Wilhelminapark 26, Utrecht

Canonical url: wanneer gebruik je ‘m (en wanneer niet)?

Wat is een canonical url?

Een canonical url is een element in de broncode van een website. Het vertelt tegen Google onder welke url de pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. Een canonical url is meestal de url die ook in de adresbalk zichtbaar is, maar dit hoeft niet.

De achtergrond van de canonical url

Misschien ken je ‘m al: de term canonical url. In het Nederlands wordt deze soms ook de ‘canonieke url’ genoemd.

De meeste websites hebben geen canonical url nodig of deze staat al goed ingesteld, maar een verkeerde instelling kan desastreuze gevolgen in Google hebben.

Het zit namelijk zo: de standaardsituatie is dat Google een pagina indexeert met de URL die je ook in je adresbalk ziet. In dit geval is dit https://www.sageon.nl/canonical-url/.

Normaal gesproken zorgt dit niet voor problemen.

Het wordt echter wel een probleem als je twee pagina’s hebt die bijna dezelfde inhoud hebben, of als een pagina via twee url’s bereikbaar is.

Google ziet dan twee verschillende url’s met dezelfde inhoud. Dit wordt duplicate content genoemd en is funest voor je rankings in Google.

Eigenlijk ben je aan het concurreren met jezelf en dat wil je natuurlijk niet!

Daarom bestaat er de mogelijkheid om in de broncode van een pagina een canonical url in te stellen.

Een canonical url is een alternatieve url die alleen zichtbaar is voor Google en niet voor de gebruikers van je website.

Met de canonical url vertel je tegen Google welke url bij een zoekresultaat vertoond moet worden. Zodoende zorg je ervoor dat de verschillende identieke pagina’s als één url worden getoond in de zoekresultaten.

Google verwoordt het als volgt:

“Als je één pagina hebt die toegankelijk is via meerdere URL’s of verschillende pagina’s met vergelijkbare content (bijvoorbeeld een pagina met zowel een mobiele als een desktopversie), ziet Google deze als dubbele versies van dezelfde pagina. Google kiest één URL als de canonieke versie en crawlt die URL. Alle andere URL’s worden beschouwd als dubbele URL’s en worden minder vaak gecrawld.”

Wanneer is een canonical url nodig?

Een canonieke url is een must bij een pagina die via verschillende url’s te bereiken is.

Een simpel voorbeeld is de homepage van een website. Soms zie ik websites waarbij de homepage via allerlei manieren te bereiken is:

  • http://sageon.nl
  • https://sageon.nl
  • https://m.sageon.nl/
  • https://www.sageon.nl
  • https://www.sageon.nl/index.php
  • https://www.sageon.nl/index.php?referral=facebook
  • et cetera.

Hoewel al deze url’s precies dezelfde pagina laten zien, zal Google dit toch zien als duplicate content: het zijn immers verschillende url’s.

Door het toevoegen van https://www.sageon.nl/ als canonical url zal Google deze pagina alleen indexeren onder https://www.sageon.nl/ en niet als de andere versies die hierboven staan genoemd. 

Canonical url bij webshops

Ook in webshops wordt een canonical url vaak gebruikt. Vaak zijn productpagina’s namelijk via meerdere url’s te bereiken.

Ik neem een elektronicawebshop als voorbeeld. Stel dat je in deze webshop een hdmi-kabel wilt kopen, dan vind je die kabel waarschijnlijk in meerdere categorieën terug. Denk aan de categorieën “kabels”, “computeraccessoires”, “televisieaccessoires”, et cetera. Het zou dus zomaar kunnen dat het product dan via meerdere url’s bereikbaar is:

  • https://www.webshop.nl/hdmi-kabel/
  • https://www.webshop.nl/kabels/hdmi-kabel/
  • https://www.webshop.nl/computeraccessoires/hdmi-kabel/
  • https://www.webshop.nl/televisieaccessoires/hdmi-kabel/
  • et cetera.

Door het toevoegen van https://www.webshop.nl/hdmi-kabel/ als canonical url geef je aan dat Google dit product alleen onder deze url mag indexeren.

Naast productpagina’s kunnen ook categoriepagina’s baat hebben bij een canonical url. Bijvoorbeeld als de url parameters bevat die aangeven hoe de producten getoond moeten worden: in een lijst of in een raster. Dit kan leiden tot de volgende url’s, die alle drie dezelfde producten laten zien:

  • https://www.webshop.nl/kabels/
  • https://www.webshop.nl/kabels/?weergave=lijst
  • https://www.webshop.nl/kabels/?weergave=raster

Door het toevoegen van https://www.webshop.nl/kabels/ als canonical url geef je aan dat Google deze categorie alleen onder deze url mag indexeren.

Canonical url instellen

Het instellen van een canonieke url is mogelijk door het toevoegen van een stukje code in het bronbestand van de desbetreffende pagina. Voor bovenstaand voorbeelden volstaat het toevoegen van deze regel aan het bronbestand van de homepage:

<link rel=”canonical” href=”https://www.sageon.nl/”>

of

<link rel=”canonical” href=”https://www.webshop.nl/hdmi-kabel/”>

of

<link rel=”canonical” href=”https://www.webshop.nl/kabels/”>

Canonical url instellen in WordPress

Maak je gebruik van WordPress en de plugin Yoast SEO? Dan is elke pagina automatisch voorzien van de juiste canonical url.

Wil je handmatig een andere canonical url instellen bij een bepaalde pagina? Dan kan dit eenvoudig met de Yoast SEO-instellingen.

  1. Klik links op het tandwiel-icoon.
  2. Vul onderaan de canonical url in.

canonical-url-yoast-wordpress

Tips bij canonical url’s

Voor het juist toepassen van canonical url’s hebben we een aantal tips voor op een rijtje gezet:

  • Canonicalization kan zeer nuttig zijn maar het is niet altijd de ideale oplossing. Gebruik waar mogelijk redirects (doorverwijzingen) om verschillende url’s naar één url door te verwijzen. Bijvoorbeeld een websitebrede redirect die alle http-url’s doorstuurt naar https-url’s. Of een websitebrede redirect die ervoor zorgt dat het gebruik van een trailing slash in je url’s consistent is.
  • Gebruik als canonical url altijd het volledige url-pad (beginnend met http of https gevolgd door je domeinnaam, bijvoorbeeld https://www.sageon.nl/contact/) en nooit een relatieve url (beginnend met een slash, bijvoorbeeld /contact/).
  • Zorg ervoor dat de interne links op je website nooit naar een pagina verwijzen waar een andere canonical url ingesteld is. Plaats liever direct een link naar het paginapad waar de canonical url naar verwijst.
  • Gebruik alleen canonical url’s als de content op de pagina’s echt identiek is. Onze ervaring is dat Google anders de canonical url nog wel eens wil negeren. Tip: ranken meerdere pagina’s van je website voor hetzelfde zoekwoord? Dan is het beter om bijvoorbeeld de pagina’s samen te voegen of om meer focus aan te brengen in de content van de pagina’s.
  • Een canonical url kan ook naar een andere website verwijzen. Zo kun je een artikel overnemen van een andere website (natuurlijk alleen als die website daar akkoord mee is), zonder dat Google dit als duplicate content ziet.

Kortom

Gebruik altijd een canonical url, maar in het bijzonder in de volgende gevallen:

  • Je website maakt gebruik van parameters in de url terwijl de content daardoor niet wordt beïnvloed.
  • Je website heeft meerdere landingspagina’s die sterk op elkaar lijken, bijvoorbeeld voor AdWords– of social campagnes (tip: als je weet wat je doet, kun je hier ook noindex-attributen voor gebruiken).
  • Je plaatst een artikel op je website dat eerder op een andere website is gepubliceerd.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over canonical url’s of wil je advies voor jouw specifieke situatie? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer