Instagram is een van de grootste socialmediaplatformen ter wereld. Elke dag worden er gemiddeld 95 miljoen posts op Instagram geplaatst door gebruikers uit alle hoeken van de wereld. Er zijn maar liefst 1 miljard personen die maandelijks gebruikmaken van Instagram.
Met zo’n bereik is de kans groot dat ook jouw doelgroep gebruikmaakt van Instagram. Voor bedrijven is het dan ook essentieel dat je Instagram niet over het hoofd ziet in je socialmediamarketingstrategie.
Je moet echter wel de juiste content posten om relevant te zijn en te blijven voor bestaande en nieuwe volgers. Het kan lastig zijn om te achterhalen welk soort berichten het best werken voor het vergroten van je publiek.
In deze blog vertellen we je hoe je aan de slag gaat met Instagram voor jouw bedrijf en hoe je ziet welke content werkt – en wat niet!
Stap 1: activeer het business profiel in je account
Als eerste is het belangrijk dat je voor je Instagram account een business profiel aanmaakt. Met een business profiel kunnen volgers bijvoorbeeld op de contactknop klikken om rechtstreeks vanaf je Instagramaccount contact op te nemen, net zoals ze ook vanaf je website zouden doen.
- Open je account.
- Klik rechtsboven op het hamburgermenu (de 3 streepjes).
- Kies voor instellingen.
- Klik op account.
- Selecteer ‘overschakelen naar professioneel account’ (onderaan).
- Kies een categorie.
- Selecteer de optie ‘bedrijf’.
- Controleer je contactgegevens en vul aan waar nodig.
- Koppel je Facebookpagina (indien gewenst).
Klaar! Gefeliciteerd, je hebt een business profiel. Met een business profiel kun je ook adverteren in Instagram. Ideaal om een grote doelgroep te bereiken. Meer over adverteren op Instagram lees je bij stap 3.
Stap 2: gebruik de gratis Instagram tools
Je hebt je business profiel opgezet, maar wat nu? Via insights kun je statistieken bekijken zoals betrokkenheidsdata en het aantal vertoningen. Je kunt zelfs een overzicht krijgen van de demografische gegevens van jouw volgers. Hierin staat onder andere informatie over hun leeftijd, locatie, geslacht en hun meest actieve uren.
Als je weet hoe gebruikers omgaan met je berichten kun je jouw planning aanpassen om de betrokkenheid te vergroten.
Stap 3: plaats Instagram advertenties
Als je een advertentie wilt plaatsen op Instagram kun je precies bepalen hoeveel je wilt besteden door het instellen van een advertentiebudget. Ook kun je meerdere advertenties presenteren met de carrouselfunctie.
Om te adverteren op Instagram moet je een account als Facebook Bedrijfsmanager aanmaken. Instagram is van Facebook, vandaar dat dit via Facebook gaat. Vergeet niet om hier je Instagram Business account ook te koppelen aan de Facebookpagina van je bedrijf.
Deze tools bieden statistieken over de vertoningen en het bereik van je berichten. Wanneer je het business profiel hebt geactiveerd kun je de statistieken gebruiken om je doelgroep/publiek beter te leren begrijpen.
Let op: gebruikers adverteren vaak door op de blauwe knop ‘promoten’ te drukken. Dit lijkt ook de makkelijkste weg, maar is niet het meest effectief! Via de knop ‘promoten’ mis je de kansen om je advertentie en doelgroep te optimaliseren. Via de facebook businessmanager kan dit wel.
Wil je weten hoe je jouw verhaal kunt vertellen op Instagram, goede posts publiceert én dit visueel vormgeeft? Lees dan ons blog met 3 tips om Instagram goed in te zetten.
Sponsor alleen berichte die boeiend zijn voor je doelgroep, en maak deze visueel opvallend en aantrekkelijk. Je kunt ook topberichten en Instagram story’s omzetten in gesponsorde advertenties. Hou de (organische) prestaties dus goed in de gaten, want als je veel bereik ziet dan kun je dit bereik snel vergroten door gesponsorde advertenties.
Stap 4: gebruik je data
Als je jouw Instagram prestaties wilt verbeteren moet je eerst weten hoe goed of slecht je account presteert. De volgende statistieken zijn belangrijk om bij te houden;
Groeisnelheid van je volgers: aan de hand van de groeisnelheid van je volgers kun je zien hoe de inhoud of frequentie van de berichten die je plaatst invloed heeft op je groei.
Betrokkenheidspercentage: het betrokkenheidspercentage zijn de likes en reacties die je hebt ontvangen op je berichten. Door het gemiddelde betrokkenheidspercentage van elk bericht en je totale aantal volgers te meten kun je zien hoe je account presteert.
URL-doorklikratio: de URL-doorklikratio meet hoeveel mensen doorklikken naar je URL. Je kunt de deze alleen meten als je een link naar je website in de bio hebt staan. Als je dit nog niet hebt, voeg deze dan snel toe. De gemiddelde URL-doorklikratio is 0,94%. Scoor jij lager? Dan weet je dat je jouw aanpak kan verbeteren.
Adverteren op Instagram?
Heb je hulp nodig bij het vinden van je verhaal of bij het opstellen van een socialmediastrategie? Neem contact op met online marketing bureau Sageon! We helpen je graag op weg.