Wilhelminapark 26, Utrecht

SEO voor advocaten: de basis in 6 stappen

Voor advocaten kan het erg lastig zijn om te beginnen met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Er is zoveel wat je kunt doen om je website beter te laten scoren in Google, maar wat werkt wel en wat werkt niet? En waar moet je beginnen? Met deze zes stappen willen we praktische inzichten geven over een goede fundamentele basis van SEO voor advocaten. Zo kan iedere advocaat zelf aan de slag met SEO.

1. Meld je site aan bij Google Search Console

Google en andere zoekmachines zoals Bing indexeren regelmatig je website. Dat betekent dat Google een bezoekje brengt aan je website en bekijkt wat er allemaal op je website te vinden is. De Search Console stelt je in staat om aan Google te vertellen hoe je website het beste geïndexeerd kan worden.

In de Search Console kun je bijvoorbeeld aangeven of je website met of zonder “www” in de url geïndexeerd moet worden. Ook kun je pagina’s uitsluiten middels een robots.txt bestand of een verzoek indienen om een bepaalde pagina helemaal uit de zoekresultaten te verwijderen.

Een bijkomend voordeel van de Search Console is dat je kunt zien welke technische fouten Google tegenkomt bij het indexeren van jouw website.

De vijf handigste functies van de Search Console vind je hier.

2. Meld je aan bij Google Analytics

Hoeveel bezoekers heeft je website eigenlijk? Via welke bron (zoals Google of social media) komen bezoekers op jouw site terecht? Doen deze bezoekers wel wat jij van ze verwacht, of is hierin verbetering mogelijk?

Google Analytics is een tool waarmee je allerlei uitgebreide statistieken over je bezoekers kunt verzamelen. Zo zie je snel waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s goed scoren en welke pagina’s nog verbeteringen nodig hebben.

3. Doe onderzoek naar zoekwoorden

Om goed gevonden te worden in zoekmachines is het belangrijk dat je website de vragen van de doelgroep beantwoordt. Met behulp van de Keyword Planner van Google kun je bekijken op welke zoekwoorden veel wordt gezocht.

Om toegang te krijgen tot de zoekwoordplanner van Google dien je te beschikken over een Google Ads account. Log in bij Google en ga naar de website van Google Ads. Wanneer je wordt gevraagd om een campagne op te zetten, klik je op ‘Sla deze stap over’. Wanneer je dit niet doet, ben je verplicht om een campagne aan te maken voordat je toegang hebt tot het algemene dashboard en de zoekwoordplanner van Google Ads.

4. Optimaliseer de website zelf

Het optimaliseren van de website zelf, oftewel onsite optimalisatie, is belangrijk bij het optimaliseren voor zoekmachines.

  • Zorg voor aansprekende paginatitels met de belangrijkste zoekwoorden erin verwerkt. Dus niet alleen de naam van je advocatenkantoor, maar ook informatie over wat er op de pagina te vinden is. Noem je homepage niet “Home – Jansen BV” maar bijvoorbeeld “Advocaat arbeidsrecht – Jansen Advocatenkantoor Utrecht”
  • Plaats tussenkopjes tussen alinea’s en verwerk hierin belangrijke zoekwoorden. Markeer de tussenkopjes ook daadwerkelijk als tussenkopje met behulp van html-tags zoals Header 2 of Header 3. Gebruik per artikel niet meer dan één H1-tag (Header 1-tag), bijvoorbeeld voor de titel van het artikel.
  • Maak je website gebruiksvriendelijk en eenvoudig doorzoekbaar.

Hier vind je een lijst met meer technische tips voor onsite optimalisatie.

5. Verzamel backlinks

Een backlink is een link vanaf een externe domeinnaam die naar jouw website verwijst. Hoe meer backlinks je website heeft, hoe meer autoriteit Google aan je website toekent. Logisch: blijkbaar staat er betrouwbare en waardevolle content op je website waar anderen iets aan hebben.

Bij een backlinkprofiel geldt doorgaans dat de relevantie en kwaliteit van de backlinks belangrijker is dan de kwantiteit. Maar wanneer je begint met SEO is er in korte tijd veel winst te behalen door relatief eenvoudige backlinks te verzamelen.

Zorg ervoor dat zakelijke partners, gesponsorde evenementen of andere relevante websites een link opnemen naar je advocatenkantoor. Onderzoek welke websites wel de naam van je advocatenkantoor noemen maar daar geen link bij hebben geplaatst. Ook kun je je advocatenkantoor aanmelden bij linkdirectories zoals startpagina.nl, maar pas hier wel mee op: doe dit alleen als de linkdirectory relevant is voor jouw diensten en wanneer de link een meerwaarde biedt voor de bezoeker.

Hier lees je meer over linkdirectories en hier vind je 20 praktische tips voor linkbuilding voor advocaten.

6. Gebruik Google Mijn Bedrijf

Google hecht steeds meer waarde aan lokale zoekresultaten. Met een vermelding op Google Mijn Bedrijf wordt je kantoor vermeld op Google Maps. Een krachtige tool om je kantoor lokaal letterlijk op de kaart te zetten. Wanneer je doelgroep naar een advocaat zoekt, zal Google als eerste de advocatenkantoren in de buurt laten zien, op basis van het IP-adres van de gebruiker.

Ook kun je extra informatie toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf profiel. Plaats zoveel mogelijk foto’s, tekst, relevante zoekwoorden en links naar je website. Al deze onderdelen kunnen zorgen voor hogere bezoekersaantallen op je website en meer leads.

SEO voor advocaten

Wil je meer doen met online marketing of wil je SEO als advocaat juist geheel uit handen geven? Neem dan contact op met een online marketing bureau. Een gespecialiseerd bureau als Sageon kan je helpen om jouw (nieuwe) website een kickstart te geven en je business online beter vindbaar te maken. Neem voor meer informatie contact op.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer