In deze blog nemen we je mee in de wereld van server side tagging. We leggen je niet alleen uit wat het is, we vertellen je ook hoe het werkt en waarom zo veel bedrijven er nu mee bezig zijn. Allereerst de definitie van server side tagging:
‘Server side tagging stuurt data van jouw website via de browser eerst naar een eigen server voordat ze worden gedeeld met externe (marketing)tools.’
Wat zijn tags?
Om te begrijpen van server side tagging is moet je eerst weten wat een tag is. Een tag is een stukje code dat op je website wordt geplaatst. De tag verzamelt informatie (bijvoorbeeld welke pagina’s websitebezoekers bekijken) en stuurt deze informatie naar een extern platform (bijvoorbeeld Google Analytics) waar je de gegevens kunt bekijken. Tags zijn dus essentieel om bezoekersgedrag te meten en sturing te kunnen geven aan online marketing.
Waarom voldoet het oude client side tagging niet meer?
Websites gebruiken nu nog client side tagging. Gegevens worden in je browser (bijvoorbeeld Chrome of Safari) opgeslagen en direct naar de servers van platformen gestuurd zoals Google.
Waarom voldoet dit niet meer? Wetgeving en vereisten op gebied van privacy zorgen er voor dat het verzamelen van data op de ‘oude’ manier steeds onmogelijker wordt. Ad blockers, mobiele apparaten en browsers blokkeren tracking data. Minder data zorgt voor minder meetbare conversie waardoor je niet meer kunt vertrouwen op wat je meet. Het gegeven van gratis data is aan het veranderen. Server side tagging biedt bedrijven een oplossing.
‘Wetgeving en vereisten op gebied van privacy zorgen ervoor dat het verzamelen van data op de oude manier steeds onmogelijker wordt.’
Wat is server side tagging?
In plaats van dat je browser gegevens direct naar externe platformen stuurt zorgt server side tagging ervoor dat je browser data eerst naar een eigen server stuurt. Hierdoor vindt de verwerking van gegevens plaats op jouw server, niet op de apparaten van de bezoekers. Je hebt dus zelf de data in beheer en behoudt de controle over wat je deelt met externe kanalen.
Server side tagging is een methode waarbij tags, die kleine codes zijn voor het verzamelen van gegevens over het gebruik van een website, worden uitgevoerd op de server van de website in plaats van in de browser van de gebruiker.
Waarom is het belangrijk om de overstap naar server side tagging te maken?
Het is belangrijk om de overstap naar server side tagging te maken om:
- te voldoen aan wetgeving (GDPR, AVG)
- meer betrouwbare data te verzamelen
- prestaties van website te meten
- het resultaat van online marketing campagnes te verbeteren (!)
- meer controle te hebben over data
- data beter te beschermen
Server side tagging biedt dus een aantal belangrijke voordelen:
1. Verbeterde privacy
Server side tagging helpt om de privacy van websitebezoekers te verbeteren. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat gevoelige gegevens zoals IP-adressen worden gemaskeerd voordat ze worden doorgestuurd naar externe platformen.
2. Voldoen aan wetgeving
Met server side tagging heb je controle over data die wordt verzameld en hoe deze wordt gedeeld met derden. Dit maakt het gemakkelijker om te voldoen aan strenge wetgeving.
3. Meer betrouwbare data
Omdat jouw data met behulp van server side tagging betrouwbaarder is kun je veel betere beslissingen nemen over waar jij jouw marketingbudgetten in investeert. Meer betrouwbare data betekent meer input voor externe platformen en dus een betere werking van het algoritme van deze platformen.
4. Verbeterde prestaties
Server side tagging zorgt voor een snellere laadtijd omdat data niet meer via de browser geladen wordt. Een snelle site zorgt voor een optimale gebruikerservaring en dus tevreden websitebezoekers.
5. Omzeilen van adblockers
Adblockers blokkeren advertenties en tags. Met server side tagging omzeil je deze adblockers omdat de tags niet in de browser van je websitebezoeker worden geplaatst maar op de server. Dit zorgt voor meer data voor eigenaren van websites.
Server side tagging verbetert de privacy van je bezoekers, zorgt ervoor dat je voldoet aan wetgeving, levert meer betrouwbare data, optimaliseert de gebruikerservaring en omzeilt adblockers.
Nadelen server side tagging
Server side tagging heeft ook een aantal nadelen. Een belangrijk nadeel is dat de implementatie technisch uitdagend is. Ook is server side tagging in tegenstelling tot client side tagging niet gratis. Anno 2024 gaan we dus moeten betalen voor ‘eigen’ data. In het verleden konden we ‘gratis’ gebruik maken maar zoals het vaak werkt in de online wereld: als je iets gratis mag gebruiken dan ben jij vaak het product dat verhandeld wordt…
1. Complex implementatie
Server-side tagging kan technisch uitdagend zijn. Het vereist een ‘eigen’ server en integraties met externe platformen. Het opzetten van tags, triggers en variabelen voor server-side tagging gaat veel mensen boven hun pet. Uiteraard zijn er genoeg bedrijven zoals wij die je hiermee kunnen helpen.
2. Kosten
Server side tagging kost geld. Voor kleine websites kun je rekenen op 25 euro per maand, grotere sites betalen 145 euro of meer. De kosten zijn afhankelijk van het aantal websitebezoekers en servers. Hou ook rekening met een eenmalige investering voor de implementatie.
Meer informatie over server side tagging?
Meer weten over server side tagging of hulp nodig bij de implementatie? Zorg nu dat jouw website toekomstbestendig is en laat een van onze specialisten je helpen. Neem contact op!