Als je een video op YouTube plaatst, wil je natuurlijk dat die zo vaak mogelijk wordt bekeken. Je video kan helpen meer naamsbekendheid te creëren, de betrokkenheid van consumenten te verbeteren of zelfs conversies te genereren. Veel mensen realiseren zich niet dat video’s op YouTube kunnen worden geoptimaliseerd zoals je dat met een webpagina doet. Dit artikel legt uit op welke gebieden dit mogelijk is en hoe.
Videocontent
Laten we beginnen bij het begin: de video zelf. Je kunt dan nog alles perfect geoptimaliseerd hebben, maar als de inhoud niet goed is, dan wordt de video snel weggeklikt en niet afgekeken. Dit zorgt voor een lage weergavetijd (ook wel ‘watch time’ genoemd). Een lage weergavetijd heeft een negatieve invloed op de vindbaarheid van de video in YouTube.
Een aantal regels met betrekking tot de inhoud van jouw video:
- houd het bondig en interessant;
- vermaak de kijker;
- zorg voor een duidelijke boodschap;
- spoor de kijker aan tot interactie (liken, reageren, abonneren).
Videotitel
Elke video heeft twee titels: de bestandsnaam die de video heeft voordat die wordt geüpload (bijvoorbeeld how-to-fall-asleep-fast.mp4) en de uiteindelijke titel die jouw kijkers zullen zien (bijvoorbeeld How To: Fall Asleep Fast!). Het is niet alleen belangrijk om de laatstgenoemde titel te optimaliseren voor zoekmachines, maar ook de eerste:
1. Bestandsnaam
Zoals we schreven in een blog over SEO bij afbeeldingen weet een zoekmachine dankzij de bestandsnaam wat er op een foto te zien is zonder de foto zelf te bekijken. Dit is hetzelfde met video’s. Zorg dus dat de bestandsnaam een aantal goede zoekwoorden bevat voordat je de video uploadt.
2. Uiteindelijke titel
Daarnaast is de uiteindelijke titel net zo belangrijk. Dit moet duidelijk uitleggen waar de video over gaat door middel van relevante zoektermen en de aandacht trekken door een opvallende woordkeuze. Titelsoorten die over het algemeen goed scoren in YouTube en andere zoekmachines zijn teasers, how-to’s, recensies (reviews), lessen (tutorials) en grappige video’s die de potentie hebben om viral te gaan.
Videobeschrijving
Plaats de belangrijkste zoektermen in de eerste zin van je videobeschrijving. Daarnaast helpt het om zoveel mogelijk zoekwoorden in de rest van de tekst te stoppen, maar dezelfde woorden niet te vaak te herhalen. Als je zorgt dat de trefwoorddichtheid niet meer dan 2,5% op de tekst is, zit je goed. Voor elke 200 woorden moet je dus maximaal vijf keer een zoekwoord gebruiken.
Ook helpt het om relevante links in de beschrijving te plaatsen die bijvoorbeeld naar gerelateerde video’s, websites of social media accounts gaan.
Zoektermen
Bij het uploaden van een YouTube-video wordt gevraagd om “tags” toe te voegen. Voeg hier zo veel mogelijk relevante zoekwoorden toe.
Als je vastloopt met relevante zoektermen, zijn er twee handige tools die je kunt gebruiken. Allereerst kun je een woord invoeren in de zoekbalk, waarna een lijst met meest gezochte suggesties verschijnt. Als dit niets oplevert, kun je ook Google Keyword Planner raadplegen. Dit is een functie in AdWords die suggesties aanbiedt en aangeeft hoe vaak maandelijks wordt gezocht naar de term en hoe sterk de concurrentie is. Een gratis alternatief hiervoor is Ubersuggest.
Ondertiteling
Door ondertiteling toe te voegen aan je video, maak je een complete transcriptie van de video. Hierdoor heeft YouTube inzicht in wat er in je video wordt gezegd, wat een sterke SEO-pijler is. Je kunt de ondertiteling automatisch laten genereren door YouTube, maar zorg wel dat je de tekst nakijkt, want deze technologie werkt nog niet vlekkeloos.
Videominiatuur
Hoewel de videominiatuur (het plaatje dat je ziet in de zoekresultaten, ook wel ‘thumbnail’ genoemd) geen directe invloed uitoefent op de optimalisatie van je video voor zoekmachines, zal een opvallende thumbnail veel kijkers aantrekken. Daarnaast is het ook belangrijk dat de thumbnail een oprecht beeld van de video is, omdat je wilt dat de gebruikers zolang mogelijk naar je video blijven kijken. Zoals eerder vermeld heeft de ‘watch time’ namelijk ook invloed op de positie van je video in de zoekresultaten.
Call-to-action
Met een call-to-action (CTA) probeer je de kijker tot actie over te halen. Veel video’s eindigen met een CTA die aanspoort om de video te ‘liken’, een reactie achter te laten en te abonneren op het kanaal. Daarnaast zou je de kijkers ook kunnen vragen om de video te delen. Deel de video zelf ook op je social media en eventueel een website. Linkbuilding is een belangrijk aspect in het optimaliseren van je video voor zoekmachines.
Afspeellijsten zijn ook een vorm van linkbuilding. Je video wordt dan vaker vermeld en daardoor ook vaker bekeken. Daarnaast zal dit ervoor zorgen dat je video sneller in de suggesties van andere video’s terecht komt. Je kunt de suggesties vinden aan de rechterkant van je scherm als je een video bekijkt.
YouTubekanaal
Je kunt niet alleen je YouTube-video’s optimaliseren voor zoekmachines, maar ook je kanaal. Dit kun je doen door zoektermen in de titel toe te voegen, een uitgebreide kanaalomschrijving te schrijven en het design van de pagina aantrekkelijk te maken. Je kunt je kanaal ook koppelen aan Google Analytics waarmee je een duidelijker beeld kunt krijgen van je doelgroep en je daarop kunt aanpassen.
Adverteren in YouTube
Wil je direct veel views en resultaat uit YouTube? Overweeg dan om video-advertenties in te zetten. Adverteren op YouTube is al mogelijk met weinig middelen en een beperkt budget. Wil je weten hoe je in YouTube adverteert? Lees dan dit artikel over de mogelijkheden met adverteren in YouTube.
Online marketing bureau
Wil je meer weten over SEO of videomarketing? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.