Online marketing uitbesteden: de juiste keuze voor jou?
Bij veel bedrijven is online marketing een onmisbaar onderdeel van een gezonde bedrijfsvoering. Of er binnen dit vakgebied veel kansen liggen, is geen vraag meer, maar waar moet je beginnen? De stap zetten om te starten met online marketing kan overweldigend aanvoelen. Steeds meer bedrijven kiezen daarom om hun online marketing uit te besteden. Maar is dit de enige optie? Wij helpen je met het beantwoorden van deze vraag.
Wil jij weten hoe jouw bedrijf ervoor staat met zijn online marketing? Maak een afspraak met één van onze specialisten om te zien waar jouw kansen liggen!
Wat doet een marketingbureau?
Een online marketingbureau maakt jouw bedrijf vindbaar voor potentiële klanten op het internet. Er zijn verschillende marketingbureaus met veel verschillende diensten die zij kunnen leveren. Diensten waar jij je als bedrijf mee bezig kunt houden zijn bijvoorbeeld adverteren in zoekmachines (SEA), zoekmachine-optimalisatie (SEO), social media marketing en contentmarketing. Hieronder zetten wij ze voor je op een rijtje:
Adverteren in zoekmachines (SEA)
Wil je op korte termijn bezoekers naar je website halen vanuit zoekmachines als Google en Microsoft Ads (voorheen Bing)? SEA kan je daarbij helpen. Voor veel bedrijven is dit een aantrekkelijke strategie, omdat SEA, mits goed ingericht, snel resultaat geeft.
Goed om te weten is dat het ook meteen geld kost om de advertenties te plaatsen. Een goede SEA-campagne draait om het schrijven van advertentieteksten, het opzetten van campagnes en het optimaliseren van campagneresultaten.
Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Als je op zoek bent naar een strategie die zich meer bezighoudt met de lange termijn, is SEO een goede optie. Deze strategie houdt zich bezig met het verbeteren van de positie van jouw website in zoekmachines. De voordelen? Je trekt hiermee relevante bezoekers naar je website, en bouwt een stabiele basis van websitebezoekers op.
Voordeel van SEO is dat het in de basis geen geld kost. SEO is wel een tijdrovende strategie, vooral linkbuilding en technische SEO kosten tijd en vereisen veel kennis. Verder kun je bij SEO eigenlijk niet om het gebruik van slimme SEO-software heen, en deze tools kosten geld.
Social media marketing
Tegenwoordig is het onmisbaar om als bedrijf actief te zijn op sociale media platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en YouTube. Bij social media marketing is het voornaamste doel om in contact te komen met jouw doelgroep. Dit kan organisch door het delen van relevante content.
Daarnaast is adverteren op deze platformen ook mogelijk. Dit is een snelle en relatief makkelijke manier om de aandacht van jouw doelgroep te krijgen. Net als bij SEA kost adverteren binnen social media ook direct geld.
Contentmarketing
Contentmarketing zorgt dat jouw bedrijf met de juiste content geschikt voor het juiste platform (bijvoorbeeld LinkedIn of Google) onder de aandacht komt van jouw doelgroep. Denk bij content aan teksten, afbeeldingen, video’s of geluidsfragmenten. Of je zelf aan de slag gaat met content, of content laat produceren: start met een maken van een strategie. Met behulp van een goede content marketing strategie zorg je ervoor dat jouw doelgroep je online weet te vinden.
Waarom online marketing uitbesteden?
Wanneer is het een verstandige keuze om online marketing uit handen te geven? Hieronder bespreken we een aantal situaties waarin online marketing uitbesteden een verstandige keuze kan zijn.
Je hebt een andere focus
De wereld van online marketing is voortdurend in beweging door nieuwe technologieën en trends. Hierdoor zijn er constant nieuwe ontwikkelingen op het gebied van tools, kennis en inzichten.
Het is nagenoeg onmogelijk om alle ontwikkelingen bij te houden als je hier niet volledig op gefocust bent. Binnen een online marketingbureau werken specialisten die dagelijks bezig zijn met een specifiek kanaal. Hierdoor hebben ze meer, en actuelere inzichten in verschillende branches.
Je hebt onvoldoende tijd
Een goede marketingstrategie opbouwen en deze ook nog eens uitvoeren kost veel tijd. Dit kan ten koste gaan van de kernactiviteiten binnen je bedrijf, je hebt namelijk ook nog een bedrijf te runnen.
Een online marketing bureau heeft maar één doel: jouw bedrijf online succesvol maken. Ondertussen kun jij je richten op je core business. Zo haal je het maximale uit je bedrijf en online marketing.
Krapte op de arbeidsmarkt
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf een online marketeer aan te nemen. Voor sommige bedrijven is dit een slimme keuze. Goede ervaren online marketeers zijn schaars en lastig te vinden. Je kunt natuurlijk een junior aannemen. Onderschat alleen de tijd en hoeveelheid kennis over online marketing niet die nodig is om tot een goed resultaat te komen.
Online marketing deels uitbesteden als opstap naar het zelf doen
De volledige online marketing uitbesteden is een grote stap, en daarom kan een online marketing bureau ook een adviserende rol hebben. Zo houd je nog steeds zelf de touwtjes in handen, maar krijg je wel de juiste ondersteuning. Dit kan je ook een stabiele basis vormen om er later zelf mee aan de slag te kunnen gaan.
Toch liever zelf de touwtjes in handen? Sageon kan ook fungeren als jou online marketing sparringpartner.
Wat zijn de voordelen van online marketing uitbesteden?
Wat levert een investering in online marketing uitbesteden uiteindelijk op voor je bedrijf? Hieronder hebben we een aantal mogelijke voordelen waarvan jij profiteert wanneer je een samenwerking aangaat met een online marketing bureau.
Zekerheid
De specialisten van een online marketingbureau weten precies wat ze moeten doen om jouw bedrijf online te laten groeien. Zij zijn dagelijks bezig met hun vak en zo kunnen ze bijvoorbeeld online kansen voor jou spotten waarvan je zelf niet op de hoogte bent.
Er zijn geen garanties dat alles wat een online marketing bureau voor je doet ook daadwerkelijk succesvol gaat zijn. Waar je wel vanuit mag gaan is dat een online marketing bureau over de juiste kennis beschikt om van jouw website een succes te maken.
Flexibiliteit en efficiëntie
Een online marketing bureau weet zich makkelijk aan te passen in de complexe wereld van online marketing en kan daardoor flexibel en efficiënt te werk gaan.
Daarnaast biedt een bureau flexibele diensten aan die afgestemd kunnen worden op jouw wensen en budget. Ze kijken naar de huidige en de gewenste situatie en spelen daar planmatig op in.
Wat zijn nadelen van online marketing uitbesteden?
We hebben ingezoomd op de voordelen maar uiteraard zijn er ook nadelen van het uitbesteden van online marketing.
Kosten
Online marketing gaat geld kosten. Ongeacht of je het nu zelf doet of het uitbesteedt aan een online marketingbureau: je hebt budget nodig om te kunnen starten. Uiteraard is het de bedoeling dat deze kosten worden terugverdiend, maar vooraf weet je niet zeker hoelang dit gaat duren.
Snelheid
Als je iemand inhouse hebt zitten die zich bezighoudt met online marketing dan kun je vaak sneller schakelen. Ook is een directe collega vaak sneller bij qua kennis over jouw bedrijf.
Om succesvol te zijn met online marketing moet je wel echt snappen wat een bedrijf doet en voor wie. Als extern bureau duurt dit in de praktijk wat langer omdat een specialist in de meeste gevallen niet alleen met jouw bedrijf bezig is.
Meer weten?
Wil je met ons in gesprek gaan of sparren over de mogelijkheden? Maak vrijblijvend een afspraak.