Wilhelminapark 26, Utrecht

Hoe haal je als webshop het meest uit jouw shopping campagnes?

Als e-commercepartij met een webshop is Google Shopping een heel interessant medium. Wil jij weten hoe je het maximale resultaat haalt uit de verkoop in shopping campagnes? We geven je 3 tips waarmee jij je prestaties en resultaten kunt verbeteren.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping. Mocht je niet precies weten wat met deze term bedoeld wordt: Google Shopping is het verkoopplatform van Google waarop e-commerce partijen hun producten kunnen aanbieden. Google Shopping is het CSS-platform van Google zelf. Een CSS is een Comparison Shopping Service; een vergelijkingssite waarop prijzen van verschillende aanbieders met elkaar vergeleken worden.

Online CSS-platforms zijn populair

Uiteraard zijn er diverse verkoopplatformen beschikbaar voor eigenaren van een webshop. Google Shopping is hier slechts een voorbeeld van. Andere bekende verkoopplatformen in Nederland zijn: Marktplaats, Amazon, Bol.com en Kieskeurig.

Er zijn ook branche-specifieke CSS-platforms. Zo kun je je overnachtingen aanprijzen via Booking.com en kunnen restauranteigenaren Thuisbezorgd.nl inzetten om hun maaltijden aan te bieden. Ook deze sites kun je zien als een CSS-platform.

3 tips om het maximale uit Google Shopping te halen

Gezien de hoge relevantie van Google Shopping voor e-commerce partijen, kun je eigenlijk niet om dit verkoopkanaal heen. Het marktaandeel van Google is immens en hun platformen spelen een dominante rol in het gehele funnelproces van lead tot aan klant.

Shopping leent zich vooral als een conversiegericht platform waarop directe sales en omzet gegenereerd kan worden. Efficiëntie, hoge CTR’s en conversiepercentages kunnen verwacht worden.

Kijken we naar het nieuwste campagne-type van Google Performance Max, dan zien we ook hier dat het shopping netwerk een zeer groot aandeel in beslag neemt in het kader van vertoningen en zichtbaarheid.

Kortom; indien je als webshop besluit je producten niet op te nemen in een Performance Max campagne, dan zie je dat het dominante karakter van pMax veel en veel kleiner wordt. Reden genoeg om 3 belangrijke tips te bespreken waarmee jij je shoppingprestaties kunt verbeteren.

Tip #1: de titel is de basis voor succes

Hopelijk is het belang van een goede titel van jouw producten al vaak genoeg benadrukt. Het lijkt daarom wat afgezaagd om met deze factor naar voren te komen.

Echter, gezien de enorme relevantie kunnen we het belang van een goede titel niet overslaan. Je titel is de basis van het product, en de basis van je succes!

Hoe maak ik een goede producttitel?

Stel jezelf de volgende vragen bij het ontwikkelen van een producttitel:

  • Relevantie: omschrijf het product op een relevante manier. Dwaal niet af.
  • Differentiatie: wat is er uniek aan mijn product? Benoem dit.
  • Zichtbaarheid: welke zoektermen zijn het belangrijkst om gevonden te worden op dit product. Dit kan een merk zijn, maar ook een model, MPN-nummer, kleur of zelfs geslacht. Benoem de belangrijkste variabelen. Houd hierbij rekening met het feit dat de titel maximaal 150 karakters mag bevatten.

Naast de titel heeft Google in februari van dit jaar ook de variabele short_title geïntroduceerd. De naam zegt het al: deze variabele is bedoeld om het product op een compacte manier (maximaal 65 tekens) te omschrijven. Voor veel e-commerce partijen is deze variabele nog onbekend en daarmee ongebruik. Profiteer hiervan door er gebruik van te maken.

De relevantie van een short_title is hoog: Google laat veelal enkel maximaal 65 tekens zien voor de titel van een product. Een langere titel wordt afgebroken weergegeven (zie hieronder). Afgebroken titels zorgen voor een lagere CTR.

Zoals je kunt zien, maken zelfs de grootste partijen nog niet allemaal gebruik van de variabele short_title.short-title-example

Zorg ervoor dat je short_title aangepast is t.o.v. de title. Minder karakters betekent dat je kieskeuriger moet zijn. Benoem dus enkel de belangrijkste kenmerken. De title dekt nog steeds de belangrijkste zoektermen van een klant. Houd dus niet halsstarrig vast aan het gebruik van enkele keywords, maar wees creatief.

Tip #2: reviews en social proof

Bekijk het voorbeeld hierboven en vraag jezelf af welke advertentie het meest in het oog springt. Waarschijnlijk zal product 2 of product 4 het antwoord hierop zijn. Niet onlogisch, gezien beide producten een differentiator hebben t.o.v. de overige aanbiedingen. Product 2 wordt ondersteund met sociale bewijskracht, namelijk reviews en product 4 is in de aanbieding.

Reviews in Google Shopping

Om in aanmerking te komen voor product ratings dien je allereerst productreviews te verzamelen. Doe dit bij voorkeur met behulp van een partij die aangesloten is op het Google-programma. Bekijk hier een lijst van aanbieders welke Google reviews automatisch ondersteunen.

Wil je geen fee betalen aan een 3e partij, dan kun je overwegen om deel te nemen aan Google’s customer review programma. Dit programma is free-of-charge.

Zodra een product minimaal 50 reviews heeft binnengehaald, kan Google de reviews toevoegen aan je productadvertentie.

Bijkomend voordeel van productreviews is dat jouw producten ook beter gaan scoren op het gebied van SEO. Reviews zitten vaak boordevol belangrijke keywords en geven een boost (door verhoogde interactie) aan de SEO-score van een pagina.

Gebruik onze tips voor meer reviews om jouw social proof te versterken

Tip #3: bespaar geld met een andere CSS-partner

In de inleiding benoemden we al even het begrip CSS. Het staat voor Comparison Shopping Service en is in principe gewoon een vergelijkingssite die producten van verschillende aanbieders verzamelt en toont.

Het loont om verder te kijken dan Google Shopping zelf als CSS-partner. Om te kunnen “concurreren” tegen Google Shopping krijgt een CSS-partner immers 20% korting op de CPC ten opzichte van Google CSS. Een bod van €0,80 op een overige CSS-partner is hetzelfde waard als een bod van €1 op Google’s CSS. Dit betekent een koopkracht toename van 25%. Tel uit je winst!

Je kunt dit voordeel pakken door ofwel je biedingen te laten voor wat ze zijn en te richten op omzetgroei óf door te kiezen voor winstgroei door je biedingen lager in te stellen. Je hoeft immers minder te bieden voor hetzelfde bereik.

Er zijn verschillende CSS-partners waar je voor kunt kiezen: Producthero, Shoparize, Bigshopper en nog veel meer. Het overzetten is vrij eenvoudig. Vaak kun je het Merchant Center-account gewoon behouden en ben je binnen 1 week overgestapt van CSS-partner.

Interesse in een overstap? Bekijk dan de websites van een CSS-partner naar keuze en laat je informeren. Wees geen dief van je eigen of je klant’s portemonnee en stap over.

Hulp nodig met jouw Shopping campagnes?

Wil je eens sparren met een professional, of Google Shopping uitbesteden aan een expert? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer