Is het organisch bereik van jouw posts op social media de afgelopen maanden minder dan ooit tevoren? Dit kan kloppen, je bent niet de enige!
We krijgen tegenwoordig steeds vaker de vraag van onze klanten hoe het komt dat het organisch of ‘spontaan’ bereik van hun posts op social media zoals Facebook en LinkedIn gigantisch daalt.
Er wordt dagelijks simpelweg ontzettend veel content gedeeld op social media. De sociale netwerken moeten daarom selecteren wat hun gebruikers te zien krijgen. Die content selecteren ze op basis van interesses, zodat de gebruikers ‘relevante’ content te zien krijgen. Facebook en Instagram prioriteren bijvoorbeeld updates van vrienden van gebruikers in nieuwsoverzichten. Logischerwijs daalt daardoor het bereik van ‘onbetaalde’ posts voor bedrijven. Als bedrijf moet je daarom steeds meer gaan adverteren om doelgroepen te bereiken. En daar verdient Facebook natuurlijk geld aan.
Je kunt je klanten ook bereiken zonder te adverteren, maar dan moet je gaan investeren in content marketing. De truc om bereik en engagement te creëren, is door relevante content te delen. Alle content die je deelt op social media heeft invloed op hoe je je als bedrijf profileert, waarmee je lezers (en potentiële klanten) je bedrijf associëren en hoe ze je kennen.
3 tips voor meer engagement
We geven hier drie tips die je zelf kunt toepassen om (meer) engagement te creëren op social media.
1. Selecteer content zorgvuldig
Niet alle content is relevant om te delen op social media. Plaats niet zomaar al je blogs of nieuwsartikelen op Facebook, maar selecteer zorgvuldig welke informatie relevant is voor je volgers.
Het is daarnaast goed om na te denken over welk type content past bij welk medium. Deel bijvoorbeeld nieuwsberichten over ontwikkelingen in het bedrijf op LinkedIn en inspireer je lezers op Facebook en Instagram. Bedenk een contentverdeling per netwerk die past bij jouw bedrijf, zoals dit schema.
2. Schrijf aansprekende tekst
Niet alleen wordt tegenwoordig een overload aan informatie gepubliceerd op social media, daarnaast wordt onze aandachtsspanne ook steeds korter.
We zien het nog vaak gebeuren: een bedrijf plaatst een nieuwsartikel of blog met als bijgaande tekst exact de titel, die je al ziet in het voorbeeld van de link. Je bereikt daar niet mee wat je wil (klikken, engagement) omdat het niet aantrekkelijk is of aanzet tot actie.
Schrijf een aansprekende tekst voor je lezers! Je kunt bijvoorbeeld starten met een interessante vraag, je lezers verrassen met een weetje of feitje of polls stellen aan je volgers om engagement aan te moedigen.
3. Test met tijd
Het tijdstip waarop je berichten plaatst, heeft enorm veel invloed op het bereik en de betrokkenheid bij je bericht. Plan je posts in met een planningstool, zodat je alles vooraf kunt klaarzetten en jij of je collega’s er verder geen omkijken meer naar hebben.
We adviseren om doordeweeks nieuws te posten op LinkedIn en in het weekend op Facebook en Instagram. Daarnaast raden we aan om niet te vaak updates te posten, dat komt over als spam en daardoor verlies je likers! Je kunt als vuistregel aanhouden dat je maximaal 1 post per dag plaatst op Facebook en LinkedIn en maximaal 2 posts per dag op Instagram.
Voor Twitter gelden dan weer hele andere regels. Op dat medium moet je juist vaak dezelfde content delen, een tweet ‘verdwijnt’ nu eenmaal snel. Een zo hoge, dagelijkse tweetfrequentie werkt zelfs het beste! Lees ook dit blog over hoe vaak je content zou moeten publiceren op social media gebaseerd op 14 onderzoeken.
Contentmarketingbureau spreken?
Wil je weten hoe jij contentmarketing succesvol kan inzetten? Wil je sparren over de manier waarop je momenteel bezig bent? Of wil je de mogelijkheden bespreken van het uitbesteden van contentcreatie aan een contentmarketingbureau? Maak een vrijblijvende afspraak met Sageon!