Wilhelminapark 26, Utrecht

TikTok SEO: hoe word je beter gevonden op TikTok?

TikTok is het snelst groeiende social mediaplatform voor het delen van korte video’s. Ook voor bedrijven biedt dit platform enorme kansen om een breed publiek te bereiken.

In deze blog lees je hoe je jouw content op TikTok optimaal vindbaar maakt en zo jouw merk op de kaart zet. Je leert:

  • waarom je iets met TikTok zou moeten doen;
  • waarom SEO ook bij TikTok belangrijk is; 
  • hoe het TikTok algoritme werkt;
  • hoe je TikTok SEO aanpakt.

Anno 2024 gaat zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet alleen meer over Google.

Het landschap van zoekmachines verandert. In 2024 is zoekmachineoptimalisatie (SEO) niet meer alleen gericht op Google. Mensen gebruiken steeds vaker andere kanalen zoals TikTok wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Vooral de jongere generatie (Gen Z) gebruikt TikTok als zoekmachine, maar ook onder oudere doelgroepen wint het platform aan populariteit. 

Waarom TikTok?

TikTok is in korte tijd uitgegroeid tot een wereldwijd platform met zo’n 1,4 miljard gebruikers. In Nederland zijn er inmiddels 4 miljoen gebruikers actief op TikTok. Hoewel het platform bekend staat om zijn populariteit onder jongeren, bestaat een aanzienlijk deel van de gebruikers uit mensen tussen de 25 en 34 jaar (32%) en zelfs daarboven.

TikTok is dus een belangrijk platform voor bedrijven die zowel jongeren als oudere doelgroepen willen bereiken. Het platform is uniek vanwege twee redenen:

  1. TikTok biedt bedrijven de mogelijkheid om snel viral te gaan met pakkende, korte video’s. Zelfs als je net begint en weinig volgers hebt, kun je met de juiste content een groot publiek bereiken. Dit maakt TikTok een platform met een lage instapdrempel en een groot potentieel voor bedrijven die hun zichtbaarheid willen vergroten.
  2. Het TikTok-algoritme houdt rekening met gebruikersinteracties, voorkeuren en eerder bekeken content, waardoor jouw video wordt getoond aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit gerichte en intelligente algoritme maakt TikTok bijzonder effectief voor bedrijven en presteert, naar onze ervaring, zelfs beter dan platforms zoals Meta.

TikTok heeft niet alleen jonge gebruikers; de app is ook populair onder de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar.

Waarom is TikTok SEO belangrijk voor bedrijven?

Mensen gebruiken TikTok steeds vaker als zoekmachine. Voor bedrijven een uitgelezen kans om op het netvlies van de doelgroep te komen. Maar om succesvol te zijn op TikTok, moet je meer doen dan alleen leuke video’s plaatsen.

Net als bij zoekmachineoptimalisatie voor Google, is het cruciaal om ook binnen TikTok de juiste strategie te volgen, zodat jouw video’s opvallen in de zoekresultaten en op de ‘For You Page’ (FYP).

Met TikTok SEO optimaliseer je jouw video’s door bijvoorbeeld relevante zoekwoorden, onderschriften en hashtags te gebruiken. Hierover later in deze blog meer. 

Een andere interessante reden om actief te zijn op TikTok is dat Google bij steeds meer zoekopdrachten TikTok content laat zien in het zoekresultaat. Ook zien we voorbeelden (met name in het buitenland) waar vanuit TikTok wordt gerefereerd naar Google.

Hoe werkt het TikTok-algoritme?

Om succesvol te zijn op TikTok, is het belangrijk om te begrijpen hoe het algoritme werkt. De volgende factoren zijn van groot belang:

1. Gebruikersinteractie

Gebruikersinteracties bepalen welke content je te zien krijgt. TikTok houdt onder andere bij welke video’s je liked, welke video’s je hebt bewaard, op welke video’s je hebt gereageerd en welke video’s je helemaal hebt bekeken.

2. Video informatie

Alle informatie in een video kan invloed hebben op de ranking binnen TikTok. Dit gaat om wat er gezegd wordt in de video, de onderschriften, hashtags, geluidseffecten en muziek. TikTok geeft de voorkeur aan video’s met relevante zoekwoorden in titels en beschrijvingen, evenals video’s over trending onderwerpen.

3. Apparaten en accountinstellingen

TikTok gebruikt accountinstellingen zoals taalvoorkeuren en locatie om video’s te optimaliseren voor gebruikers. Hoewel deze accountinstellingen wel invloed hebben op je TikTok SEO, wegen ze minder zwaar dan video-informatie en gebruikersinteracties.

Wat wordt niet meegerekend?

Let op, want dit maakt TikTok nu juist zo interessant. Het platform houdt bij het algoritme geen rekening met het aantal volgers van een account. Dit betekent dat als je relevante content creëert die jouw doelgroep aanspreekt, je evenveel kans hebt om deze te bereiken als de grootste TikTok-accounts. Dit onderscheidt TikTok van platforms zoals Instagram, waar het aantal volgers vaak bepalend is voor zichtbaarheid.

TikTok houdt geen rekening in het algoritme met aantallen volgers. Kleine accounts maken daarom evenveel kans als grote spelers.

Hoe pak je TikTok SEO aan?

Wil je dat jouw content zichtbaar is op TikTok? Dit zijn de twee belangrijkste plekken waar je zichtbaar wilt zijn: 

  1. De For You Page (FYP): dit is het startscherm van TikTok en de plek waar je de meeste gebruikers kunt bereiken.
  2. Search: TikTok-gebruikers zoeken steeds vaker naar specifieke informatie via de zoekbalk. Jouw video’s kunnen hier tussen de resultaten komen te staan.

Hoe zorg je dat jouw content hier wordt getoond? We lopen een aantal concrete stappen met je door.

  • Stap 1: doelgroepenonderzoek

Voordat je start met het maken van een video voor TikTok is het slim om onderzoek te doen naar je doelgroep. Zoek naar relevante zoekwoorden en kijk welke video’s momenteel goed presteren in jouw niche. Welke hashtags worden gebruikt? Welke onderwerpen zijn populair?

Heb je al wat ervaring met het plaatsen van video’s? Vergeet dan niet om naar jouw eigen data te kijken. Welke video’s presteerden het beste? Wat hebben deze video’s met elkaar gemeen? Welke vragen zijn er gesteld onder de video’s?

Daarnaast is het handig om te kijken naar actuele trends op TikTok, zoals populaire muziek of challenges. Door in te spelen op trends kun je meer aandacht genereren voor jouw content.

  • Stap 2: zoekwoorden toevoegen

Heb je de relevante zoekwoorden gevonden? Zorg dan dat je deze verwerkt in je content. Gebruik ze in de titel, beschrijving, onderschrift en zelfs in de tekst die in de video verschijnt. Het TikTok-algoritme geeft namelijk voorrang aan video’s waarin het zoekwoord daadwerkelijk wordt uitgesproken.

Vergeet ook niet jouw zoekwoorden te verwerken in hashtags. Dit maakt jouw video’s beter vindbaar voor jouw doelgroep. Tot slot kun je de belangrijkste zoekwoorden toevoegen aan jouw TikTok-profiel om beter zichtbaar te worden in zoekopdrachten.

Stap 3: bekijk TikTok analytics

Net als bij andere online marketingkanalen is het belangrijk om de prestaties van jouw TikTok-video’s nauwgezet te volgen. Bekijk welke video’s het beste hebben gepresteerd en identificeer patronen in de succesvolle content.

Om goed te kunnen meten wat TikTok oplevert is het zaak om de TikTok Pixel correct op je website te implementeren. Zo kun je goed doormeten wat bezoekers vanuit TikTok op jouw website doen. Hiermee kun je niet alleen conversies meten, zoals aankopen, maar ook doelgroepen opbouwen voor bijvoorbeeld remarketing.

Hulp nodig met TikTok?

Starten met TikTok? Of wil je jouw account naar een hoger niveau tillen? Wij helpen je graag verder met een op maat gemaakte strategie voor jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact op!

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer