Een SEO-titel is een andere naam voor de meta-titel van een pagina. De meta-titel is de titel die in de titelbalk van een browser verschijnt.
Wat veel mensen echter niet weten, is dat deze titel ook door Google gebruikt wordt in de zoekresultaten. Daar komt ook de naam SEO-titel vandaan.
Een goed ingestelde SEO-titel zorgt ervoor dat je website hoger in Google komt én dat er meer mensen in Google op de link naar jouw website klikken.
Waarom gebruikt Google mijn metatitel niet?
Het gebeurt regelmatig dat Google je metatitel negeert en zelf een SEO-titel opstelt. Je kunt dit helaas niet voorkomen. Google is dan van mening dat jouw SEO-titel niet uniek of niet relevant is. Ook de lengte van de titel heeft hier invloed op.
Tips voor de perfecte SEO-titel
Met een goede titel zorg je ervoor dat:
- jouw website hoger in Google komt;
- meer bezoekers op jouw zoekresultaat klikken;
- Google jouw meta-titel daadwerkelijk als SEO-titel gebruikt.
We hebben een checklist opgesteld met 11 tips voor een echt goede SEO-titel.
1. Schrijf voor elke pagina een unieke SEO-titel
Een unieke SEO-titel zorgt ervoor dat het onderwerp van de pagina duidelijk zichtbaar is. Het voorkomt bovendien dat Google zelf een titel voor je pagina samenstelt.
2. Maak de titel niet langer dan 55 tot 60 tekens
De lengte van de SEO-titel in Google is niet beperkt tot een aantal tekens, maar tot een bepaalde breedte van de titel. Over het algemeen geldt dat er ongeveer 55 tot 60 tekens in passen.
Tip: voor de zekerheid kun je controleren of de titel binnen de maximale breedte blijft, bijvoorbeeld op deze site.
3. Laat eventueel de bedrijfsnaam weg
Een SEO-titel eindigt vaak met de bedrijfsnaam. Soms zorgt dit er echter voor dat de SEO-titel de maximale lengte overschrijdt. Kies er dan voor om de bedrijfsnaam weg te laten.
Let op: Google kiest er regelmatig voor om de bedrijfsnaam alsnog te tonen, zeker als de zoekopdracht ook de bedrijfsnaam bevat. We adviseren daarom om de bedrijfsnaam zoveel mogelijk in de meta-titels op te nemen.
4. Vermijd woorden als ‘home’ in de titel
Veel websites hebben het woord ‘home’ in de paginatitel van de homepage staan, gevolgd door de bedrijfsnaam. Deze titel zegt niets over de inhoud van de pagina en dat wordt niet gewaardeerd door Google.
Stel dat je een hoveniersbedrijf hebt in Utrecht dat Jansen BV heet. Noem je homepage dan geen “Home – Jansen BV”, maar bijvoorbeeld:
“Hovenier Utrecht – Tuinaanleg en tuinonderhoud – Jansen BV”
5. Plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan
Ondanks dat de titel in de eerste plaats voor de bezoeker bedoeld is, kun je alsnog Google een beetje helpen.
Een handige tip is om het belangrijkste zoekwoord van je website in te stellen als SEO-titel voor de homepage, zoals in bovenstaand voorbeeld. Dit is in veel gevallen tegelijkertijd een goede beschrijving van je bedrijf.
Een zoekwoord dat vooraan de titel staat, is belangrijker dan een zoekwoord dat achteraan de titel staat.
6. Doe onderzoek naar zoekwoorden
Met de Keyword Planner van Google Ads (voorheen AdWords) kun je achterhalen welke zoekopdrachten in Google veel voorkomen.
Stel dat je als letselschade advocaat een landingspagina schrijft over bedrijfsongevallen. Dankzij de Keyword Planner ontdek je dat meer mensen zoeken naar ‘arbeidsongeval’ dan naar ‘bedrijfsongeval’.
7. Vermijd synoniemen
Vermijd het gebruik van meerdere synoniemen of meerdere schrijfwijzen van één woord in de SEO-titel. Dit maakt de titel niet leesbaarder en het heeft, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen enkele meerwaarde voor Google.
8. Gebruik getallen
Het gebruik van getallen kan voor een hoger doorklikpercentage zorgen. Denk aan:
- Het aantal producten in een categorie. Voorbeeld: “Damessneakers kopen? Bekijk 155 modellen | Damesschoenen.nl”
- Het oprichtingsjaar. Voorbeeld: “Houten vloeren Zaandam | Specialist sinds 1927 | Jansen BV”
- Het huidige jaartal. Bijvoorbeeld: “Inspiratie: de 7 beste herenkapsels van 2020 | Kapsalon Jansen”
- Last but not least: het aantal items in een blog. Bijvoorbeeld: “7 veelgemaakte fouten bij arbeidsovereenkomsten | Advocaat Jansen”.
9. Automatiseer
Heb je een webshop met productpagina’s of heb je een website met andere soorten pagina’s die veel op elkaar lijken? Gebruik dan sjablonen om de metatitel (en meta-omschrijving) te automatiseren. Zo kun je voortaan met één click alle metatitels aanpassen.
Tip: met de Yoast SEO-plugin voor WordPress is dit heel eenvoudig.
10. Leer van je concurrenten
Sta je nog niet op de eerste positie in Google? Bekijk dit dan als een kans: je kunt immers zien welke titels nóg beter scoren dan die van jou. Leer van de paginatitels van de websites die hoger ranken dan jij.
Zie je bijvoorbeeld dat er veel getallen in worden genoemd? Of dat bepaalde beloftes veel terugkomen (zoals “Gratis thuisbezorgd”)? Neem dit dan over en bekijk of deze wijzigingen effect hebben!
Tip: je kunt de paginatitels van concurrenten niet alleen gebruiken als inspiratie voor je eigen paginatitels, maar ook voor het schrijven van nieuwe content of voor het uitbreiden van bestaande content.
11. Experimenteer
De belangrijkste tip die wij je kunnen geven is om te experimenteren.
Bekijk in Google Search Console en Google Analytics welke pagina’s van je website veel vertoningen hebben of veel clicks opleveren.
- In Search Console: klik op Prestaties om te bekijken hoe je website in Google scoort.
- In Analytics: bekijk onder het kopje Gedrag en Site-inhoud welke pagina’s goed bezocht worden.
Sparren met een SEO-specialist?
Wil je eens vrijblijvend sparren over wat voor jou de beste SEO-strategie is? Bekijk deze pagina: SEO-bureau voor meer informatie of maak een afspraak met een van de SEO-specialisten van online marketing bureau Sageon in Utrecht.