Wilhelminapark 26, Utrecht

7 SEO-fouten die elke advocaat maakt, en hoe het beter kan

Iedere advocaat heeft baat bij een hoge SEO-score. SEO, oftewel Search Engine Optimalization, is het optimaliseren van een website voor een zoekmachine zoals Google. Bij veel advocatenkantoren zien we dat er nog veel verbeterd kan worden. Daarom benoemen we hieronder de zeven meestgemaakte fouten bij SEO voor advocaten. Natuurlijk geven we ook aan hoe het beter kan!

SEO-fout 1: Niet aanwezig zijn op social media.

Facebook en Twitter zijn platforms om foto’s van je kleinkinderen op te zetten. En met Google Plus bereik je al helemaal niemand. Toch?

Fout. In februari 2015 maakten Google en Twitter bekend dat zij gaan samenwerken. Google gaat tweets realtime opnemen in de zoekresultaten. Op dit moment is het nog niet bekend of dit ook in Nederland gaat gebeuren, maar dat zal ongetwijfeld het geval zijn. Dit simpele feit is al voldoende reden om actief te zijn op social media. Sociale content brengt niet alleen conversaties op gang maar het helpt je ook nog eens direct in de zoekresultaten.

Datzelfde geldt voor Google Plus. Ondanks dat het platform minder gebruikers kent dan bijvoorbeeld Facebook is het voor zoekmachine-optimalisatie veel belangrijker. Waarom? Eenvoudig. Google vindt populaire sociale content op het eigen platform veel belangrijker dan content op het platform van derden. Een business page op Google Plus is één van de belangrijkste SEO-stappen die als eerste over het hoofd wordt gezien.

Bovendien wordt je bedrijf met een Google business page letterlijk op de kaart gezet: bij een goede SEO-score verschijnt er een marker met je contactinformatie op Google Maps.

SEO-fout 2: Niet nadenken over zoekwoorden.

Een aantal algoritmes geleden was het de gouden regel: meer zoekwoorden is altijd beter. Google zal je website hoger waarderen wanneer een bepaald zoekwoord in grote mate op jouw website aanwezig is. Deze tijd is voorbij. Je kunt zelfs een penalty krijgen, een lagere positie in de zoekresultaten, wanneer je te veel zoekwoorden in een tekst verwerkt. Dat wordt keyword stuffing genoemd.

Denk altijd vanuit de bezoeker en niet vanuit de zoekmachine. Reserveer de titel, tussenkopjes en de eerste en laatste alinea voor belangrijke zoekwoorden en synoniemen. In het artikel zelf dient de focus altijd op de bezoeker te liggen. Vraag jezelf af: help ik met dit artikel de lezer? Kun je deze vraag met ‘ja’ beantwoorden dan helpt je artikel ook voor jouw positie in zoekmachines.

SEO-fout 3: Alle kennis voor jezelf houden.

Natuurlijk, er moet brood op de plank komen. Maar dat gebeurt niet als je alle kennis voor jezelf houdt. Gebruik je website en de social mediakanalen om kennis te delen die relevant is voor je doelgroep. Zo bouw je aan een sterkere merknaam en bewijs je dat je een expert bent binnen je vakgebied. Dit wordt thought leadership genoemd. Thought leadership is één van de belangrijkste pijlers van content marketing.

De blog die je nu aan het lezen bent is een voorbeeld van het delen van vakspecifieke SEO-kennis. Binnen de advocatuur werkt het precies hetzelfde. Start een blog en spoor je collega’s aan om regelmatig te schrijven. Bijvoorbeeld een juridische toelichting bij een bepaalde gebeurtenis in het nieuws, of relevante achtergrondinformatie over veelvoorkomende gevallen binnen jouw rechtsgebied.

Ook bij thought leadership en content marketing spelen social media een grote rol. Monitor wat er online gezegd wordt over je vakgebied en spring daarop in met relevante content. Eerder gaven we je al 10 essentiële tips voor een goede content marketing strategie.

SEO-fout 4: Onaantrekkelijke content plaatsen.

Juridische teksten zijn voor veel mensen onbegrijpelijk. Houdt in gedachten dat je meestal niet schrijft voor mensen met een juridische achtergrond. Schrijf dus in begrijpelijke taal. Laat iemand uit je netwerk die geen advocaat is jouw tekst lezen en vraag om feedback.

Een lange lap tekst nodigt ook niet uit om te lezen. Gebruik daarom altijd:

  • Een aansprekende titel met het belangrijkste zoekwoord.
  • Voldoende witregels en tussenkopjes met synoniemen of longtail zoekwoorden.
  • Lijstjes. Mensen zijn gek op lijstjes. Het verbetert de leesbaarheid van je website enorm.
  • Afbeeldingen en video’s. Maar alleen als het daadwerkelijk iets toevoegt.

Relevante content is voor Google belangrijker dan ooit. Het is één van de belangrijkste pijlers van het Google-algoritme voor 2015.

SEO-fout 5: Het niet gebruiken van longtail zoekwoorden.

Het is beter om op de eerste pagina te komen met een klein volume zoekwoord dan op de zesde pagina bij een generiek zoekwoord.

Bijna niemand zoekt op “advocaten”. Er zijn ook maar weinig mensen die zoeken op “advocatenkantoor Utrecht”. Het gros van de gebruikers zoekt op een combinatie van expertise en geografische locatie, zoals “advocaat letselschade Utrecht”. Houd daarom bij zoekmachine optimalisatie je locatie en je specialiteit in gedachten.

SEO-fout 6: Het niet regelmatig updaten van de website.

Wat lees je liever: een krant van een week oud of een krant die vers van de pers komt? En wat denk je dat Google liever ziet: een website die regelmatig wordt aangepast of een website die al jarenlang hetzelfde is?

Probeer je website up-to-date te houden. Je hoeft echt niet elk jaar een nieuwe website te lanceren, dit kan zelfs slecht zijn voor je SEO-score. Plaats regelmatig nieuwe content op je website. Natuurlijk hoef je niet elke dag te bloggen. Het is al voldoende om bij bestaande content een stukje tekst te wijzigen en bijvoorbeeld tussenkopjes te plaatsen. Zolang Google maar ziet dat jij je informatie up-to-date houdt.

Heb je helemaal geen zin in bloggen? Doe het dan ook niet. Een online marketingbureau doet niets liever dan blogs schrijven en content verspreiden. Ook voor advocaten.

SEO-fout 7: Geen focus op conversiedoelen.

Je hebt dankzij een bevriend communicatiebureautje een mooie website in elkaar gezet. Alles staat erop, de website is zelfs voor mobiel geschikt, en je hebt nog nooit zo goed op de foto gestaan. Ook op het gebied van SEO lijkt alles in orde, gezien de grote bezoekersaantallen. Gefeliciteerd! Maar dan?

Je hebt niets aan een mooie website als er geen goede verbinding wordt gelegd naar de echte wereld. Het gaat om de uiteindelijke conversie.

  • Vertel op je website hoe jij de bezoeker kunt helpen.
  • Doe beloftes die je waar kunt maken.
  • Maak duidelijk in welke stad jouw bureau zich bevindt.
  • Leg de nadruk op je expertise en wat jou onderscheidt van andere advocatenkantoren.
  • Focus je op de bezoeker en niet op de zoekmachine.
  • Last but not least: zorg voor duidelijke contactinformatie.

Meer weten over SEO voor advocaten?

Sageon heeft jarenlang ervaring met zoekmachine optimalisatie voor advocaten. Wij kunnen je veel werk uit handen nemen, zowel op het gebied van SEO, contentmarketing als social media. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer