Wilhelminapark 26, Utrecht

Groeien als advocatenkantoor? Bekijk 4 eenvoudige stappen

Je bent niet de enige advocaat die te maken heeft met (veel) concurrentie. Het zorgen voor structurele groei met behulp van een frisse aanwas van nieuwe cliënten vormt voor veel advocatenkantoren een uitdaging.

Vrees niet, groei is mogelijk. Het hoeft zelfs niet ingewikkeld te zijn. Wat je nodig hebt is tijd, vastberadenheid en geduld.

Met behulp van 4 eenvoudige stappen leg jij de basis om te groeien met je advocatenkantoor. De stappen die we in dit artikel verder uitleggen zijn:

  1. Wees online
  2. Vind jouw niche
  3. Creëer een legal marketing plan
  4. Geef de beste service

Wij helpen advocaten met het realiseren van groei. Bovenstaande stappen hebben bij andere kantoren gewerkt. We hopen dat jij ze ook kunt gebruiken!

1. Wees online

We hopen eerlijk gezegd dat je deze stap al hebt genomen. Het is een no-brainer: wees online. Het is helaas nog wel nodig om deze stap te noemen. In ons dagelijks werk komen we namelijk veel kantoren tegen die niet online zijn.

Met niet online zijn bedoelen we ook advocatenkantoren die wél een website hebben, maar deze niet regelmatig updaten. Gebruik jij je site meer als een statische online brochure, zonder blog, nieuws of andere content die regelmatig ververst wordt? Dan ben je in onze ogen ook niet online.

Mocht je twijfelen of het zin heeft voor jouw kantoor om online te zijn, stuur dan eens een mail naar info@sageon.nl zodat we je met data kunnen overtuigen.

Natuurlijk heb je het druk met het bijstaan van cliënten en is marketing niet je corebusiness. Maar dat is geen reden om de mogelijkheden van online marketing links te laten liggen. Voor deze kantoren is uitbesteden een oplossing. Kies hiervoor een marketingbureau met ervaring binnen advocatuur waar je een goed gevoel bij hebt.

Tablet2. Vind je niche

Bij sommige kantoren ontstaat een niche vanzelf. Ze helpen een cliënt met een specifiek geval, deze cliënt deelt deze ervaring in zijn netwerk en zo ontstaat een sneeuwbaleffect.

Richt jij met je kantoor op een niche of pak je alles aan wat binnenkomt? Het lijkt misschien zo dat het aanpakken van zoveel mogelijk zaken je kantoor laat groeien. In werkelijkheid kan het je groei juist belemmeren.

Er is een aantal redenen waarom focus op een bepaalde niche goed is voor jouw kantoor:

Je kunt je marketing specifieker inrichten (targeten)

Door je marketinginspanningen te richten op een niche ga je veel efficiënter om met resources. Als je een brede doelgroep wilt benaderen is de kans vele malen kleiner dat je precies diegene bereikt met je boodschap die opzoek is naar jouw diensten.

Stel jouw niche bestaat uit ondernemers die een bouwbedrijf hebben met maximaal 50 man personeel. Wanneer je deze groep gericht gaat targeten, bijvoorbeeld met behulp van een LinkedIn-campagne, is de kans op succes vele malen groter dan wanneer je een algemene campagne inricht.

Tip: gebruik Google om achter relevante contactpersonen binnen LinkedIn te komen. Handig om onderzoek naar je niche te doen. Dit kan er zo uitzien

site:linkedin.com AND “directeur bouwbedrijf”

Zet samengestelde termen tussen aanhalingstekens. Met behulp van AND NOT kun je termen of functies uitsluiten. Dat kan er zo uitzien:

site:linkedin.com “directie bouwbedrijf” AND NOT secretaresse

Je verbetert je skills en reputatie

Een andere reden om je te richten op een niche is vanzelfsprekend. Hoe meer zaken je doet in een bepaalde branche, hoe beter je in deze zaken wordt. Als je veel cliënten in een bepaalde branche hebt bijgestaan verbetert dit je reputatie. Je zal gezien worden als een autoriteit en via mond-tot-mond reclame zal dit je meer zaken opleveren.

Bij het bouwen van een niche is branding belangrijk. Branding vormt het eerste beeld dat mensen in hun hoofd krijgen wanneer ze aan jouw kantoor denken. Wil je weten hoe je een sterk merk bouwt als advocaat? Hier schreven wij een blog over: Branding voor advocaten: hoe bouw je een sterk merk?

3. Creëer een legal marketingplan

SEO strategieHet creëren van een legal marketingplan laat je nadenken over je doelgroep. Je weet zelf al veel over je doelgroep maar hebt deze kennis misschien niet met je collega’s gedeeld. Een legal marketingplan is voorzien van een duidelijke focus, is gebaseerd op data en is kostenefficiënt.

Een legal marketingplan bestaat uit de volgende onderdelen:

Doelgroep

Hoe ziet je ideale cliënt eruit? Welke problemen heeft je ideale cliënt? Hoe gaat je ideale cliënt op zoek naar een oplossing? Is je ideale cliënt hoger opgeleid? Jouw ideale cliënt tot in kleine details omschreven heet in marketingtermen een persona. Hoe je een persona maakt lees je hier.

Kanalen

Wanneer je hebt omschreven wie je ideale cliënt is, ga je onderzoeken waar je ideale cliënt is. Met waar bedoelen we de fysieke locatie maar ook de plek waar je ideale cliënt op zoek gaat naar informatie. Het maakt bijvoorbeeld nogal een verschil of je doelgroep bestaat uit dertigers of zestigers.

Jongere doelgroepen benader je in het algemeen eenvoudig online. Denk aan social media of via je website. Oudere doelgroepen kun je in bepaalde gevallen juist beter offline benaderen, bijvoorbeeld tijdens beurzen of in kranten.

De leeftijdsgrens die je het beste online kunt benaderen schuift naarmate de jaren vorderen steeds meer omhoog.

Verbinding

Aanwezig zijn op de plaatsen waar je doelgroep zich ook bevindt is niet genoeg. Het is maar het begin. Nu is het zaak dat je met je advocatenkantoor de verbinding zoekt met je doelgroep.

Je verbindt het best door je doelgroep te laten zien dat jij degene bent die het probleem voor ze kan oplossen. Geef relevante content en maak gebruik van storytelling. Hoe je dit doet hebben we eerder omschreven in een artikel op Marketingfacts.

Belangrijk is dat je op een menselijke manier communiceert. Mensen doen zaken met mensen en niet met kantoren. Ze willen weten met wie ze spreken. Zorg daarom bijvoorbeeld dat je met foto zichtbaar bent op je website.

4. Geef de beste service

online marketingWeet je waar je cliënten echt blij van worden? Verrassend goede service. Service geven die de verwachting overstijgt zorgt ervoor dat ze het over je hebben binnen hun netwerk. Uitmuntende service houdt in dat je:

  • doet wat je gevraagd wordt;
  • diensten op tijd levert;
  • iets meer voor ze doet dan je strikt gevraagd wordt;
  • ze ideeën geeft. Bijvoorbeeld hoe ze de volgende keer een situatie kunnen voorkomen.

Bestaande klanten of cliënten, dit geldt eigenlijk voor alle branches, zijn je beste verkoopkanaal. Door je nog meer te richten op het verlenen van uitmuntende service haal je alles uit je bestaande netwerk.

Aan de slag!

De vier stappen uit dit artikel gaan je helpen om groei te realiseren met jouw kantoor. Wat het belangrijkste is dat je tijd, vastberadenheid en geduld hebt.

Misschien is geduld nog wel het meest belangrijk. Je gaat op korte termijn geen sterk merk bouwen en een autoriteit worden in je niche. Maar als je deze stappen neemt en volhoudt gaat ook jou dit lukken.

Wil je eens sparren met een bureau dat ervaring heeft met het uitvoeren van deze stappen? Neem vrijblijvend contact op met Sageon; online marketing bureau voor advocaten.

Wij adviseren bedrijven in de manier waarop zij meer omzet kunnen halen uit hun website. Voor veel van deze bedrijven nemen wij werkzaamheden uit handen. Van zoekmachine-optimalisatie tot het schrijven van blogs.

Auteur

Picture of Sander Geijtenbeek
Sander Geijtenbeek
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer