Linkdirectories zijn verzamelpagina’s met links naar andere websites. De website startpagina.nl is hier een goed voorbeeld van. Deze webdirectories hebben jarenlang een belangrijke rol gespeeld in het SEO-landschap. Door je website bij tal van zulke linkdirectories aan te melden, kon je snel hoger komen in de zoekresultaten van Google. De algoritmes van Google waren tien jaar geleden namelijk nog heel eenvoudig: hoe meer links er naar een website verwezen, hoe belangrijker deze website was.
Totdat Google in 2012 alles drastisch veranderde.
Penguin
Google kwam met het Penguin algoritme. Deze update richtte zich op de kwaliteit van backlinks. Dit waren de twee belangrijkste veranderingen:
- Een backlinkprofiel met veel identieke linkteksten werd door Google gezien als een niet-organisch verkregen backlinkprofiel.
- Backlinks vanaf niet-relevante pagina’s, of vanaf pagina’s met veel andere links, werden door Google beoordeeld als links met zeer weinig SEO-waarde.
Kortom: vanaf 2012 draait het bij backlinks om kwaliteit en relevantie. Er wordt daarom vaak gezegd dat linkdirectories zoals startpagina’s zeer slecht zijn voor de positie van je website in zoekresultaten. De praktijk wijst echter uit dat een backlink vanaf een linkdirectory nog altijd waarde kan toevoegen.
Maar waarom?
Maar waarom is dat dan zo? Waarom hebben backlinks van bepaalde startpagina’s nog SEO-waarde, zelfs na de uitrol van de Penguin-update?
Dat is een vraag die we vaak te horen krijgen. Het antwoord is niet eenvoudig want Google houdt doorgaans zijn mond stijf dicht over de manier waarop de zoekresultaten worden samengesteld.
Er is echter een aantal aanknopingspunten. Deze aanknopingspunten kun je gebruiken als je in de toekomst op zoek bent naar nieuwe mogelijkheden voor backlinks.
1. De juiste niche
Directories die alleen professionele bedrijven in jouw vakgebied laten zien, hebben waarschijnlijk een positieve SEO-waarde voor je website. Je website wordt op deze manier gelinkt met je belangrijkste concurrenten. Let erop dat de pagina echt is toegespitst op jouw vakgebied en liefst ook op jouw geografische locatie.
2. Een hoge kwaliteit
Het verschil tussen goede en slechte linkdirectories is vaak lastig te zien, maar er zijn drie belangrijke factoren:
– Het design. Ga hierbij op je gevoel af. Ziet de linkdirectory eruit alsof hij door een kleuterklas is gemaakt? Dan is de website vaak ook technisch niet goed in orde en zal Google weinig waarde toekennen aan verwijzingen die op de site staan. Een gebruiksvriendelijke website zal echter voor een hogere betrokkenheid van de bezoeker zorgen en zodoende hoger worden beoordeeld door Google.
– De Domain Authority. Via de Moz toolbar kun je snel zien wat de autoriteit van een domeinnaam is. Hoe hoger dit getal, hoe meer waarde Google aan het domein toekent.
– De leeftijd van het domein. Een domein dat al meer dan tien jaar of zelfs langer bestaat, wordt als autoriteit gezien. Sommige startpagina’s bestaan zelfs al meer dan twintig jaar.
3. Een streng plaatsingsbeleid
Een belangrijke factor is het plaatsingsbeleid. Vermijd websites of bedrijvengidsen die automatisch elke linkaanvraag accepteren. Google let streng op een niet-geautomatiseerd plaatsingsbeleid waarbij elke aanmelding handmatig wordt beoordeeld op relevantie. Deze aanmeldingen bieden immers een meerwaarde voor de bezoeker.
Creatieve linkbuilding
Natuurlijk zijn backlinks in linkdirectories slechts het topje van de ijsberg voor een hoogwaardig backlinkprofiel. Het is bovendien nog maar de vraag hoe lang startpagina’s daadwerkelijk waardevolle backlinks kunnen bieden. Besteed daarom niet te veel tijd aan deze vorm van linkbuilding.
Leg je focus liever bij creatievere manieren van linkbuilding, zodat je backlinkprofiel daadwerkelijk uit relevante en organisch verkregen backlinks bestaat. Je kunt bijvoorbeeld how-to’s op je website plaatsen, een webinar organiseren of met viral marketing in het nieuws proberen te komen.
Wil je linkbuilding liever uitbesteden? Neem dan contact op met Sageon, een online marketingbureau uit Utrecht.