Misschien heb je er al eens van gehoord: de functie Doelen in Google Analytics. Maar wat is een doel precies en hoe stel je de doelen in? En nog belangrijker: wat kun je ermee? In dit artikel leg ik het uit!
Doelen in Google Analytics
Denk even terug aan de tijd dat je jouw website hebt gemaakt of hebt laten maken. Je had natuurlijk al een idee wat voor website je ongeveer wilde, hoe de website er ongeveer uit moest zien en wat je wilde vertellen op de site.
Maar boven alles had je al voor ogen wat je met deze website wilde bereiken. Met andere woorden: wat het doel van je website moest zijn.
- Ben je een dienstverlener? Dan wil je dat gebruikers contact opnemen, bijvoorbeeld door te bellen of mailen.
- Heb je een informatieve website? Dan wil je dat gebruikers veel pagina’s bekijken.
- Schrijf je blogs? Dan wil je dat gebruikers reageren of een artikel delen.
- Heb je een webshop? Dan wil je dat gebruikers een bestelling plaatsen of een account aanmaken.
Met de functie Doelen in Google Analytics maak je deze einddoelen inzichtelijk.
Ik hoor je al denken…
- Ik zie toch ook in mijn mailbox hoeveel aanvragen ik krijg?
- En ik zie in mijn e-commerce dashboard toch ook het aantal bestellingen?
- En ik weet toch zelf wel hoe vaak mijn telefoon overgaat?
Klopt.
Maar bij de mails in jouw inbox of bij de inkomende calls op je telefoon wordt jou niet verteld hoe die lead op jouw website is gekomen. Je kunt deze leads niet aan een campagnebron koppelen.
Met andere woorden: je kunt niet verantwoorden welke uitgegeven marketingeuro’s voor welke omzet hebben gezorgd.
Analyticsdoelen in de praktijk
Stel dat je net twee nieuwe campagnes hebt gelanceerd: een campagne in Google AdWords en een campagne in Facebook. De daaropvolgende weken stroomt je inbox vol met mailtjes en je verkoopcijfers schieten door het dak. Hoe kun je nu snel zien of dit succes aan AdWords of aan Facebook te danken is? En specifieker: hoe weet je welke pagina’s en welke zoekwoorden voor de meeste omzet heeft gezorgd? Je raadt het al: dit is waar je Analyticsdoelen voor kunt inzetten.
Een voorbeeld: door een e-commerce aankoop in te stellen als doel kun je eenvoudig zien welke bestemmingspagina’s voor de meeste bestellingen hebben gezorgd.
Een ander voorbeeld: dankzij doelen kun je eenvoudig zien welke AdWords-zoekwoorden voor de meeste conversies hebben gezorgd.
Zoals gezegd hoeft een doel niet per se een aankoop te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook een klik op een telefoonnummer instellen als doel of een sessieduur van minimaal één minuut.
E-commerce doelen
Heb je een webshop? Maak dan niet alleen gebruik van het rapport ‘doelen’, maar ook van het rapport ‘e-commerce’.
Een groot voordeel van het rapport ‘e-commerce’ ten opzichte van het rapport ‘doelen’ is dat het niet alleen transacties kan meten maar ook de bijbehorende omzet in Analytics toont. Zo heb je per conversie inzicht in de daadwerkelijke opbrengst.
Ook hier geldt weer dat je het aantal transacties en de opbrengst kunt koppelen aan verkeersbronnen zoals specifieke AdWordscampagnes of nieuwsbrieven.
Voor het gebruik van het e-commercerapport in Analytics is het wel noodzakelijk dat je webshop hiervoor geconfigureerd is. Maak je gebruik van een gangbaar webshopsysteem zoals WooCommerce of Magento, dan kun je hier simpelweg een plugin voor installeren. Vraag je webbouwer om dit voor je te doen.
Tip: ook als je geen gebruikmaakt van e-commerce is het mogelijk om een waarde per behaald doel in te stellen. Stel dat 1 op de 10 conversies een lead wordt en dat een gemiddelde lead jou 1000 euro omzet oplevert, dan is deze conversie gemiddeld 100 euro waard.
Kortom:
1. Door gebruik te maken van doelen kun je conversiedata direct combineren met alle andere data in Analytics, zoals de verkeersbron en het sitegebruik.
2. Dankzij Analyticsdoelen is de ROI van jouw campagnes inzichtelijk en kun je jouw marketingbudget op een verantwoorde manier uitgeven.
3. Het instellen van doelen is onmisbaar als je goed gebruik wilt maken van online marketing.
Online marketing bureau
Wil je meer informatie over het instellen van doelen in Analytics of wil je graag een second opinion over jouw Analyticsimplementatie? Neem contact op met onlinemarketingbureau Sageon.