Maliebaan 80A Utrecht

Het verschil tussen SEO en SEA (en waarom beide belangrijk zijn)

Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO en SEA. Voor veel mensen lijken deze termen op elkaar. Het heeft ook allebei te maken met zoekmachines en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google of andere zoekmachines zoals Bing, Ecosia of DuckDuckGo terecht komen.

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads (voorheen: AdWords) bedoeld.

Samengevat:

  • SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
  • Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld (advertenties).

In Google ziet het verschil tussen SEO en SEA er zo uit:

Verschil SEO en SEA

Nog meer verschillen tussen SEO en SEA

Zijn dit alle verschillen? Nee, er zijn nog meer verschillen tussen SEO en SEA die voor jou belangrijk zijn om te weten.

  1. SEO is een lange termijn strategie. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
  2. Google biedt steeds minder inzicht in zoektermen (de termen/woorden waarop gezocht wordt in Google). Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden iemand via SEO op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen, slim he? SEA heeft dan ook een groot aandeel van de miljarden omzet van Google’s moederbedrijf Alphabet.
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes van SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne heeft opgeleverd.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten niet direct zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen.
  5. Er zijn regelmatig algoritme-updates die effect kunnen hebben op jouw SEO-score waar je geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld de hulpful content update die in Nederland in 2023 is uitgerold. In het geval van SEA speelt dit minder.

Anno 2025 is er veel veranderd in het zoekresultaat van Google. Wij zien dat de zoekmachine de afgelopen jaren steeds minder verkeer naar websites stuurt. Bij veel zoekopdrachten toont Google namelijk het antwoord al zonder dat je hoeft door te klikken naar een website. Ook al sta je met jouw website bovenaan.

Eerst waren er featured snippets, maar nu zijn er AI Overviews en binnenkort zal ook AI Mode worden uitgerold in Nederland. Deze ontwikkelingen gaan er allemaal voor zorgen dat er minder zal worden doorgeklikt vanuit Google naar jouw website. Meer weten over AI Overviews en AI Mode? Lees AI Overviews, wat is het effect op SEO-verkeer? 

Zo ziet een AI Overview eruit:

verschil SEO SEA AI Overview

Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:

  1. Ondanks dat het verschil tussen SEO en SEA steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Google is hiertoe verplicht. Voor sommige mensen is dit een reden om het betaalde zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat. Er zijn ook nog heel veel mensen (20 – 30 %) die het verschil tussen SEO en SEA niet kennen en klikken op het eerste zoekresultaat dat ze zien.
  2. Resultaat met SEO is, mits goed bijgehouden, blijvend terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je een betaalde campagne stopzet dan is je website direct niet meer zichtbaar in Google. Vanaf dat moment ben je niet meer zichtbaar voor mensen die naar jouw dienst of product zoeken.
  3. Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
  4. Met behulp van optimale SEO kun je ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet boven de zoekresultaten. Dit ziet er zo uit:

seo titel tips

Combineer SEO en SEA

Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook zaken als budget en de tijd die je er zelf in kunt en wilt steken spelen een belangrijke rol.

Veel bedrijven adviseren we een combinatie. SEO en SEA vullen elkaar namelijk perfect aan. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.

Je weet / meet precies wat het jou oplevert wanneer je 1.000 bezoekers hebt binnengehaald op een bepaalde zoekterm. Deze uiterst waardevolle informatie kun je vervolgens gebruiken om je SEO-strategie weer te geven. Deze aanpak voorkomt teleurstellingen. Want je zit er niet op te wachten om maanden te werken aan een hoge positie om er vervolgens achter te komen dat dit zoekwoord je niets oplevert.

Verschil SEO en SEA uitgelegd door experts

Liever een video kijken over het verschil tussen SEO en SEA? Collega Nirul (kamp SEO) en Max (kamp SEA) vertellen je in onderstaande video graag meer.

Met andere woorden: liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten/verkopen, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten/verkopen. Met behulp van de combinatie tussen SEO en SEA richt je je op de juiste zaken: zoekintentie, kwaliteit dus in plaats van kwantiteit.

Hoe kun je het beste beginnen met SEO en/of SEA?

Dit is een vraag die wij vaak krijgen van ondernemers of marketeers. Het antwoord is natuurlijk afhankelijk van jouw product of dienst, website, budget en tijd die je in SEO of SEA wil investeren. 

Sinds 2009 starten wij bij onze klanten in de meeste gevallen met SEA terwijl we tegelijkertijd de SEObasis op orde brengen. Zo kunnen we al redelijk snel een SEO/SEA-business case bouwen. Dat vinden onze klanten prettig en wij ook!

Deze aanpak bespaart je geld. Het is zonde als je gaat starten met SEO en je er vervolgens achterkomt dat de gekozen strategie je wel bezoekers maar geen nieuwe klanten oplevert. Door te starten met SEA tackelen we dit vooraf.

Extra tip van een professional: start alleen met SEA als je website er klaar voor is! Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld dat de pagina waarmee je adverteert relevant is en perfect aansluit op je advertentie. Maar ook dat je site snel werkt, goed leesbaar is op mobiel en een duidelijke Call to Action (CTA) bevat.  

Meer weten over SEO of SEA?

Wil je weten wat voor jou de beste keuze is? Wij denken graag eens vrijblijvend met je mee over wat SEO en SEA in jouw specifieke situatie en voor jouw bedrijf kan betekenen. Neem nu contact op voor SEO en SEA advies.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer