Wilhelminapark 26, Utrecht

Longtail versus shorttail zoekwoorden: wat is de beste keus?

Het gebruik van relevante zoekwoorden is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door de juiste zoekwoorden te verwerken in de titel, bodytekst, tussenkopjes, meta omschrijvingen en omschrijvingen van afbeeldingen vergroot je de vindbaarheid van je website. Daarnaast zijn zoekwoorden belangrijk bij het opzetten van Google Ads campagnes. In de onlinewereld wordt onderscheid gemaakt tussen longtail en shorttail zoekwoorden.

Shorttail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden zijn algemene kernwoorden met een hoog zoekvolume. Voorbeelden zijn: ‘fiets’, ‘Nike schoenen’ en ‘gezonde recepten’. Shorttail zoekwoorden bestaan meestal uit 1 of 2 woorden.

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume. Ze bestaan meestal uit 3 of meer woorden. Het is vaak een uitgebreidere variant van een shorttail zoekwoord. Voorbeelden zijn: ‘fiets kinderzitje achter bestellen’, ‘Nike Air Max schoenen dames, ‘gezonde recepten kip en rijst’.

Voordelen longtail zoekwoorden

Op shorttail zoekwoorden zit meestal veel concurrentie op het gebied van SEO. Het bemachtigen van een goede positie op het internet voor een shorttail zoekwoord is daarom een flinke uitdaging. Hoewel dit natuurlijk wel jouw ultieme doel kan zijn, is het niet erg realistisch. Vandaar dat het optimaliseren voor longtail zoekwoorden een belangrijke online marketingstrategie is.

De voordelen van het focussen op longtail zoekwoorden zijn als volgt:

  • Door het lage zoekvolume is er meestal minder concurrentie en dus een grotere kans om hoger in de zoekresultaten te komen.
  • Bezoekers zijn specifieker op zoek naar een bepaalde oplossing of product waardoor de kans op een conversie hoger ligt.
  • Het gebruik van longtail zoekwoorden zal door de komst van voice search verder toenemen.

Longtail zoekwoorden vinden

Zorg dat je de doelgroep goed leert kennen en voer een zoekwoordanalyse uit waarin de belangrijkste shorttail zoekwoorden naar voren komen. Vervolgens bedenk je wat voor vragen jouw (potentiële) websitebezoekers kunnen hebben met betrekking tot deze shorttail zoekwoorden. Gebruik je eigen creativiteit om deze zoekwoorden om te zetten in longtail zoekwoorden.

Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Dan zijn er verschillende tools beschikbaar. Een van de bekendste tools is Answer The Public. Deze tool verzamelt op basis van een zoekwoord allerlei vragen die in Google of op forums worden gesteld. Wil je meer manieren ontdekken om de juiste longtail zoekwoorden te vinden? Lees dan: 5 unieke manieren om longtail zoekwoorden te vinden.

Zoekwoorden verwerken in je content

Als je een overzicht hebt gemaakt van relevante longtail zoekwoorden is het tijd om deze terug te laten komen op je website. De makkelijkste en meest effectieve manier is het bijhouden van een blog. Schrijf hiervoor artikelen op basis van onderwerpen waarin de longtail zoekwoorden kunnen worden verwerkt. Het bedenken van of zoeken naar longtail zoekwoorden is dus meteen een goede manier om blogonderwerpen te verzinnen.

Zoekwoordonderzoek uitbesteden

Wil je meer informatie over shorttail of longtail zoekwoorden of heb je hulp nodig met zoekwoordonderzoek of contentmarketing? Online marketing bureau Sageon helpt je graag. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Auteur

Picture of Robbert Willems
Robbert Willems
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer