Steeds meer advocaten delen kennis via een persoonlijk blog of corporate website. Het zorgt voor betere vindbaarheid in zoekmachines als Google en Bing en laat aan bezoekers zien dat je een expert bent in je rechtsgebied.
Daarnaast kan een blog, als je het goed doet, meer leads genereren en is het een toevoeging op andere marketingkanalen. Allemaal redenen waarom je als advocaat moet bloggen.
Nu we weten waarom we bloggen, blijft er nog één vraag over: over welke onderwerpen kan ik bloggen?
Het bedenken van interessante onderwerpen kan veel tijd kosten. Energie die je natuurlijk liever in het schrijven van het artikel stopt. Gelukkig zijn er een paar tips die je snel op weg kunnen helpen.
Wat willen bezoekers weten?
Wanneer je een blog schrijft, moet je altijd bedenken voor wie je schrijft. Niet alleen moet je letten op taalgebruik (schrijf niet in vakjargon) maar ook op de interesse van de doelgroep. Wanneer je een blog publiceert wil je dat mensen deze ook daadwerkelijk gaan lezen. Om erachter te komen waar bezoekers naar zoeken, is het slim om potentiële vragen op papier te zetten.
De autofill functie van Google helpt je hierbij op weg. Wanneer je steekwoorden intypt, vult Google deze automatisch aan. Zo kom je er in een paar klikken achter wat de populaire zoekwoorden en vragen zijn.
Nu je weet welke vragen potentiële cliënten hebben, kun je hier slim op inspelen. Geef antwoord op deze vragen in een blog et voilà: je hebt een relevant blogartikel geschreven.
Actualiteit
Het aanhaken bij nieuws is een slimme manier om over interessante en actuele onderwerpen te schrijven. Het bijhouden van nieuwspagina’s of vakbladen helpt hierbij.
Een andere efficiënte manier is Google News. Hier vind je snel al het nieuws uit jouw rechtsgebied of specialisatie. De resultaten kun je met zoekhulpmiddelen beperken tot alleen het nieuws van vandaag of afgelopen week.
Tip: met behulp van Google Alerts kun je elke dag een e-mail ontvangen met het belangrijkste nieuws over vooraf ingestelde zoekwoorden.
Onderwerpen over lopende rechtszaken, belangrijke uitspraken of nieuwe wet- en regelgeving zijn actueel en interessant om over te schrijven.
Houd het persoonlijk
Naast onderwerpen die specifiek gericht zijn op het nieuws of de zoekopdrachten van klanten kun je door middel van een blog een persoonlijke kant van jezelf laten zien. Is er een groot evenement waar jij gastspreker van bent? Blog erover! Op zoek naar extra handen of is de nieuwe aanwinst al binnen? Bloggen! Grote zaak gewonnen? Laat het je bezoekers weten! Vanzelfsprekend hou je wel rekening met zaken aangaande privacy. Overleg even met de cliënt of je (geanonimiseerd) over de zaak mag bloggen.
Dit zorgt voor een gevarieerd scala aan onderwerpen en laat je bezoekers een andere kant van het kantoor zien.
Maak een kalender
Om te voorkomen dat je iedere keer weer in de stress schiet, kun je een kalender met onderwerpen opstellen. Een kalender helpt je consistent te zijn in het bloggen en geeft je de mogelijkheid onderwerpen in te plannen.
Zo kun je ruim van tevoren rekening houden met verschillende evenementen, congressen en speciale dagen. Als advocaat fiscaal recht kun je bijvoorbeeld Prinsjesdag noteren om de veranderingen uit de begroting goed door te nemen.
Het inplannen van onderwerpen geeft rust en structuur. Zorg alleen wel dat je ook flexibel blijft. Het kan gebeuren dat een gepland onderwerp ruimte moet maken voor een belangrijk actueel item.
Een serie van blogposts:
Ook kun je ervoor kiezen een serie van meerdere blogposts in te plannen. Wellicht heb je bij het zoeken naar onderwerpen gezien dat veel potentiële cliënten vragen hebben rondom een echtscheiding. In een serie van artikelen kun je dan de verschillende aspecten van een scheiding behandelen. Dit biedt je de mogelijkheid dieper op het onderwerp in te gaan.
Communiceer in de tekst duidelijk dat deze blog deel uitmaakt van een serie over hetzelfde onderwerp en link terug naar vorige blogs uit de serie. Dit vergroot de kans dat bezoekers meerdere pagina’s op de website bekijken of later terugkeren.
Hulp nodig bij het bedenken en schrijven van artikelen?
Wil jij meer weten over bloggen? Heb je hulp nodig bij het bedenken van unieke content? Of wil je het bloggen geheel uitbesteden aan een online marketing bureau? Bekijk wat Sageon voor jou kan betekenen en neem gerust contact op!