Wilhelminapark 26, Utrecht

Noindex en nofollow: het verschil (en alles wat je moet weten)

Noindex en nofollow zijn twee bekende begrippen binnen online marketing en SEO. Maar waar SEO normaal juist draait om een optimale zichtbaarheid in zoekmachines, zijn noindex en nofollow juist bedoeld om het tegenovergestelde te bereiken. Klinkt dat onlogisch? Dat is het niet! We leggen het je uit in dit artikel.

Noindex

Zoals de naam al aangeeft, betekent noindex dat Google een pagina niet mag indexeren. Je pagina verschijnt dan niet in de zoekresultaten van Google. Een no-index-tag bevindt zich daarom altijd op paginaniveau.

Wanneer is noindex gewenst?

Noindex wordt gebruikt voor pagina’s die niet in Google zichtbaar moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bedank- of bevestigingspagina na een verstuurd contactformulier of een bestelling.

Noindex meme

Maar ook voor betaalde of onbetaalde campagnes kan de tag een uitkomst bieden. Stel dat je een landingspagina hebt die je puur als landingspagina voor emailmarketing of Google Ads wilt gebruiken en je wilt deze pagina niet opnemen in je websitestructuur. Door middel van de noindex-tag kun je ervoor zorgen dat deze pagina niet in Google verschijnt en mogelijk voor duplicate content zorgt.

Noindex instellen

Het instellen van een noindex-tag doe je door de volgende regel code in het <head>-gedeelte van je broncode te plaatsen:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Maak je gebruik van een contentmanagementsysteem zoals WordPress? Dan is het instellen van een noindex vaak erg eenvoudig, zeker als je de plugin Yoast SEO hebt geïnstalleerd. Om een noindex in te stellen klik je bij het bewerken van een pagina op het tandwieltje in het Yoast-gedeelte en vervolgens kies je voor “no” bij de optie ‘Allow search engines to show this page in search results?’.

Noindex in Yoast

Noindex vs. robots.txt

Naast noindex bestaat er nog een andere manier om je pagina uit te sluiten uit Google: het gebruiken van een disallow-rule in het robots.txt-bestand. Er is echter een belangrijk verschil tussen deze twee manieren: met noindex vertel je tegen Google dat je pagina niet geïndexeerd mag worden (dus niet in de index van Google mag worden opgenomen), terwijl een disallow-rule aangeeft dat een pagina niet gecrawld mag worden (Google mag de broncode van een pagina dus niet bekijken).

Het is dus ook niet verstandig om een noindex-pagina ook nog eens via robots.txt uit te sluiten. Dit zal er namelijk voor zorgen dat Google de noindex-tag niet kan zien en dat de pagina juist weer geïndexeerd kan worden.

Wil je een pagina uitsluiten uit Google en twijfel je tussen een noindex-tag in de broncode of een disallow-rule in het robots.txt-bestand? Vaak is dan de eerste optie de beste keuze: een niet-gecrawlde pagina kan alsnog in Google verschijnen als andere websites ernaar verwijzen.

Nofollow

Waarschijnlijk ben je bekend met het begrip backlinks. Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website en zijn een belangrijke indicator voor Google. Hoe meer relevante websites naar jouw pagina verwijzen, hoe belangrijker jouw pagina blijkbaar is.

Soms wil je echter een link plaatsen zonder dat Google deze link mag volgen. Je wilt bijvoorbeeld naar een concurrent linken zonder hem met zijn positie in Google te helpen. Of je hebt een reactiemogelijkheid op je website, maar je wilt voorkomen dat concurrenten de reactiemogelijkheid misbruiken om waardevolle backlinks naar hun eigen website te creëren. Je kunt dan gebruikmaken van de nofollow-tag.

Met nofollow vertel je tegen Google dat de zoekmachine een link niet mag volgen. De link zal daarom ook niet als waardevolle backlink tellen.

De nofollow-tag kun je op twee niveaus toepassen:

  1. op linkniveau
  2. en op paginaniveau.

Nofollow op linkniveau

Nofollow memeSoms wil je alleen bij een specifieke link instellen dat Google deze link niet mag volgen. Je kunt dan een nofollow-tag aan die specifieke link toevoegen.

Je doet dit door de volgende toevoeging binnen de a-tag van de link te plaatsen:

rel=”nofollow”

Bijvoorbeeld:

<a href=”https://www.sageon.nl/” rel=”nofollow”>Sageon</a>

Nofollow op paginaniveau

Met een nofollow-tag op paginaniveau vertel je tegen Google dat de zoekmachine alle links op die pagina niet mag volgen. Je kunt dit instellen door de volgende code toe te voegen aan de broncode van de pagina:

<meta name=”robots” content=”nofollow”>

Nofollow in Yoast

Maak je gebruik van WordPress met de Yoast SEO plugin? Dan kun je dit eenvoudig instellen door te kiezen voor ‘no’ bij de optie ‘Should search engines follow links on this page?’.

Nofollow in Yoast

Noindex en nofollow combineren

Wil je op paginaniveau zowel noindex en nofollow instellen? Dan kun je dat in één meta-tag combineren.

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

Noindex en nofollow: het verschil

Zoals je leest is het belangrijkste verschil dat noindex altijd op een pagina betrekking heeft en dat nofollow altijd op links betrekking heeft. Noindex zorgt ervoor dat een pagina niet in Google wordt getoond terwijl nofollow ervoor zorgt dat Google geen links vanaf de pagina volgt.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over technische zoekmachine-optimalisatie of online marketing in het algemeen? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht. Wij helpen je graag!

Auteur

Picture of Alice Smorenburg
Alice Smorenburg
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer