Gratis productvertoningen in Google Shopping? Binnenkort kan het!
Google heeft de afgelopen tijd in verschillende landen de gratis zoekresultaten in Google Shopping gelanceerd. In het tabblad Shopping op de zoekresultatenpagina’s vind je naast advertenties dan ook onbetaalde, organische productresultaten.
Ook in Nederland wordt deze functie dit jaar nog geactiveerd. Begin mei heeft Google verschillende gebruikers van Shopping een mail gestuurd, waarin aangegeven werd dat men kan beginnen met het klaarzetten van producten voor gratis resultaten.
Wat betekent dit voor jou als ondernemer of marketeer? We leggen uit wat er verandert, wat jij hieraan hebt en hoe je nu al voorbereid kunt zijn.
Waarom doet Google dit?
Google zegt graag complete en relevante zoekresultaten te bieden. Zo vindt een Google-gebruiker de beste match met het product waarop gezocht wordt, ongeacht of hier door de verkoper nou wel of niet voor betaald wordt.
Uiteraard blijven Google Ads in Shopping een voorrangspositie krijgen, dit is tenslotte het verdienmodel van Google. Gratis resultaten verschijnen in het tabblad shopping, niet in de advertentiecarrousel op de ‘standaard’ zoekresultatenpagina.
Deze ontwikkelingen gaan er op termijn voor zorgen dat Google Shopping een zelfstandig platform wordt waarop directe aankopen mogelijk zijn. Zo wil Google de concurrentie verder aan met andere verkoopplatforms als Amazon, Ebay en ons Nederlandse bol.com.
Op dit moment is Google Shopping nog niet zover, maar het optimaliseren van de zoekresultaten door de onbetaalde advertenties gaat zeker bijdragen aan groei van het platform.
Update 30-06-2020: Google heeft aangekondigd dat de gratis vertoningen nu ook in de gewone zoekresultaten verschijnen en dus niet beperkt blijven tot de Shopping-pagina. Een belangrijke verandering die waarschijnlijk veel impact gaat hebben. Vooralsnog is deze verandering alleen in de Verenigde Staten zichtbaar, maar we gaan ervan uit dat dit op termijn ook in Nederland wordt doorgevoerd.
Update 30-09-2020: Google heeft nu ook aangekondigd dat midden oktober deze functies ook in Nederland beschikbaar komen. We houden je op de hoogte!
Wat moet ik doen om mijn producten gratis in Google Shopping te vertonen?
Wanneer je al met Google Shopping werkt zijn er slechts kleine handelingen nodig. Als je al bij ‘platforms van Google’ bent aangemeld hoeft je niets te doen om met je actieve producten ook in de organische resultaten gevonden te worden.
Ben je nog niet aangemeld bij ‘platforms van Google’? Ga dan in het Google Merchant Center naar Groei > Programma’s beheren > Platforms van Google.
Als je al een actief Shopping-account hebt en niet wilt dat al je producten (direct) in de gratis resultaten terechtkomen, kun je in het Merchant Center ook producten uitsluiten. Deze worden dan inactief gesteld en niet vertoond.
Wanneer je nog niet met Google Shopping werkt, moet je eerst een account aanmaken in het Google Merchant Center. In het Google Merchant Center koppel je jouw webshop door middel van een productfeed. Als je account hier actief, ingericht en gesynchroniseerd is, worden je producten vertoond worden in de Google Shopping zoekresultaten.
Let op: als je geen gebruik maakt van het adverteren in Google Shopping en je je nu enkel aanmeldt voor de gratis opties, verlopen je producten voor ze actief worden. Zet je producten dus pas op actief als de gratis advertentiemogelijkheid in Nederland is geïntroduceerd.
Resultaten meten uit de gratis Google Shopping zoekresultaten
Je wilt natuurlijk wel weten of je inzet iets oplevert.
Normaal gesproken rapporteert Google Ads de campagneresultaten door middel van autotagging. Zo kun je in Analytics direct zien hoeveel bezoekers en conversies een shoppingcampagne oplevert.
Tip: heb je nog geen autotagging ingeschakeld? Doe dat dan direct, anders maakt Analytics geen onderscheid tussen organisch verkeer en betaald verkeer uit Google.
Het is nog niet duidelijk of Google deze autotagging-optie ook beschikbaar maakt voor de organische resultaten in Shopping. In de Verenigde Staten is dat namelijk (nog) niet het geval.
Het gevolg hiervan is dat je in Analytics geen onderscheid kunt maken tussen een click op een ‘normaal’ zoekresultaat en een click op een productvertoning.
UTM-parameters
Gelukkig heeft een Amerikaans marketingbureau een optie B bedacht: zelf UTM-parameters toevoegen aan je producten in Google Shopping.
Het werkt als volgt. Bij de bestemming-url’s van de producten stel je de volgende UTM-parameters in:
?utm_medium=organic&utm_source=google_shopping
Met deze parameters geef je aan hoe Analytics een click op een productvertoning moet labelen.
- Wanneer iemand dan op een onbetaalde productvertoning klikt, dan labelt Analytics deze sessie als organisch verkeer met “google_shopping” als bron.
- Wanneer iemand op een betaalde productvertoning klikt, dan overschrijft autotagging de ingestelde UTM-parameters en wordt de sessie gelabeld als betaald verkeer.
Tip: het toevoegen van UTM-parameters bij alle producten is heel eenvoudig door middel van Feedregels.
Een belangrijke voorwaarde is dat deze manier van meten alleen werkt als autotagging voorrang heeft boven UTM-parameters. Zorg er dus voor dat het volgende vinkje is uitgeschakeld:
Je kunt dit vinkje vinden in de Property-instellingen van je Analyticsaccount.
Online marketingbureau
Wil je meer informatie over de mogelijkheden van Google Shopping? Wij kunnen je helpen. Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon uit Utrecht.