Gebruik jij WordPress als cms voor je website? Dan ben je waarschijnlijk wel bekend met de Yoast SEO-plugin (zo niet: snel installeren!). Veel van onze nieuwe klanten hebben in het verleden al veel gebruikgemaakt van deze plugin. Meestal was dit met succes, maar toch kom ik nog vaak een aantal verbeterpunten tegen. Een daarvan heeft te maken met het Focustrefwoord in de Yoast SEO-plugin.
Als je de plugin geïnstalleerd hebt, dan is de optie “Focustrefwoord” direct zichtbaar onder elke pagina:
Maar wat moet je hier precies invullen? En wat gebeurt er als je hier iets invult? In dit artikel leg ik het je uit.
Het grootste misverstand omtrent het focuszoekwoord
Ik wil gelijk een groot misverstand uit de weg ruimen: als je een focustrefwoord invult, dan is dit niet zichtbaar voor Google of voor de bezoekers van je website.
Je leest het goed: het invullen van een focustrefwoord draagt op zichzelf niets bij aan de vindbaarheid van je website of aan het belang van het ingevulde zoekwoord.
Wat doet het dan wel?
- Bij het focustrefwoord vul je het trefwoord in waarop je de pagina wilt laten ranken in Google. Stel dat je een landingspagina plaatst over technisch lego, dan vul je dus ‘technisch lego’ in als focustrefwoord.
- De Yoast SEO-plugin gebruikt vervolgens het ingevulde focustrefwoord als input voor allerlei analyses. Deze analyses worden als een soort stoplicht onder het focustrefwoord getoond.
- Zie je veel groene bolletjes? Dan ben je al een heel eind op weg! Zie je veel oranje of zelfs rode bolletjes? Dan is er helaas nog veel werk aan de winkel.
Verbeterpunten
Het mooie aan deze analyse is dat de verbeterpunten in duidelijke en goed opvolgbare instructies worden getoond. Sla deze analyse niet zomaar over maar probeer om zoveel mogelijk punten op te volgen.
Vul slechts één zoekwoord in
Ik kom vaak pagina’s of artikelen tegen waarbij de auteur meerdere zoekwoorden heeft ingevuld. Soms is dit ook een logische reactie, bijvoorbeeld als het onderwerp meerdere schrijfwijzen of synoniemen heeft.
Het invullen van meerdere woorden als Focustrefwoord is echter niet mogelijk: Yoast ziet alle woorden als één geheel. Ook komma’s worden simpelweg genegeerd en opgenomen in het zoekwoord. Hierdoor zal de analyse niet goed meer functioneren.
Tip: wil je toch meerdere focustrefwoorden invullen? Overweeg dan om de Premiumversie van de Yoast SEO-plugin aan te schaffen. Met de Premiumversie is dit namelijk wel mogelijk.
Wanneer hoef je geen focustrefwoord in te vullen?
In sommige gevallen heeft het invullen van een trefwoord weinig meerwaarde. Bijvoorbeeld als je een nieuwsartikel of een blog plaatst die niet op één specifiek onderwerp gericht is, of als je een blog schrijft over een onderwerp dat niet in één of twee woorden te vatten is. Het is dan onmogelijk om een goed trefwoord in te vullen dat de lading dekt. De Analyse zal dan veel rode bolletjes laten zien, terwijl je in werkelijkheid goed op weg bent qua SEO.
Een voorbeeld waarbij het weinig nut heeft: een tijdje geleden schreef ik de blog Telefonische leads tracken met Analytics: zo doe je dat. Het liefst wil ik dat dit artikel bovenaan in Google verschijnt als iemand zoekt op ’telefonische leads tracken met analytics’. Toch heeft het weinig zin om dit als focustrefwoord in te vullen. Er zijn namelijk nog honderd andere zoekwoorden of woordcombinaties te bedenken waarbij dit artikel ook heel relevant is, zoals ‘kliks op telefoonnummers meten’, ’track inkomende telefoontjes in analytics’, et cetera.
Een voorbeeld waarbij het wel veel nut heeft: bij het artikel dat je nu aan het lezen bent, is er één duidelijk hoofdonderwerp. Je raadt het al: ‘focustrefwoord’. Bij het focustrefwoord voor dit artikel heb ik daarom ‘focustrefwoord’ ingevuld. (Volg je het nog? Heel goed!)
Toch is de Yoast Analyse ook zonder focustrefwoord een handige tool om de leesbaarheid van je artikelen te verbeteren. Er is namelijk een aantal standaardcriteria die onafhankelijk van een focustrefwoord functioneren.
De Analyse kan er dan als volgt uitzien:
Online marketing bureau
Heb je andere vragen over de Yoast SEO-plugin? Stel je vraag aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!