Wilhelminapark 26, Utrecht

Bedrijfsnaam veranderen: waar moet je op letten bij je (online) rebranding?

Een nieuwe naam voor je bedrijf: het komt in alle branches voor. Als startend bedrijf je naam aanpassen (bijvoorbeeld van ‘Backrub’ naar – jawel – Google) of als multinational een overname doen (van Arke naar TUI, bijvoorbeeld): beide vragen om een eigen aanpak.

In deze blog nemen we je mee in het ‘waarom’ en geven we antwoord op de vraag: waar moet je op letten bij het aanpassen van je bedrijfsnaam?

Verstandig of juist niet?

Je bedrijfsnaam veranderen is ingrijpend. Je hebt met deze naam bekendheid opgebouwd, en met het veranderen van die naam loop je het risico om die bekendheid te verliezen.

Fusies, overnames of veranderingen in de markt kunnen een reden zijn om je naam aan te passen. Ook als je bedrijf bij een schandaal betrokken is geweest, kan een nieuwe naam verstandig zijn.

Wat de reden ook is: denk goed na voor je deze ingrijpende beslissing maakt. Voor elke ondernemer is herkenbaarheid belangrijk – en dat begint bij het herkennen van je naam. Kies je er toch voor om je bedrijfsnaam te veranderen? Een goede voorbereiding met een plan van aanpak beperkt de schade.

Kies de juiste nieuwe naam

Wanneer je van je oude naam af wil, is het natuurlijk wel belangrijk om content te zijn met je nieuwe naam. Je bedrijfsnaam veranderen van ‘Piet Friet’ naar ‘Piet Patat’ kan goed uitpakken, zeker in combinatie met een verhuizing van Brabant naar Friesland ;). Andersom kan de naamsverandering ook een stap in de verkeerde richting zijn.

Waar let je op bij het kiezen van een nieuwe naam?

  • Controleer of je bedrijfsnaam al voorkomt in het Handelsregister van de KVK. Dit kun je hier zien.
  • Kun je nog een goede domeinnaam en social accounts verkrijgen? Bekijk hier of je domeinnaam nog vrij is.
  • Wat roept de naam op, zijn er associaties die je liever wil vermijden of mogelijke verwarringen met andere bedrijven?
  • Werk je internationaal? Check dan of de naam geen betekenissen heeft in een van de landen waarin je werkt.

De nieuwe naam moet passen bij je bedrijf, goed te onthouden en beschikbaar zijn. Vooronderzoek is heel belangrijk!

Rebranding is een vak!

Nieuwe naam gekozen? Vaak is dit onderdeel van een complete rebranding. De acties voor een ‘rebranding’ kunnen niet in 1 alinea worden samengevat. Het is een uitgebreid traject waar veel bij komt kijken.

Vaak hoort bij het veranderen van bedrijfsnaam ook een verandering van identiteit, kernwaardes of andere zaken. Soms gaat het ook andersom, en kies je een nieuwe naam die beter past bij je bedrijfswaardes of -cultuur.

Wil je de herpositionering van jouw bedrijf professioneel aanpakken? Zorg dan dat je samenwerkt met een specialist op dat gebied. Sageon beschikt over een breed netwerk van partners en stelt je graag aan de juiste persoon voor. Neem gerust contact met ons op.

Effect van naamsverandering op je online marketing

Kies je voor een nieuwe bedrijfsnaam, dan is er online ook een hoop werk te verzetten. We hebben een checklist opgesteld met de punten waar je online aandacht aan moet besteden bij een naamsverandering.

Waar moet ik online op letten bij een nieuwe bedrijfsnaam?

We geven je 9 punten waar je op moet letten bij een naamswijziging.

1. Dat je de juiste naam kiest!

Zoals hierboven besproken, het vooronderzoek is van groot belang. Hoe is de online concurrentie op je nieuwe bedrijfsnaam? Wat is het resultaat als je in Google zoekt op je nieuwe bedrijfsnaam? Is de bijbehorende domeinnaam beschikbaar? Kun je de naam claimen op social media?

2. Domeinnaam, verhuizing en redirects

Als je nieuwe domeinnaam overeenkomt met je bedrijfsnaam, maakt dit het makkelijk om gevonden te worden. Je kunt ervoor kiezen om je website te verhuizen naar het nieuwe domein of om een volledig nieuwe website te starten.

In beide gevallen moet je zorgen dat er correcte redirects ingesteld worden. Met een 301-redirect geef je aan dat de oude url naar je oude bedrijfsnaam permanent gewijzigd is. Hiermee houd je de linkwaarde in stand. Vergeet ook niet de domeinverhuizing door te geven in Google Search Console.

Het is dus wel slim om oude domeinnaam te behouden. Zo kun je de verwijzingen juist instellen, verlies je zo min mogelijk bezoekers en weet je bovendien zeker dat niemand anders er met jouw oude naam vandoor gaat.

Ga je voor een nieuwe site? Zorg dat je ook direct rekening houdt met zoekmachine-optimalisatie. Hiervoor hebben wij een checklist ontwikkeld. Wil je deze gratis ontvangen? Laat hier je gegevens achter!

[contact-form-7 id=”7272″ title=”website_scan_form”]

3. Social accounts overzetten

Naast je domeinnaam zijn ook de namen van accounts op social media belangrijk. Welke kanalen voor jou belangrijk zijn verschilt per bedrijf. Wanneer je ervoor kiest om een bepaald kanaal te gebruiken, wil je wel op je naam gevonden worden.

In de meeste gevallen is het mogelijk je naam ‘gewoon’ aan te passen. Let wel op: je zult dan ook niet meer op je oude bedrijfsnaam gevonden worden. Wil je dit indekken (en voorkomen dat iemand er met je oude naam vandoor gaat), zorg dan dat je deze accounts claimt. Maak dus een nieuw account aan om je oude naam mee te bezetten, zodra deze beschikbaar komt.

4. Bedrijfsgegevens in Google updaten

google-mijn-bedrijf
Google Mijn Bedrijf

 

Ook van groot belang: je bedrijfsgegevens in Google My Business. Voor veel ondernemingen is lokale vindbaarheid belangrijk – niet alleen voor fysieke winkels, ook voor dienstverlenende en/of online bedrijven kan Google Mijn Bedrijf een goede leadgenerator zijn.

Zorg dus dat dit goed up-to-date blijft met de juiste bedrijfsnaam en complete bedrijfsgegevens!

5. E-mailadressen aanpassen 

Ook onderdeel van je online verhuizing: het instellen van nieuwe e-mailadressen. Een verandering in bedrijfsnaam betekent dat je de oude e-mailextenties ook moet vervangen met je nieuwe domein.

Om dit goed te doen maak je nieuwe adressen aan, waarna je de oude mail doorstuurt naar je nieuwe adres. Ook hiervoor is het dus handig je oude domein nog aan te houden.

6. Google Ads

Draai je campagnes in Google Ads? Een redirect (zoals je instelt vanaf je oude naar je nieuwe website) werkt niet op Google Advertenties. Zorg dus dat je tijdig je campagnes aanpast en de juiste URLs gebruikt.

7. SEO voor je nieuwe bedrijfsnaam toepassen

Wat doet een naamsverandering voor je resultaten in de zoekmachine? Als je niet oppast weinig goeds! Waarschijnlijk heeft je vorige domein al een autoriteit opgebouwd, met backlinks en goede posities in de SERP met diverse pagina’s. Dit wil je meenemen naar je nieuwe website: met een goede redirect-structuur kun je veel proberen te redden, maar uiteindelijk zal het gaan om de inzet op en kwaliteit van je nieuwe website.

Met een nieuwe naam ga je opnieuw waarde opbouwen. Je verliest posities door je verandering, maar hebt ook kansen op nieuwe scores in de zoekresultaten.

8. Al die overige plaatsen waar je naam staat inlichten

Je bedrijfsnaam komt vaker voor dan je wellicht verwacht, zeker als je organisatie al even meegaat. Het is goed mogelijk om in kaart te brengen waar online je naam genoemd wordt, en waar er links naar jouw domein staan. In veel gevallen zal je het bedrijf of de webmaster een berichtje moeten sturen om te vragen dit aan te passen aan de nieuwe situatie.

Ook op je eigen kanalen staat je naam waarschijnlijk vermeld, en wat te denken van klachten-, reserverings- of recensiekanalen?

9. Checken, checken, checken

Blijf regelmatig de oude bedrijfsnaam controleren, vooral in de maanden na de overgang. Wordt hier naar gezocht, wat wordt er gevonden, staan er nog links verkeerd, wordt al je verkeer goed geredirect? Controleer en heers!

Online je bedrijfsnaam aanpassen

Het aanpassen van je bedrijfsnaam is een grote klus. Je moet zeker zijn over je nieuwe naam en veel tijd en moeit steken aan het begeleiden van de overgang. Of dat het waard is, verschilt per geval. Wij als online marketing bureau adviseren je graag, en denken met je mee.

Hulp nodig bij je online marketing?

Een nieuwe naam is reden voor een goede online marketing campagne. Wil je hulp of advies over de aanpak van je online marketing? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer