Voor veel beginnende AdWords of Bing Ads adverteerders is het een verwarrende bedoening: zoektypen. Je wilt het liefst zo snel mogelijk een campagne voor je bedrijf online zetten en geeft dus snel een aantal zoekwoorden op die voor jou van belang zijn. Hiermee loop je het gevaar dat je gewonnen websiteverkeer helemaal niet bij je product of dienst past. We leggen je uit hoe je zoektypen kunt gebruiken, en hoe wij ze inzetten.
Meer over zoekmachine adverteren
Google maakt onderscheid tussen vier verschillende zoektypen:
- Exacte zoekwoorden
- Woordgroepen
- Brede zoekwoorden (en gemodificeerde brede zoekwoorden)
- Negatieve zoekwoorden
Exacte zoekwoorden
Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen brackets te zetten.
Voorbeeld:
- Je adverteert op zoekwoord [hardloopschoenen]
- Je advertentie wordt getriggerd door de zoekterm hardloopschoenen
Woordgroepen
Een woordgroep is meerdere woorden achtereen, hij wordt getriggerd door die exacte woorden, maar ook door zinnen die er sterk op lijken. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen aanhalingstekens te zetten.
Voorbeeld:
- Je adverteert op zoekwoord “hardloopschoenen kopen”
- Je advertentie wordt getriggerd door zoektermen als schoenen voor hardlopen kopen
Brede en breed gemodificeerde zoekwoorden
Brede zoekwoorden zijn de meest ‘gevaarlijke’ zoekwoorden. Het verraderlijke is dat ze vaak worden gebruikt zonder dat de adverteerder weet dat hij breed adverteert. Je gebruikt ze namelijk door je zoekwoord zonder speciale tekens toe te voegen.
Voorbeeld:
- Je adverteert op zoekwoord hardloopschoenen
- Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm. Je laat Google of Bing dus de vrije loop. Bijvoorbeeld: wat zijn de beste wandelschoenen of schoenen laten maken Utrecht
De eerste paar dagen zijn de zoektermen nog verwant aan je opgegeven zoekwoorden, maar als deze niet nauwlettend in de gaten gehouden worden zie je na een aantal weken al zoektermen die geenszins verband houden met je initiële zoekwoord. Gevaarlijk dus!
Gemodificeerd zoekwoord
Je kunt dit aan banden leggen door een gemodificeerd zoekwoord te gebruiken. Zo laat je je AdWords of Bing Ads weten dat een bepaald woord in de zoekterm móet zitten. Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm, maar het woord dat achter het plusje staat moet in de zoekterm zitten.
Voorbeeld:
- Je adverteert op zoekwoord +hardloopschoenen man
- Getriggerd door: hardloopschoenen voor mannen of hardloopschoenen kopen Utrecht
Het tweede zoekwoord heeft geen plusteken, dus Google weet dat het niet per se in de zoekterm hoeft te zitten.
Negatieve zoekwoorden (uitsluitingszoekwoorden)
Een negatief zoekwoord is een woord dat niet in de zoekterm mag voorkomen. Je gebruikt ze door een minnetje voor het woord te plaatsen, of ze toe te voegen in de gedeelde bibliotheek als lijst.
Voorbeeld:
- Je gebruikt de negatieve zoekterm -vrouwen
- Je advertentie wordt niet getriggerd door de zoekterm hardloopschoenen voor vrouwen
Welk type zoekwoord is het best?
Exacte zoekwoorden en woordgroepen zijn geliefde zoektypen onder online marketeers. Ze zorgen ervoor dat je grip houdt op de klikken naar de website van je klant. Er is immers niets vervelender dan een klant te moeten vertellen dat een deel van het budget naar irrelevant verkeer is gegaan.
Er zijn echter ook nadelen. Door zo exact te adverteren loop je wellicht ook goed websiteverkeer mis. Deze potentiële klanten zoeken op een term die je niet verwacht had dat ze zouden gebruiken. Om deze reden is het van groot belang om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen voorafgaand aan het instellen van je campagne.
Waarom zou je dan toch voor de brede zoekwoorden gaan? Simpel; om eerdergenoemde termen die je niet voorzien had ook te vinden en toe te voegen aan je campagne. In het zoektermenrapport kun je zien welke zoekterm iemand heeft gebruikt voordat hij op je advertentie klikte. Houd dit – het liefst elke dag – in de gaten en er is niets aan de hand.
Ook deze zoekwoorden hebben nadelen: als je campagnes met brede zoekwoorden niet monitort en optimaliseert, kun je ervan uitgaan dat er budget naar niet relevante zoektermen gaat.
Hoe kunnen al deze zoektypen optimaal gebruikt worden in een campagne?
Wij gebruiken in veel campagnes alle zoektypen. Dit doen we door voor elk zoektype een advertentiegroep te maken. Hoe specifieker het zoektype, hoe hoger je cost per click bod.
Dit zorgt ervoor dat een bepaalde klik naar het zoekwoord met de meest specifieke targeting gaat, en dat is dan weer goed voor je kwaliteitsscore en kosten per klik. Doordat je ook target op brede zoekwoorden kom je erachter welke zoekwoorden je over het hoofd hebt gezien. Deze voeg je toe in elke advertentiegroep, met elk een ander bod.
Zorg ook dat je een lijst standaard negatieve zoekwoorden toevoegt. Deze bevatten vaak woorden als tutorial en wiki omdat die woorden aangeven dat een zoeker niet in de juiste fase van de klantreis verkeert.
Als je het op deze manier inricht, zien je resultaten er over een tijdje wellicht zo uit:
Een duwtje in de goede richting nodig?
Of Google AdWords compleet uitbesteden?
Neem contact op met online marketing bureau Sageon zodat wij je kunnen helpen met het inrichten van je account, of AdWords management uit handen kunnen nemen.