Zoekwoord kannibalisatie (of keyword cannibalization) is een veel voorkomend SEO-probleem waarbij twee of meerdere pagina’s van dezelfde website met elkaar concurreren voor hetzelfde zoekwoord.
Je wilt zoekwoord kannibalisatie zoveel mogelijk voorkomen, want het zorgt ervoor dat je niet optimaal rankt op bepaalde zoekwoorden. Je bent in concurrentie met jezelf en bovendien is het voor zoekmachines moeilijk te beoordelen welke pagina meer autoritair en relevant is. Het zou het vervelend zijn als de pagina die jij minder belangrijk vindt beter scoort dan de andere pagina die juist wel op dat zoekwoord moet ranken. Je bezoekers krijgen de ‘juiste’ pagina dan misschien niet eens te zien.
Als de pagina’s ranken op een eerste en tweede positie in Google dan geldt dit probleem overigens niet, want dan nemen jouw pagina’s de beste posities in beslag en sluit je concurrenten op twee posities uit.
Opsporen van zoekwoord kannibalisatie
Hoe spoor je zoekwoord kannibalisatie op? En hoe kun je het fixen? De snelste en meest efficiënte manier om zoekwoord kannibalisatie op te sporen is door middel van de betaalde tool: Ahrefs. Deze methode hanteren wij en de methode wordt duidelijk beschreven in dit artikel.
In het artikel vind je een Google spreadsheet die je kunt kopiëren om daarna in enkele stappen te kunnen achterhalen welke pagina’s op hetzelfde zoekwoord ranken. Handig dus!
Maak je geen gebruik van Ahrefs? Dan zijn er ook gratis methoden om zoekwoord kannibalisatie op te sporen. Een daarvan is met behulp van Google Search Console.
Google Search Console is een zeer handige gratis tool van Google die je de mogelijkheid biedt om zoekwoord kannibalisatie op te sporen, maar dat is niet het enige. Google Search Console is eigenlijk gewoon must-have voor iedereen die een website beheert.
We schreven al eerder een blog over 5 handige functies waarmee je problemen kunt herkennen en oplossen.
In dit artikel richten we ons op het opsporen van zoekwoord-kannibalisatie. Dit doe je als volgt:
- Ga binnen het Google search Console Dashboard naar ‘Prestaties’
- Selecteer boven de grafiek ‘Gemiddelde CTR’ en Gemiddelde positie’
- Onder de grafiek zie je onder het tabblad ‘Zoekopdrachten’ alle zoektermen waarop je website scoort. Klik op een zoekopdracht.
- Ga daarna naar het tabblad Pagina’s. Onder dit tabblad zie je welke pagina op deze zoekopdracht vertoond wordt.
Staan er meerdere pagina’s? Dan is er sprake van zoekwoord-kannibalisatie. Als dit een positie 1 en 2 betreft is dat dus geen probleem. Kijk dus ook goed naar welke posities worden aangegeven!
Search Analytics for Sheets
Heeft je website veel pagina’s en blogs? Dan is deze methode niet ideaal, want je moet alles handmatig checken. In dat geval kun je gebruik maken van de handige Google Sheets add-on Search Analytics for Sheets.
Na het aanmaken van een Google Spreadsheet kun je bovenaan het document Add-ons toevoegen, de extensie opzoeken op G Suite Marketplace en daarna installeren.
Als je daarna weer naar Add-ons gaat, staat de extensie ertussen. Door op ‘Open Sidebar’ te klikken verschijnt er een sidebar waarmee je gegevens vanaf Search Console kunt importeren in je spreadsheet.
Kies bij ‘Group By’ voor ‘Query’ en ‘Page’, zodat zowel de zoekwoorden als bijbehorende url’s worden geïmporteerd.
Door de zoekwoorden daarna te sorteren op alfabetische volgorde kun je zien bij welke pagina’s sprake is van zoekwoord kannibalisatie.
Zoekwoord kannibalisatie oplossen
Is er sprake van ongewenste zoekwoord kannibalisatie? Dan doe je er goed aan om dit op te lossen. Er zijn verschillende manieren.
-
Maak gebruik van de canonical url
Met een canonical url vertel je Google welke url bij een zoekresultaat vertoond moet worden. De url is alleen zichtbaar voor Google en niet voor gebruikers.
Als je last hebt van zoekwoord kannibalisatie dan is het gebruik van een canonical url een goede methode om het op te lossen. De pagina waar de canonical url naar verwijst, is dan de pagina die in de zoekresultaten vertoond zal worden. Deze methode is dus alleen interessant als de content op de pagina’s ongeveer identiek is.
Lees meer in onze blog: Canonical url: wanneer gebruik je ‘m (en wanneer niet)?
-
Voeg content samen
Ranken twee pagina’s op hetzelfde zoekwoord, maar verschillen de pagina’s inhoudelijk eigenlijk best veel van elkaar? Dan kan het interessant zijn om de pagina’s samen te voegen tot één grote versie. Je vergroot dan de kans dat je hoger gaat ranken.
Zorg er wel voor dat je op de url die komt te vervallen een 301 redirect toepast. Als je een WordPress website gebruikt, kun je hiervoor de handige plugin Simple 301 Redirects gebruiken.
-
Verander de focus
Als twee pagina’s op hetzelfde zoekwoord ranken en het verhaal is nagenoeg hetzelfde, dan kun je een van de artikelen ook updaten of herschrijven. Door de focus te leggen op een ander longtail of shorttail zoekwoord gaat het bestaande artikel ranken op een andere zoekopdracht en behoud je de opgebouwde pagina autoriteit.
Het bijwerken van oude content is bovendien een minder tijdrovende klus dan het creëren van nieuwe content, maar kan minstens net zo effectief zijn voor de SEO van je website.
Hulp nodig?
Heb je nog vragen over zoekwoord kannibalisatie? Of ben je op zoek naar een online marketing bureau dat jou kan helpen met het beter vindbaar maken van je website? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Neem contact op!