Wilhelminapark 26, Utrecht

Mijn eerste 18 jaar

Hét boek vol “oh ja” momenten: dat is ‘Mijn eerste 18 jaar’. Een verrassend boek van 182 pagina’s vol hoogtepunten van de tijd van iemands jeugd (geboortejaar 1947 t/m 1983). Een simpel concept, leuk om te krijgen maar nét zo leuk om te geven.

Mijn eerste 18 jaar verkoopt via de eigen webshop en online kanalen zoals bol.com. Naast online kanalen worden de boeken ook offline verkocht in de Bruna, Primera, Read Shop, Intratuin en de Makro.

De samenwerking

Mijn eerste 18 jaar was op zoek naar een partij die kon helpen met promotie via social media. Het doel was in eerste instantie om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met het bestaan van de boeken, om uiteindelijk de verkoop te stimuleren.

Zowel het ontwerpen van de advertenties als het schrijven van de copy wordt door Mijn eerste 18 jaar gedaan. Wij richten ons enerzijds op het inplannen en plaatsen van de berichten, anderzijds ons op het adverteren via social media.

Tijdens een periodiek overleg bespreken we de content voor de komende periode. We bespreken wat wel of juist niet goed heeft gewerkt en testen we nieuwe mogelijkheden binnen het advertentielandschap.

Werkwijze

Allereerst hebben we bedacht voor wie de boeken interessant zouden kunnen zijn. Mensen die zelf geboren zijn tussen 1947 en 1983 of kinderen met ouders die geboren zijn tussen een van deze jaartallen. En om de doelgroep nog breder te maken: eigenlijk iedereen die op zoek is naar een origineel en leuk cadeau.

Op basis van deze doelgroepen en het beschikbare budget hebben wij een concreet plan opgesteld. In dit plan hebben we ingezoomd op relevante mogelijkheden, doelstellingen, doelgroepen en budgetten. Nadat we het plan besproken hebben, zijn we aan de slag gegaan met het plaatsen van organische berichten. Vervolgens zijn we begonnen met adverteren binnen META (Facebook en Instagram).

In een continu proces testen en experimenteren we met afbeeldingen, teksten en doelgroepen. In dit proces zitten we nog steeds. Het doel is uiteindelijk om het iedere maand weer een stukje beter te doen.

Naast bovenstaande social media-werkzaamheden zijn we ook aan de slag gegaan met Conversion Rate Optimization (CRO): meer conversies uit het aantal bezoekers halen. Veel bezoekers is namelijk fijn, maar levert niks op als zij uiteindelijk geen aankoop doen. Voor CRO opperen wij verbeteringen die we testen en bij een positief resultaat door laten voeren op de site.

Voorbeelden van ads

Dit zijn een paar advertenties die gedraaid hebben ter promotie.

Eerste resultaten

In de eerste 6 maanden van de samenwerking:

  • Bedachten we, samen met Mijn Eerste 18 Jaar, de strategie voor de organische social kanalen: denk aan type content, belangrijke piekmomenten in het jaar en winacties. Na verloop van tijd analyseerden we welke content goed aansloeg en bouwden we hierop door. Mijn Eerste 18 Jaar leverde de content aan en wij plaatsten deze op de kanalen en analyseerden deze.
  • We gingen van 0 naar 4.500 volgers op Facebook. En al snel werd duidelijk dat Facebook ‘verre van dood’ was onder de doelgroep van Mijn Eerste 18 Jaar.
  • Vanuit META (Facebook en Instagram) realiseerden we met advertentiecampagnes ruim 2.500 verkopen.

Vervolgstappen

Wegens succes begon Mijn eerste 18 jaar al vrij snel met de tweede druk van de boeken. Er werd niet alleen gewerkt aan een uitbreiding qua jaartallen, ook is Mijn eerste 18 jaar inmiddels verkrijgbaar in België en betraden we met de SOCIAL campagnes ook de Belgische markt. Er wordt nu hard gewerkt aan het uitgeven van het boek in andere Europese landen.

“De samenwerking met Sageon bevalt goed! Leuk team, goede aanpak. De samenwerking draagt concreet bij aan het vergroten van onze online aanwezigheid en het aantal verkochte boeken.”

Jeffrey Roozeboom over de samenwerking met Sageon
Jeffrey Roozeboom, eigenaar van TDM Entertainment

Resultaten sinds de vervolgstappen

  • Van geen aanwezigheid op de socials zitten we in Nederland op ruim 8.800 Facebook volgers, in België zitten we op ruim 3.600 volgers. Ook de Instagram pagina’s groeien langzamerhand door.
  • Met de geavanceerde advantage+ shopping campagnes van META en dynamische catalogus advertenties blijven we zo persoonlijk mogelijk adverteren op de doelgroep.
  • Vanuit META (Facebook en Instagram) realiseerden we met advertentiecampagnes voor Nederland al ruim 7.000 verkopen, voor België zo’n 1.800 aankopen.
  • Constante online zichtbaarheid en naamsbekendheid op de socials die bijdragen aan boekverkopen in de fysieke winkels.
  • Continue aanwas van kwalitatieve (en converterende) bezoekers in de webshops.
  • Creëerden we video content: laagdrempelige verticale video’s die de fysieke boeken in de schijnwerper zetten op de socials.
  • Testen met nieuwe kanalen: inmiddels maakt ook Pinterest Ads deel uit van onze advertentie strategie en wordt er hard gewerkt aan de aanwezigheid op TikTok Ads voor Mijn Eerste 18 Jaar.

Op zoek naar jouw partner in online marketing?

Wil je weten hoe een samenwerking met de specialisten van Sageon er voor jouw organisatie uit kan zien? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar een kennismaking en vertellen graag wat we voor je kunnen betekenen!

Auteur

Picture of Sander Geijtenbeek
Sander Geijtenbeek
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Sander Geijtenbeek

Vragen over bovenstaand artikel? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega's!

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer