In dit blog leer je:
- Wat de verschillende opties zijn voor het uitbesteden van marketing en wat ze kosten
- Waarom ervaring en kennis het verschil maken tussen winst en verlies
- Welke factoren de kosten van marketing beïnvloeden
De échte vraag: wat kost het als je het niet doet?
Voor we ingaan op de kosten van het uitbesteden van online marketing een goede vraag om over na te denken.
Je concurrent haalt via zoekmachines zoals Google en social media elke maand bezoekers binnen. Ze zijn wel zichtbaar op zoekwoorden en producten/diensten waar jouw potentiële klanten naar zoeken.
En jij? Jij wordt niet gevonden. Wij zien in de praktijk dat veel bedrijven pas over marketing nadenken als ze merken dat ze kansen missen, maar dan loop je al achter.
Online marketing uitbesteden, de opties op een rij
Je hebt drie opties als het gaat om online marketing: zelf doen, iemand in dienst nemen of uitbesteden. Laten we de kosten eens vergelijken.
Iemand in dienst nemen
Een junior marketeer kost je tussen de 2.400 en 2.800 euro bruto per maand. Een medior zit tussen de 3.000 en 4.500 euro, en voor een senior betaal je 4.500 tot 6.000 euro of meer. Tel daar nog eens 30% bij op voor werkgeverslasten. En vergeet niet de kosten voor een laptop, software, verzekeringen en pensioen.
We zetten graag de voor- en nadelen van een online marketeer in dienst nemen op een rijtje.
Voordelen:
- Fulltime beschikbaar
- Bouwt kennis op over je bedrijf
- Groeit mee met de organisatie
- Direct aanspreekbaar
Nadelen:
- Hoge vaste lasten
- Veel bijkomende kosten (laptop, software, verzekeringen, pensioen)
- Je hebt alle expertise nodig in één persoon (geloof het of niet, die persoon bestaat niet)
- Lastig om vervanging te regelen bij ziekte of vakantie
- Zonder senior begeleiding weinig kennisoverdracht
- Risico op vertrek (en daarmee kennisverlies)
Uitbesteden van online marketing aan een bureau of freelancer
De kosten voor het uitbesteden verschillen enorm en zijn afhankelijk van ervaring en specifieke wensen van jou als opdrachtgever. Een ZZP’er rekent grofweg tussen de 75 en 120 euro per uur (ex btw). Bij een marketingbureau ligt het uurtarief tussen de 85 en 140 euro (ex btw).
Een aantal voor- en nadelen van uitbesteden van jouw online marketing op een rijtje.
Voordelen:
- Direct toegang tot expertise
- Flexibel op- en afschalen
- Je betaalt alleen de uren die je nodig hebt
- Kennis van verschillende markten en branches
- Team van specialisten (bij een bureau)
- Up-to-date met laatste ontwikkelingen
- Geen risico op uitval (bij een bureau)
- Tools en software zijn aanwezig, hoef je zelf niet aan te schaffen
Nadelen:
- Uurtarief lijkt op papier hoog
- Minder direct contact dan met eigen medewerker
- Moet investeren in een goede relatie
- Je bent niet de enige klant
Waarom ervaring het verschil maakt
We zien dat het vaak mis gaat bij het ontbreken van de juiste ervaring. Een veelgemaakte fout: een junior zonder begeleiding het hele marketingplan laten bedenken en uitvoeren. Dat lijkt goedkoop, maar kost je uiteindelijk geld.
Ook met de juiste ervaring kan het 3 tot 4 maanden duren om een campagne rendabel te krijgen. Bij SEO (zoekmachine-optimalisatie) duurt dit zelfs langer, zeker in branches met veel en sterke concurrentie.
Een slecht bedacht en/of uitgevoerd marketingplan is duurder dan je denkt:
- Verspilde advertentiebudgetten
- Verkeerde doelgroepen bereiken
- Gemiste omzet door slechte rankings / zichtbaarheid
- Tijd en geld die je niet meer terugkrijgt
Wat beïnvloedt de kosten van het uitbesteden van online marketing?
Of je nu kiest voor iemand in dienst nemen of uitbesteden. De kosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen. De grootste redenen hiervoor zijn de inflatie die doorwerkt in de tarieven, schaarste aan goede marketeers en een groeiende vraag naar specialistische kennis.
Investering of kostenpost?
Met de juiste aanpak is marketing geen kostenpost maar een investering. Door alle investeringen goed door te meten kun je op basis van data zien wat online marketing je concreet oplevert.
Probeer dus niet alleen de vraag te stellen wat online marketing je kost, maar kijk wat het je kan opleveren.
Start met een gesprek
Het start altijd met het zetten van de eerste stap. Wil je weten wat online marketing jou kan opleveren of heb je vragen over de kosten?
We denken graag eens met je mee. Dit kost maar 750 euro. Grapje natuurlijk, dit doen we graag vrijblijvend. Verwacht een eerlijk advies op basis van 15 jaar ervaring.