Ben jij al bekend met het begrip structured data? Kort gezegd: structured data markeert informatie op jouw website, waarna gedeeltes hiervan kunnen verschijnen bij jouw zoekresultaat in Google. In een eerder artikel hebben we uitgebreider uitgelegd wat structured data betekent.
Lees hier meer over structured data »
Structured data voor advocaten
Ik hoor je al denken: dat structured data is leuk voor als je een evenementenbureau bent of een receptenwebsite hebt, maar hoe kan ik er als advocaat van profiteren?
Toegegeven: op dit moment is er nog weinig zichtbare meerwaarde in het gebruiken van structured data door advocaten. We verwachten echter dat dit in de (nabije) toekomst gaat veranderen. Structured data biedt een efficiënte manier om aan Google te communiceren wat er precies op een website staat, en dat kan alleen maar in het voordeel werken voor de gebruiker.
Uitgebreider zoekresultaat
Op dit moment bestaat een zoekresultaat van een advocatenkantoor nog slechts uit een paginatitel, een url en een omschrijving. Extra informatie, zoals een telefoonnummer of een locatie-extensie, zijn alleen in Google Adsadvertenties beschikbaar.
In de toekomst kan Google er echter voor kiezen om direct extra informatie bij het zoekresultaat te plaatsen, zonder dat de gebruiker daar al specifiek naar op zoek is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het emailadres, de oprichtingsdatum en het aantal werknemers van jouw advocatenkantoor.
Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat Google op termijn direct het emailadres van je kantoor laat zien, of dat Google toont hoeveel jaar jouw advocatenkantoor al bestaat en hoeveel advocaten er in dienst zijn. Door middel van structured data kun je deze extra informatie alvast communiceren aan Google.
Informatie wordt sneller gevonden
Structured data kan er ook voor zorgen dat iemand die specifiek op zoek is naar bepaalde informatie over jouw advocatenkantoor, sneller vindt wat hij zoekt.
Een voorbeeld: als je zoekt op de naam van je advocatenkantoor in combinatie met de zoekterm “telefoonnummer”, dan zal Google waarschijnlijk direct het telefoonnummer van jouw organisatie tonen.
Google haalt deze informatie uit het Google Business-account van je organisatie. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor je adres en eventueel je openingstijden.
Als je echter zoekt op de naam van je advocatenkantoor in combinatie met bijvoorbeeld de zoekterm “btw-nummer”, dan verschijnt je btw-nummer niet direct in Google.
Dat komt omdat je Google Business-account geen informatie over het btw-nummer bevat.
Er is echter wél een Schema.org-datatype voor btw-nummers: het type vatID. Daarom zou Google in de toekomst kunnen besluiten om deze nummers ook direct in Google te tonen.
Natuurlijk geldt dit ook weer voor bijvoorbeeld het oprichtingsjaar van je advocatenkantoor of voor het aantal advocaten dat in dienst is.
Reviews en beoordelingen via structured data
Het klinkt raar, maar je kunt zelf aan je eigen website een gemiddelde beoordeling geven via structured data. Deze gemiddelde beoordeling kan vervolgens met een aantal oranje sterren in Google verschijnen. We raden echter af om dit te doen. Google bestraft misbruik hiervan. We adviseren daarom om gebruik te maken van een erkend reviewsysteem voor het verzamelen van reviews, zoals Facebook reviews, Google reviews of externe partijen.
Structured data implementeren
Door middel van Schema.org-types kun je structured data op jouw website implementeren. Schema.org heeft zelfs een speciaal organisatietype voor advocatenkantoren: het type LegalService. Op deze pagina kun je zien welke structured data je als advocatenkantoor op jouw website kunt implementeren.
Meer informatie?
Wil je meer informatie over zoekmachine-optimalisatie of over andere vormen van online marketing voor advocaten? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht voor een kennismaking.