Zet jij vooral in op SEO, SEA en social media? Logisch, want dit kan fantastische resultaten opleveren. E-mailmarketing kan echter ook bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Juist in 2017. In dit artikel vertellen we je er graag meer over.
Ten onrechte wordt e-mailmarketing in Nederland door veel bedrijven als ouderwets gezien en daarom niet (meer) meegenomen in de marketingmix.
Wij weten dat e-mailmarketing juist in deze tijd nog steeds van toegevoegde waarde is. As we speak vinden er ontzettend veel innovaties plaats op het gebied van e-mailmarketing. Ook komen er steeds meer e-mailadressen bij en zal het aantal gebruikers ogenschijnlijk stijgen tot in 2019 een derde van de totale wereldpopulatie in bezit is van een e-mailadres (aldus Transparency Market Research).
Aandachtspunten 2017
Eerder gaven we je al 10 tips voor het schrijven van goede e-mailnieuwsbrieven. Om je up-to-date te houden, geven we je nu een update van de belangrijkste trends op het gebied van e-mailmarketing in 2017.
1. Individualiseren
Wij zien dat de meeste bedrijven in hun analyse kijken naar het doorklikpercentage en het aantal verstuurde e-mails. Ook worden er doelgroepen gemaakt op basis van klanttype niveau (persona’s), geografisch niveau (woonplaats) en demografisch niveau (leeftijd en geslacht).
Maar het is juist belangrijk om te weten wat het gedrag van je lezers is, op het moment dat zij je nieuwsbrief openen. Daarom adviseren wij om ook data te genereren en analyseren op gedragsniveau.
Neem de tijd om te kijken naar het gedrag van de ontvanger: de opens en clicks op de website en in de nieuwsbrief. Als je nieuwsbrieven maakt in Mailchimp kun je bij Click Maps bekijken waar je lezers op klikken.
Dit kun je terugzien in Analytics als je utm-tags aan de url’s hebt toegevoegd. Kijk dan bij Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium hoeveel sessies er zijn geweest.
Tip: maak je nog geen gebruik van utm-tags? Dan kan dit voor veel onnodig direct traffic zorgen. Lees ons artikel over hoe je utm-tags inzet en direct traffic voorkomt.
Ook is het slim om te kijken naar het moment van openen. In vaktermen wordt dat Real-time e-mail genoemd. Mails zullen dan gegenereerd worden op het moment van openen: op welk apparaat leest je abonnee de e-mail, waar bevindt hij/zij zich, hoe is het weer daar? Om die gegevens in je nieuwsbrief te importeren moet je bepaalde elementen toevoegen, zodat dat soort gegevens automatisch worden uitgelezen.
Let op: om een-op-een geautomatiseerde en geïndividualiseerde e-mails te realiseren dien je gebruik te maken van privacygevoelige informatie. Vanaf mei 2018 gelden er striktere regels als het gaat om privacy. Zorg dat je daarvan op de hoogte bent.
2. Kortere boodschap
Misschien wist je dit al, maar we stippen dit toch nog even aan: maak je boodschap zo kort mogelijk.
We adviseren:
- Onderwerp: uit eigen ervaring raden wij een maximale lengte van 40 karakters aan.
- Body: onderzoek van emailmonday (de 2017 editie) wijst uit dat de tekst in je mail maximaal 125 woorden moet zijn voor een optimaal effect.
Vergeet niet dat de toon in je boodschap net zo belangrijk is als de lengte. Zorg voor een persoonlijke connectie met de lezer. Als je contact maakt met iemand op persoonlijk niveau kan die klant zich aan jou en je merk binden.
Vind je het moeilijk om balans te vinden tussen zakelijk en persoonlijk schrijven? Schrijf zoals je bent! Probeer niet te moeilijke woorden te gebruiken. Je tekst wordt interessanter als je een gespreksvorm aanhoudt: schrijf zoals je praat.
Tip: als je er toch voor kiest om een lange boodschap te sturen, laat de lezers dan weten waar zij aan toe zijn door de leestijd bovenaan de mail te vermelden.
We geven een voorbeeld van een uitnodigende, vriendelijke mail:
Tip: Experimenteer met het gebruik van emoji’s in de tekst en de onderwerpregel en bekijk of dit invloed heeft op het openingspercentage of doorklikpercentage.
3. Unique selling points in je call-to-actions
Tenslotte willen we je graag wijzen op het belang van een sterke call-to-action in je nieuwsbrief. Je wilt immers interactie met je klant, die een actie moet gaan uitvoeren die jij van ze verlangt!
Zorg er daarom voor dat je call-to-action wordt vergezeld door je belangrijkste unique selling point, als een soort belofte. De klant moet niet het gevoel krijgen dat jij ‘m koste wat kost wilt gaan overtuigen. Je wilt de klant dus als het ware geruststellen en uitnodigen.
Zie bijvoorbeeld Netflix. Ze gebruiken geen ‘Registreren’-knop, maar een uitnodigende zin: Kijk een maand gratis. Boven die knop staan nóg twee usp’s: Kijk waar je wilt en Altijd opzegbaar. Met deze voorwaarden neemt Netflix de twijfel weg bij de klant waardoor het aantal conversies stijgt. Deze tactiek kun je ook toepassen in je nieuwsbrieven. Experimenteer en analyseer wat werkt.
Online marketingbureau
Heb je vragen over dit artikel? Of zou je graag een bureau inschakelen dat je gehele e-mailmarketing uit handen kan nemen? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.