Wilhelminapark 26, Utrecht

Google Analytics voor advocaten: meer leads door data

Met behulp van Google Analytics (GA) meet je de prestaties van jouw website. Maak je geen gebruik van GA? Het is gratis en geeft je essentiële data waarop je richting kunt geven aan je internetmarketingstrategie. Vraag je webbouwer dus vandaag nog om de benodigde code op je website te plaatsen!

Meten = weten = Google Analytics

Je wilt dat jouw website nieuwe zaken genereert en je doet er misschien het nodige voor dit te bereiken: je hebt een responsive en voor zoekmachines geoptimaliseerde website, schrijft regelmatig blogs, investeert in advertenties in Google en misschien zelfs Bing (SEA).

Maar hoe weet je nu wat jouw inspanningen daadwerkelijk opleveren? Google Analytics geeft antwoord.

GA heeft zoveel mogelijkheden dat de tool kan voelen als een datadoolhof. Wij lichten enkele belangrijke dataweergaven toe die je direct helpen inzicht te genereren:

  • Locatie – komen mijn websitebezoekers uit de buurt van mijn advocatenkantoor?
  • Kanalen – hoe hebben potentiële cliënten mijn website gevonden?
  • Blogs – eindelijk uitsluitsel, trekken mijn blogs veel verkeer?
  • Apparaten – van welk type apparaat (tablet, mobiel, desktop) maakt mijn doelgroep gebruik?

We doorlopen bovenstaande weergaven en laten zien hoe je de data die ze verschaffen optimaal benut.

Locatie

Het wereldwijde web zorgt ervoor dat in sommige branches de fysieke standplaats van een bedrijf geen beperkingen meer biedt. Bij advocatenkantoren is dat doorgaans niet het geval.
Wij zien bij onze klanten dat het gros van de klandizie uit de buurt komt. Er is immers in de meeste gevallen (nog) een fysiek bezoek verbonden aan het in de arm nemen van een advocaat.

Om er in Google Analytics achter te komen waar je websitebezoekers vandaan komen, kijk je onder het tabje ‘Doelgroep’ naar ‘Geo > Locatie’. Analytics biedt hier een duidelijk overzicht van de top tien landen waar je bezoekers vandaan komen alsook een wereldkaartje met de gevisualiseerde data (zie afbeelding).

 

Tip: mocht je erg veel verkeer hebben van mensen die niet eens je taal spreken, kan dat een indicatie zijn van spamverkeer. Elke website heeft wel last van spamverkeer. Hoe je ervoor zorgt dat talen als secret.google.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump niet meer je data vervuilen lees je in ons artikel over het uitsluiten van referral spam.

Kanalen

Ook als je geen online marketeer bent, is de kans groot dat je de volgende termen weleens onder ogen hebt gekregen:

  • Organic Search
  • Direct
  • Paid Search
  • Referral
  • Social

Je vindt het overzicht in Google Analytics onder ‘Acquisitie’, bij ‘Alle verkeer > kanalen’. Met onderstaande definities is het eenvoudig om de data achter genoemde termen te interpreteren en erop in te spelen.

Organic Search is de groep bezoekers die je advocatenkantoor heeft gevonden door te zoeken in een zoekmachine. Degene heeft na het zoeken op jouw link geklikt. Het maakt niet uit of de bezoeker via zoekopdracht “je bedrijfsnaam” of “arbeidsrecht advocaat Utrecht” is binnengekomen.

Als je veel tijd besteedt (of uitbesteedt) aan zoekmachine-optimalisatie (SEO), en je werkt volgens het boekje, mag je ervan uit gaan dat het percentage verkeer dat vanuit organische zoekresultaten komt hoog is.

Meer weten over SEO in de advocatuur? Eerder schreven we een blog over de meest gestelde SEO vragen door advocaten.

Direct traffic zijn voor een deel bezoekers die de url van je website direct in de zoekbalk hebben getypt. Verder bestaat deze groep uit andere bezoekers waar Google Analytics geen bron van heeft kunnen herleiden (denk aan een email in Outlook). Verder kan direct traffic van deze plekken komen.

Referral is verkeer dat binnenkomt via een andere website. Iemand die bijvoorbeeld op zijn website een link plaatst naar je blog.

Social verkeer lijkt op referral, maar deze bezoekers komen uitsluitend via sociale kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc) naar je website toe.

Paid verkeer is – zoals de naam doet vermoeden – het verkeer dat via betaalde campagnes in zoekmachines (SEA) binnenkomt. Investeer je veel in Google Ads of Microsoft Ads? Dan hoop je dat paid bijdraagt aan het succes van jouw website.

Blogs

Je blogt, bent van plan om te bloggen of je hebt advies gekregen om te gaan bloggen. Content is immers king, toch? Ja, content is king, we zien soms artikelen die meer verkeer genereren dan de homepagina. In eerste instantie moet je blogartikel hiervoor inhoudelijk sterk en aantrekkelijk geschreven zijn. Zorg daarnaast ook dat je rekening houdt met zoekmachines. Een kleine moeite wanneer je het vergelijkt met het schrijven zelf.

Door in Google Analytics onder ‘Gedrag’ naar ‘Sitecontent > bestemmingspagina’s’ te gaan, zie je welke pagina’s de meeste bezoekers genereren. Hier zie je standaard een top 10 die je onder aan je pagina kunt wijzigen. Als je niet blogt is waarschijnlijk de homepagina (meestal aangegeven met alleen een /-teken) de best scorende pagina.

Blog je wel? Dan is de kans groot dat een van je artikelen de eerste plek inneemt, of anders meteen na de homepagina in de top 10 tevoorschijn komt. Andere goed presterende bestemmingspagina’s bij advocaten zijn vaak de over ons-pagina, uitgebreide pagina’s over rechtsgebieden en de contactpagina.

Apparaten

Verschillende soorten schermen (mobiel, desktop, tablet) resulteren in verschillende weergaven van je website. Als het goed is. Als jouw website er op een mobiele telefoon nog hetzelfde uit ziet als op een laptop is er een grote kans dat je gaat zakken in de Google rankings de komende tijd.

Google geeft websites met een goede user experience op alle apparaten voorrang. Dat betekent dat je concurrent zomaar boven je in de zoekresultaten kan komen, zonder dat zijn website inhoudelijk beter is.

Is je bouncepercentage hoog op bijvoorbeeld tablets? Bekijk dan zelf eens je website op zo’n scherm en wellicht zie je wat de bezoeker dwarszit. Als je deze gegevens over een langere periode bestudeert, verschaffen ze je veel nuttige informatie over de gebruikerservaring van je website.

Conclusie

Je hoeft geen whizzkid te zijn om waardevolle informatie uit Google Analytics te halen. Zo is bezoekersdata op gebied van locatie, kanaal, bestemmingspagina en apparaat binnen enkele klikken inzichtelijk.

Hulp bij Google Analytics

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Analytics? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon. Sinds 2011 maken wij advocaten beter vindbaar op internet.

Auteur

Picture of Robbert Willems
Robbert Willems
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer