te zien in bovenstaande afbeelding. Hier zie je ook de mogelijkheid om met dezelfde advertentiecampagne een begeleidende display-advertentie naast de overlay-advertentie weer te geven.

Let op: InVideo Overlay-advertenties zijn alleen beschikbaar in gereserveerde gesponsorde campagnes. Je kunt deze advertenties niet via AdWords activeren.

Targetingmogelijkheden

YouTube heeft een enorm bereik. Alleen in Nederland gebruiken al meer dan 7 miljoen mensen het platform. Het is daarom verstandig om je goed te verdiepen in het videoplatform en te ontdekken wat jouw doelgroep op YouTube doet voordat je aan de slag gaat met adverteren. Er zijn diverse targetingmogelijkheden om binnen YouTube een doelgroep te definiëren:

  • Geografie (landen, regio’s en plaatsen);
  • Taal;
  • Demografie (leeftijd en geslacht);
  • Zoekwoorden (de advertentie wordt alleen vertoond aan de hand van de door jou gekozen zoekwoorden);
  • Interesses (gebaseerd op webpagina’s die de kijker heeft bezocht);
  • Onderwerp (op basis van interesses), dit is een goed alternatief voor targeting op zoekwoorden;
  • Zelfgekozen video’s of YouTube-kanalen;
  • Remarketing, waarmee je websitebezoekers retarget op YouTube.

Door goede targetingmogelijkheden te kiezen en te combineren, zorg je ervoor dat de video-advertenties aan een relevant publiek worden getoond. Hiermee trek je een relevanter publiek aan en gaan je kosten per 1.000 vertoningen (CPM) omlaag.

Online marketing bureau

Heb je vragen of wil je meer weten over de mogelijkheden van adverteren in YouTube? Stel vrijblijvend je vraag aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!

Auteur

Picture of Max Leuftink
Max Leuftink
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer