Wie denkt aan adverteren in zoekmachines zal in eerste instantie Google Ads noemen en niet Microsoft Ads (het advertentieplatform van Bing). Dat is niet vreemd, omdat de zoekmachine van Google ongeveer 94% van het online zoekverkeer in Nederland in handen heeft. Slechts 3% van de online zoekopdrachten in Nederland vindt via Bing plaats. Toch is het voor advocaten interessant om gebruik te maken van Microsoft Ads.
Bing als standaardzoekmachine
Een belangrijke reden voor adverteren via Microsoft Ads is dat Bing vaak als standaardzoekmachine is ingesteld. Het is de standaardzoekmachine van het besturingssysteem Windows en internetbrowser Internet Explorer (dat tegenwoordig Edge heet), maar ook van veel Appleproducten. Bing is bijvoorbeeld de standaardzoekmachine van Safari. En wie op een iPhone via Siri een zoekopdracht geeft, wordt doorgestuurd naar Bing.
Is Microsoft Ads interessant voor advocaten?
De vraag of adverteren via Microsoft Ads interessant is voor jouw advocatenkantoor, kan via Google Analytics worden beantwoord. Bekijk hoeveel procent van de bezoekers via Bing op jouw website komt.
- Klik in de navigatiekolom op ‘Acquisitie’
- Klik vervolgens op ‘Alle verkeer’ en vervolgens op ‘Kanalen’
- Kies ‘Bron/medium’ als primaire dimensie
- Bekijk het aantal sessies dat achter ‘bing’ wordt genoemd
In dit voorbeeld zie je dat Bing verantwoordelijk is voor bijna drie procent van het bezoekersverkeer. Dat lijkt weinig, maar bij 5000 maandelijkse bezoekers zijn dat 150 potentiële cliënten per maand.
Onthoud dat deze gegevens uitgaan van de huidige situatie waarin Bing alleen organisch verkeer genereert. Deze 3% kan met Microsoft Ads-campagnes dus alleen nog maar hoger worden.
Ik adverteer al via Google Ads. Waarom dan ook Microsoft Ads?
Natuurlijk, Google Ads heeft verreweg het grootste bereik en kan voor veel resultaat zorgen. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen tussen Google Ads en Microsoft Ads die duidelijk maken dat de inzet van Microsoft Ads naast Google Ads succesvol kan zijn. We zetten de belangrijkste verschillen voor je op een rij.
- De gemiddelde prijs die per klik wordt betaald (CPC). Deze ligt bij Microsoft Ads vaak tientallen procenten lager dan bij dezelfde advertentie in Google Ads.
- Het percentage bezoekers dat op de advertentie klikt (CTR). Bij Microsoft Ads is dit percentage gemiddeld hoger dan bij Google Ads.
- De concurrentie. Omdat weinig bedrijven in Nederland gebruikmaken van Microsoft Ads, is het eenvoudig om tegen lage kosten goede resultaten te behalen.
- Instelmogelijkheden voor targeting. Google biedt demografische instelmogelijkheden zoals leeftijd of geslacht alleen voor het displaynetwerk. Microsoft Ads biedt deze targetingmogelijkheden ook voor het zoeknetwerk.
Mirosoft Ads: wel of niet?
Zoals aangegeven heeft de inzet van Bing naast Google Ads bijna alleen maar voordelen. Een nadeel is dat het een extra advertentiekanaal is dat moet worden ingesteld en bijgehouden. Een ervaren SEA-specialist kan deze werkzaamheden uit handen nemen. Neem contact op met online marketing bureau Sageon voor meer informatie.