Wilhelminapark 26, Utrecht

Blogonderwerpen verzinnen, hoe doe je dat?

Creëer je regelmatig content, bijvoorbeeld in de vorm van tekst of video? Dan kan het lastig zijn om geschikte onderwerpen te vinden, zeker als je op dagelijkse basis met contentcreatie bezig bent. Soms zit je simpelweg niet in de juiste modus om creatief te zijn. Gelukkig zijn er tips die je kunnen helpen, in dit artikel lees je er vier!

Tip 1: Gebruik answerthepublic.com

Een gave, gratis tool die veel mensen nog niet kennen is answerthepublic.com. Je kiest het land en een onderwerp, waarna de tool een mooie visualisatie van vragen geeft rondom dit onderwerp. Wanneer ik als onderwerp ‘bloggen’ invoer geeft de tool onderstaande visualisatie:

Answerthepublic.com

(Klik hier of op het plaatje om de afbeelding op Asnwerthepublic.com te bekijken)

Tip 2: Vraag het aan Google

Heb je een onderwerp maar ben je nog zoekende naar de juiste insteek? Maak gebruik van de suggesties die Google je geeft. Als ik bijvoorbeeld zoek op ‘ideeën voor blogonderwerpen’ in Google dan krijg ik onderstaande suggesties:

Google suggesties zoekbalk

Zoals je ziet krijg je al vier relevante ideeën te zien in de SERP (search engine result page). Scrol je op de pagina naar beneden dan geeft Google nog acht suggesties.

Google suggesties

Tip 3: Verplaats je in je klant

Als bovenstaande tools je niet genoeg inspireren, kan het werken om jezelf in je klant te verplaatsen. Wat zijn de vragen die je werden gesteld tijdens het laatste gesprek dat je met een klant had? Aan welke informatie hebben je klanten behoefte? Welke vragen stellen ze op fora of social media?

Zodra je op deze manier een lijst met concrete klantvragen hebt verzameld kun je gebruik maken van je netwerk om te verifiëren of de vragen echt relevant zijn. Plaats bijvoorbeeld een bericht op Twitter of LinkedIn waarin je aangeeft dat je een blog wil schrijven en vraag je connecties om feedback.

Tip 4: Verzamel vragen van websitebezoekers

Heb je een zoekfunctie op je website? Goed bezig. Dit geeft je namelijk direct informatie over waar je doelgroep naar op zoek is. Op de meeste sites zijn deze zoekopdrachten te vinden in Google Analytics via gedrag – zoekopdrachten op site:

Zoekopdrachten Analytics

 

Werkt het bovenstaande bij jou niet? Dan moet je wat instellingen aanpassen in Google Analytics. Hiervoor neem je de stappen:

  1. Ga naar de beheeromgeving en klik op ‘Instellingen weergeven’ op weergave niveau.Site Search Analytics
  2. Onderaan deze pagina zie je ‘Site Search bijhouden’, zet deze aan. Onder in het veld queryparameter geef je de letter aan die voor de zoekopdracht in de url verschijnt. Bij Sageon is dit de letter ‘s’. Zoek je binnen onze site op de term ‘bloggen’ dan verschijnt de url: https://www.sageon.nl/?s=bloggen.Site Search instellingen

Grotere bedrijven beschikken over een helpdesk of klant contact center. De mensen die hier werken spreken dagelijks met klanten en kunnen je precies vertellen aan welke informatie klanten behoefte hebben.

Aan de slag!

Wanneer je websitebezoekers helpt door ze antwoord te geven op hun vragen, dan bied je ze een positieve ervaring op je website. Positieve ervaringen op je website zorgen ervoor dat Google jouw site ziet als een betrouwbare bron voor informatie over een bepaald onderwerp. Omdat Google zijn gebruikers het beste antwoord wil geven op een bepaalde zoekopdracht zal jouw website hoger ranken.

Meer informatie

Heb je vragen over dit artikel? Of wil je meer informatie over bloggen of contentmarketing in het algemeen? Neem contact op met online marketing bureau Sageon, we staan je graag vrijblijvend te woord!

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer