Wilhelminapark 26, Utrecht

Wat is het, hoe werkt het en waarom is het nodig?

Heb jij wel eens van de Facebook Conversions API gehoord? Als je adverteert via de Facebook Business Manager komt de naam je vast bekend voor.

In deze blog leggen we je uit wat de Conversions API precies is en waarom het belangrijk is om deze zo snel mogelijk te gaan toepassen in jouw account.

Waarom een Facebook Conversions API instellen?

De laatste tijd is er veel veranderd in de advertentie- en conversietracking van Facebook en Instagram. De iOS 14 update, de GDPR / AVG en de cookiewetgeving hebben grote gevolgen op hoe we conversies zorgvuldig kunnen blijven meten via Facebook Business Manager (FBM).

Om conversies te meten bij FBM-campagnes is het tot nog toe van belang geweest om gebruik te maken van de zogeheten Facebook-pixel. Die pixel bestaat uit een klein stukje code dat je op je website plaatst zodat Facebook informatie kan ontvangen over je websitebezoekers.

Door het koppelen van bepaalde ‘gebeurtenissen’ op je website (via Facebook Gebeurtenissen Beheer), kan je inzicht krijgen welke actie een gebruiker heeft ondernomen op je website.

Sinds de nieuwe wetgeving mag je, met de zogeheten pixel, geen mensen meer ‘volgen’ die cookies weigeren (via bv. een cookiemelding op je website). Hierdoor verlies je dus veel belangrijke data. De vraag om alternatieven of aanvullingen op de pixel is dan ook groot. Met deze reden heeft Facebook de Conversions API geïntroduceerd.

Facebook-pixel vs. Conversions API

De Facebook-pixel is een stukje code op je website en verzamelt gegevens van je bezoekers via de ‘browser’. Een pixel is afhankelijk van cookies. Zonder cookie-toestemming kun je dus de gewenste data niet verkrijgen. Ook adblockers kunnen invloed hebben op de pixel, waardoor je belangrijke data verliest.

De Conversions API is een aanvulling op de pixel. De API werkt samen met de Facebook-pixel om metingen en prestaties van de advertenties te beheren en te verbeteren.

De Conversions API wordt net als de pixel op je website geplaatst, maar meet dan niet de activiteiten via de browser maar op de server. Dat betekent dat de gemeten gebeurtenissen op jouw server rechtstreeks naar Facebook worden verzonden.

Is geen toestemming is gegeven voor cookies, of functioneert de pixel een keer niet goed? Dan werkt de Conversions API nog steeds. De Conversions API is dus niet afhankelijk van cookies maar verstuurt direct de informatie vanuit je server. Zo meet je ook het gedrag van bezoekers zonder cookie-consent en kun je advertenties beter op de doelgroep afstemmen.

Voordelen van de Conversions API

Door de Conversions API te gebruiken naast je reguliere pixel, weet je dat je nog nauwkeuriger en vollediger de conversies meet.

Omdat je meer nauwkeurige data ontvangt van je websitebezoekers, worden ook je ‘lookalike’ doelgroepen nauwkeuriger. Hierdoor worden je advertenties getoond aan een relevanter publiek, wat ervoor zorgt dat deze beter presteren en meer conversies behalen.

Daarnaast hebben adblockers ook geen invloed op de Conversions API. Een adblocker kan namelijk geen informatie van je server tegenhouden, in tegenstellig tot tracking via de browser zoals bij de Facebook-pixel.

Met de Conversions API kun je belangrijke gebeurtenissen en conversies nauwkeurig meten en gebruiken voor je advertentie-targeting, zonder cookies in te zetten.

De Facebook Conversions API installeren

Werk je met Facebook Business Manager en heb je nog géén Conversions API ingesteld? Dan mis je nuttige data: ga dus snel aan de slag!

Voorbereiden installatie Conversions API

Voordat je aan de slag kan met de daadwerkelijke implementatie moet je een aantal zaken klaarzetten in je FBM-account.

Conversions API installeren

Wanneer dit gedaan is kun je de Conversions API op meerdere manieren installeren binnen Facebook Business Manager. Welke manier je kiest, hangt af van het platform en/of CMS-systeem dat je gebruikt. We hebben een aantal opties voor je beschreven:

1. Conversions API via Shopify

Werk je met Shopify en adverteer je via Facebook? Dan is het installatieproces erg laagdrempelig en  met een paar klikken geregeld. Meta for Business heeft het uitgelegd in een handige video, bekijk hem hier.

2. Conversions API via Google Tag Manager

Een andere voor de hand liggende optie is om dit server-side via Google Tag Manager te installeren.

Hiervoor is het een vereiste dat Google Tag Manager correct is geïmplementeerd, dat je de webtag Google Analytics 4 (GA4) hebt geconfigureerd, en je betaalgegegevens koppelt via het Google Cloud Platform (puur ter verificatie).

Met server-side Google Tag Manager kun je zo dus je mechanismen voor dataverzameling verplaatsen van je website naar een server container in je Google Cloud-account. Facebook heeft er een stap-voor-stap uitleg voor geschreven, lees hem hier.

3. Via overige Partnerintegraties

Naast de twee al benoemde partnerintegraties hierboven, biedt Facebook ook nog een aantal andere partnerintegraties aan. Zo kun je de Conversions API ook installeren via bijvoorbeeld:

Het instellen van een Conversions API via een partnerintegratie doe je (als je ingelogd bent) hier.

4. Conversions API handmatig instellen

Verder kan de Conversions API ook handmatig geïnstalleerd worden. Dit is een optie die je krijgt aan het begin van het installatieproces (zie afbeelding). Handmatige installatie vereist wel enige vorm van code: het is handig om hiervoor de Facebook Developer-documentatie in te duiken.

Andere methoden voor server-side tracking

Naast de Facebook Conversions API bestaan er ook een heleboel andere tools die de server-side tracking mogelijk maken. Veel hiervan zijn op dit momenteel nog in een bètafase: in een toekomstig blog lees je hier meer over!

Meer informatie

Heb je vragen over de Facebook-pixel of de Facebook Conversions API? Wij helpen je graag. Neem direct contact op met een van onze social media marketeers!