Wilhelminapark 26, Utrecht

Facebook Authorship: zo zet je het zakelijk in

Facebook heeft onlangs een nieuwe functie aangekondigd. Het is nu mogelijk om een auteur toe te wijzen aan een webpagina of blog. Wanneer een webpagina op Facebook wordt gedeeld, wordt een link naar deze auteur in het voorbeeld weergegeven. Dit heet Facebook Authorship. Facebook Authorship is een goede manier om je autoriteit als blogger of bedrijf te verstevigen.

Facebook Authorship is niet nieuw

Het concept authorship kennen we van Google. Het Google Authorship was een drie jaar durend experiment dat in 2014 is geëindigd. Wanneer een author-metatag in de broncode van een blog werd toegevoegd, was deze auteur met naam en foto zichtbaar in de zoekresultaten.

Google Authorship

Een voorbeeld van het geëindigde Google Authorship bij Utrecht Letselschade Advies.

Sommige SEO-experts (zoals Danny Sullivan) zeggen dat het nog steeds nuttig is om een Google+ auteur aan blogs toe te wijzen en dat dit invloed heeft op de zoekresultaten, maar Google zegt zelf dat het deze informatie niet meer gebruikt. Volgens de zoekmachine wordt de auteur en de bijbehorende autoriteit niet meer bepaald op basis van de author-metatag maar op basis van de content.

Ondanks dat Google blijkbaar geen heil zag in het experiment heeft Facebook het concept nu overgenomen.

Zakelijk gebruik van Facebook Authorship

Natuurlijk zal niet iedere blogger zijn persoonlijke Facebookaccount aan zijn zakelijke blog willen koppelen. Het is daarom ook mogelijk om een zakelijke Facebookpagina als auteur te benoemen. Wanneer een link naar je artikel op Facebook wordt gedeeld, zal een link naar jouw businesspage worden opgenomen onder het berichtvoorbeeld. Ook wanneer het artikel door derden wordt gedeeld.

Metatag toevoegen

Door middel van het toevoegen van een meta-tag in de broncode wordt de auteur van een artikel zichtbaar wanneer het artikel op Facebook wordt gedeeld. De metatag voor de Facebookpagina van Sageon Online Marketing ziet er zo uit:

<meta property="article:author" content="https://www.facebook.com/SageonOnlineMarketing" />

Resultaat

Het toevoegen van deze metatag heeft het volgende resultaat:

[fbembed]https://www.facebook.com/SageonOnlineMarketing/posts/823628167732641[/fbembed]

Facebook Authorship koppelen aan je WordPress blog

In WordPress is het heel eenvoudig om een Facebookpagina als auteur aan artikelen en blogberichten te koppelen. Volg hiervoor het volgende stappenplan.

  1. Installeer de Yoast SEO plugin als je die nog niet hebt geïnstalleerd.
  2. Ga in het menu naar de Yoast SEO Plugin en klik op ‘Sociaal’.
  3. Ga naar het tabblad ‘Facebook’ en vink de volgende optie aan: ‘Open-Graph metadata toevoegen’.
  4. Ga naar je profiel (via de menu-optie ‘Gebruikers’) en zoek het tekstveld waar ‘Facebook profiel-URL’ voor staat.
  5. Voeg de volledige link naar je Facebook-businesspage toe in dit tekstveld (bijvoorbeeld “https://www.facebook.com/SageonOnlineMarketing”).

Facebook Authorship toevoegen bij oudere artikelen

Wanneer je via de broncode of via de Yoast plugin de auteursinformatie hebt toegevoegd, zul je merken dat dit bij oudere artikelen geen effect heeft. Dat komt omdat Facebook al een paginavoorbeeld in zijn geheugen hebt staan. Het is dus noodzakelijk om Facebook te vragen om de pagina opnieuw te bekijken en zodoende de auteursinformatie toe te voegen.

  1. Ga naar de Facebook Debugger
  2. Plak de link naar het blogbericht in het tekstveld en klik op ‘Debug’.
  3. De volgende pagina toont de informatie die Facebook nu van het blogbericht heeft. Om deze informatie te vernieuwen, klik je op ‘Fetch new scrape information’.
  4. Klaar! De link naar je businesspagina wordt nu als auteur vermeld op Facebook.

Wil je meer informatie over het inzetten van Facebook voor je blog of organisatie? Neem contact op met een online marketing bureau.

Auteur

Picture of Alice Smorenburg
Alice Smorenburg
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer