Adverteer jij in Google, zoals tekstadvertenties in Google Ads of videocampagnes in YouTube? Dan wil je natuurlijk graag dat het uitgegeven advertentiebudget zich terugverdient, bijvoorbeeld doordat de gebruiker een contactaanvraag doet die uiteindelijk tot een salesdeal leidt. Per conversie wil je dus niet méér uitgeven dan wat de conversie uiteindelijk oplevert. De biedstrategie Doel-CPA kan hierbij helpen.
Wat mag een conversie kosten?
Om te weten te komen wat één conversie mag kosten, heb je allereerst de gemiddelde conversiewaarde nodig. Dit is de totale opbrengst van je conversies, gedeeld door het aantal.
Een voorbeeld
Stel je de volgende situatie voor:
- er worden 250 contactaanvragen verstuurd op je website
- uit deze 250 contactaanvragen ontstaan 20 daadwerkelijke salesdeals
- een gemiddelde salesdeal is € 10.000 waard
De gemiddelde conversiewaarde wordt dan als volgt berekend:
20 salesdeals / 250 aanvragen * € 10.000 waarde per salesdeal = € 800 gemiddelde conversiewaarde
Cost Per Acquisition
Natuurlijk bestaat die gemiddelde conversiewaarde van € 800 niet alleen uit winst. Je hebt ook te maken met kosten zoals salaris en vaste lasten. Je kunt die € 800 dus niet volledig inzetten voor advertentiebudget.
Laten we zeggen dat je kosten bestaan uit 50% van de omzet. Bovendien wil je ook 40% winst maken. Je houdt dan 10% van je omzet (of conversiewaarde) over om in te zetten als advertentiebudget.
Per websitebezoeker die een conversie genereert, wil je dus maximaal € 80 uitgeven aan advertenties. Het uitgegeven advertentiebudget per conversie wordt CPA genoemd (Cost Per Acquisition). Automatisch bieden met Doel-CPA in Google Ads
Het is natuurlijk handig als je jouw biedstrategie kunt aanpassen op deze Cost Per Acquisition. Goed nieuws: sinds 2018 is Google in staat om jouw biedingen automatisch aan te passen op deze CPA. Dit wordt de biedstrategie Doel-CPA genoemd.
Bij de biedstrategie Doel-CPA zal Google de campagnes zodanig optimaliseren dat je zo veel mogelijk conversies behaalt, zonder dat het bedrag van € 80 per converterende bezoeker wordt overschreden.
Hoe stel je dit in?
Stap 1: Ga naar Google Ads en maak een nieuwe campagne aan. Kies vervolgens het Doel “Leads” en kies een campagnetype. Klik vervolgens op doorgaan.
Stap 2: In het volgende scherm stel je de campagne in. Hier kun je de naam geven, een dagbudget toekennen en de juiste targeting instellen. Hier gaan we in een ander blog verder op in.
In het veld Bieden kun je het bedrag instellen dat je net hebt berekend. Als conversies bijhouden al juist stond ingesteld, kun je ook het door Google voorgestelde doel-CPA meenemen in je overweging.
Tip: bij kleine campagnes of lage budgetten adviseren we om geen Doel-CPA te gebruiken maar om de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ te kiezen. Als je Doel-CPA zou gebruiken, loop je de kans dat het budget erg snel uitgegeven wordt, nog voordat er inzichten zijn verkregen waarmee Google de campagne kan optimaliseren.
In ons voorbeeld vul je hier dus een Doel-CPA in van € 80.
Bij het veld Budget en datums stel je een budget in voor de campagne.
Tip: de vuistregel van Google is dat je dagbudget minstens 5x je kosten per conversie bedraagt. Zo zorg je ervoor dat Google genoeg data kan genereren waarmee Google de campagne kan optimaliseren.
In ons voorbeeld is dat dus € 80 * 5 = € 400.
Als je campagne net start, dan is een veelvoud van 5 vrij ruim. We adviseren echter om je dagbudget niet lager in te stellen dan je doel-CPA.
Doel-CPA vs. Doel-ROAS
De biedstrategie Doel-CPA is vooral nuttig als de waarde van de conversies op je website niet direct duidelijk is, en waarbij alle conversies min of meer dezelfde waarde hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval bij websites die bedoeld zijn om leads te genereren.
Heb je een website waarbij de conversiewaarde direct duidelijk is en waarbij bovendien de waarde sterk kan variëren, zoals een webshop? Gebruik dan liever de biedstrategie target Return On Ad Spend (ook wel t-ROAS, target-ROAS of doel-ROAS genoemd). Zo weet je zeker dat je niet méér voor een conversie betaalt dan wat de conversie oplevert.
Alles over tROAS vind je in een volgende blog. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!
Doel-CPA in YouTubecampagnes
Tip: gebruik de biedstrategie Doel-CPA niet alleen in zoeknetwerkcampagnes, maar ook voor videocampagnes in YouTube. YouTube is namelijk veel meer dan kattenfilmpjes en grappige video’s. Veel mensen gebruiken YouTube bijvoorbeeld:
– om iets nieuws te ontdekken,
– om iets te leren,
– of om reviews te bekijken.
Deze drie redenen kunnen alle drie onderdeel zijn van een customer journey waarin iemand uiteindelijk tot aankoop overgaat.
Meer weten over adverteren in YouTube? Lees dan ons blog: Adverteren in YouTube: wat zijn de mogelijkheden?
Hulp met online adverteren
Wil je meer weten over biedstrategieën? Of ben je op zoek naar een online marketingbureau dat jou kan helpen om online aanwezigheid te vergroten van je onderneming? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Bekijk onze werkwijze voor meer informatie of neem direct contact op!