Wilhelminapark 26, Utrecht

Linkbuilding: wat je wel en niet moet doen

In dit artikel geven we je een aantal tips voor goede linkbuilding. Ook leggen we uit wat je beter niet kunt doen.

Wat is linkbuilding?

Inbound (inkomende) links zijn links die vanaf andere websites naar jouw site verwijzen. Het verzamelen van kwalitatieve inbound links draagt bij aan een hogere positie van jouw website in Google. Het proces om kwalitatieve links naar jouw website te krijgen wordt linkbuilding genoemd.

Maar let op: linkbuilding is een riskante bezigheid! Veel methodes die worden gebruikt, ook door sommige marketing bureaus, kunnen worden bestraft door Google.

Wat je niet moet doen

Laat linkbuilding-acties die er enkel op zijn gericht om het aantal links naar jouw site te verhogen achterwege. Zorg dat een link naar jouw site waarde toevoegt voor de bezoeker. Kies dus voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Bij twijfel: lees de kwaliteitsrichtlijnen van Google.

Methodes die veel voorkomen en die je beter niet kunt doen zijn:

  • Betalen voor inbound links

Het kopen van links naar jouw website raden wij je af. Vaak leveren sites waarop de links komen te staan weinig op omdat de Domain Authority van deze sites laag is. Google pakt sites waarop alleen maar links staan, zogeheten linkfarms, hard aan.

  • Overmatige linkuitwisseling

Je ziet het nog erg vaak: websites die vrijwel niets met elkaar te maken hebben ruilen linkjes: “Link jij naar mij? Dan linken wij terug”. Dit is een goed voorbeeld van linkuitwisseling puur om meer links te krijgen zonder dat het enige waarde toevoegt voor de bezoekers. Niet doen dus.

Voorbeeld van niet-relevante linkbuilding

Met gezond verstand kom je een heel eind. Denk altijd vanuit de websitebezoeker. Vraag jezelf af: ‘Help ik met deze link de lezer van dit blogartikel?’ Zo heeft een fiscaal advocaat bijvoorbeeld geen belang bij een backlink die in een artikel over een fietsongeval staat vermeld. Een link in een artikel over BTW fraude (op een kwalitatieve website) is daarentegen wel waardevol.

Wat je wel moet doen

Start met het verdienen van links naar jouw site door kwalitatieve content te creëren en delen. Deel sterke artikelen, videos of infographics en maak de informatie die je deelt waardig voor de lezer om naartoe te linken.

Andere linkbuilding tips die je beter vindbaar maken zijn:

  • Zorg voor een vermelding op relevante websites

Ben je een advocaat? Zorg dan dat je te vinden bent op websites waar mensen op zoek zijn naar een advocaat zoals deadvocatenwijzer.nl.

  • Deel content op social media

Door content te delen op social media vergroot je de kans dat mensen jouw website ontdekken. Maak het ook eenvoudig voor bezoekers om jouw content te delen. Sociale aanbevelingen: likes, shares, +’en, tweets zullen een steeds grotere impact hebben op jouw positie in zoekmachines. Lees meer over social media marketing.

  • Intern linken

Zorg voor een compleet intern linkprofiel. Wijs bezoekers de weg binnen jouw website. Plaats bijvoorbeeld onder een blogartikel linkjes naar andere pagina’s die voor de lezer ook relevant zijn. Deze interne linkjes kun je ook zien als backlinks maar dan binnen je eigen site.

Voorbeeld relevante linkbuilding

Een advocatenkantoor kan samenwerken met een universiteit om een case study uit te laten voeren. Het advocatenkantoor krijgt hierdoor een inkomende link vanaf de cursuspagina (een relevante pagina) op de universiteitswebsite (hoge Domain Authority).

Controleren van backlinkprofiel

Een overzicht van het aantal en de kwaliteit van inkomende links heet een backlinkprofiel. Controleer regelmatig het backlinkprofiel van je concurrenten en bekijk op welke onderdelen nog veel winst te behalen is. Een tool die je hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld Majestic Backlink Analyzer voor Google Chrome gebruikers.

Vragen over linkbuilding?

Wil je meer weten over linkbuilding? Of wil je een online marketing bureau het linkprofiel van jouw website laten analyseren? Neem gerust contact op!

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer