Wilhelminapark 26, Utrecht

LinkedIn Ads: uitleg + de beste tips!

De advertentiemogelijkheden van Google (Google Ads) en Facebook / Instagram (Facebook Ads) worden door meer bedrijven benut dan de mogelijkheid om te adverteren binnen LinkedIn. Wij hebben als internet marketingbureau goede ervaringen met adverteren in LinkedIn en willen deze graag met jullie delen.

Heb je wel eens nagedacht over LinkedIn Ads? Adverteren op LinkedIn is een handige manier om je boodschap professioneel onder de aandacht te brengen. Het sociale netwerk heeft wereldwijd meer dan 400 miljoen en in Nederland meer dan 5 miljoen zakelijke gebruikers.

LinkedIn biedt verschillende advertentiemogelijkheden. In dit artikel leggen we de basis uit van LinkedIn Ads en delen we praktische tips!

We bespreken de volgende onderwerpen:

  1. Waar verschijnt een advertentie?
  2. Hoe ziet een advertentie eruit?
  3. Wie ziet je advertentie op LinkedIn?
  4. Wat kost een advertentie op LinkedIn?
  5. Hoe krijg je leads uit LinkedIn?
  6. Wat zijn de beste tips voor LinkedIn advertenties?

1. Waar verschijnt een advertentie?

Een advertentie op LinkedIn kan op verschillende plaatsen verschijnen. De advertenties worden geplaatst op:

  • profielpagina’s van LinkedIn-leden
  • de homepage van LinkedIn
  • de pagina van de berichten inbox
  • de pagina met zoekresultaten
  • pagina’s in groepen

2. Hoe ziet een advertentie eruit?

Een advertentie kan de volgende vormen hebben:

  • Tekstadvertentie
  • Gesponsord bericht
  • Gesponsorde InMail

Tekstadvertentie

Een standaardadvertentie op LinkedIn is voorzien van een titel en een omschrijving. Deze advertentievorm is goed als je leads wilt verkrijgen op verschillende LinkedIn-pagina’s. Ideaal voor een campagne met een beperkt budget.

Er kan een afbeelding bij een advertentie worden geplaatst (dit wordt geadviseerd). De advertentie wordt bovenaan en rechts op veel LinkedIn-pagina’s weergegeven. Je kunt linken naar je LinkedIn-profiel of een externe website.

LinkedIn Tekstadvertentie

LinkedIn Tekstadvertentie

Gesponsord bericht

Het is ook mogelijk om gesponsorde updates te plaatsen. Met deze advertentievorm kun je nieuwe volgers aantrekken voor je bedrijfs- of showcasepagina of interesse stimuleren met bedrijfsspecifieke content. Hiermee kun je LinkedIn-leden bereiken in de LinkedIn-feed en daarbuiten. Je advertentie wordt weergegeven op alle devices (mobiel, tablet en desktop).

Deze gepromote content verschijnt op de homepage tussen organische updates van connecties en bedrijven.

LinkedIn Gesponsorde content

Gesponsorde InMail

Ook kun je kiezen voor Gesponsorde InMail. Met deze advertentievorm kun je gerichte berichten versturen naar personen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

LinkedIn Gesponsorde InMail
Foto: LinkedIn

3. Wie ziet je advertentie op LinkedIn?

Bij het aanmaken van LinkedIn Ads is het mogelijk om een groot aantal doelgroepcriteria in te stellen. Met de juiste instellingen worden advertenties alleen getoond aan relevante gebruikers. LinkedIn Ads biedt unieke mogelijkheden om je doelgroep te bereiken omdat een campagne gericht kan worden op gebruikers in specifieke vakgebieden of met een specifieke functietitel.

Een belangrijk onderdeel van LinkedIn-targeting is de mogelijkheid om uitsluitingscriteria te specificeren. Dit is ideaal als er subgroepen in je doelgroep zijn die niet relevant zijn voor jouw campagne.

  • Door doelgroepen uit te sluiten voorkom je dat je advertentiebudget wordt besteed aan niet-relevante gebruikers.

4. Wat kost een advertentie op LinkedIn?

De prijs van LinkedIn Ads hangt af van de ingestelde doelgroepcriteria en van de concurrentie. Het minimale totaalbudget voor een campagne is 10 dollar.

Het minimale bod (CPC, Cost Per Click) bedraagt 2 dollar bij tekstadvertenties. Uiteraard is het mogelijk om een maximumbod in te stellen met het hoogste bedrag dat je wilt betalen voor een klik. Naast de kosten per klik is een dagbudget instelbaar, waarbij een minimum van 10 dollar per dag geldt.

Naast het betalen per click is het mogelijk om te betalen per 1000 weergaves. Dit heet CPM: Cost Per Mille. Bij een CPM prijsstelling betaal je voor iedere duizend impressies van een advertentie.

CPC of CPM: betalen per klik of betalen per weergave?

De ene methode is niet beter dan de andere: het is afhankelijk van je advertentie en bijbehorende doelstellingen of je beter per click of per 1000 impressies kunt betalen.

  • Wil je advertenties inzetten voor branding en wil je dat zo veel mogelijk mensen jouw LinkedIn Ad zien? Betaal dan per 1000 impressies.
  • Is je doel om bezoekers naar jouw website te halen, zodat ze bijvoorbeeld een whitepaper aanvragen? Kies dan voor CPC.
  • Om te ontdekken welke methode voor jou het voordeligst is, kun je een identieke campagne twee keer lanceren waarbij alleen de betaalmethode verschilt. Bekijk achteraf welke methode het beste resultaat gaf.
  • Onze ervaring toont aan dat CPC biedingen het beste resultaat oplevert. Lees hierover bijvoorbeeld ook het marketingblog Profitworks.

5. Hoe krijg je leads uit LinkedIn?

Voor het genereren van leads adviseren wij om de landingspagina, de pagina waarnaar de LinkedIn advertentie verwijst, te optimaliseren. Plaats op deze pagina een contact- of bestelformulier met een duidelijke CTA (call to action) zoals ‘Schrijf je in’ of ‘Bestel nu’. We hebben twee specifieke landingspagina tips voor LinkedIncampagnes:

  • Zorg ervoor dat je een landingspagina hebt die perfect aansluit op jouw LinkedIn advertentie. Gebruik dus niet de homepage als landingspagina.
  • Overweeg om op de landingspagina iets weg te geven, bijvoorbeeld een informatieve whitepaper, in ruil voor een e-mailadres.

6. Wat zijn de beste tips voor LinkedIn-advertenties?

  • Test nieuwe advertenties. Een van de makkelijkste manieren om een hogere CTR te krijgen is het testen van verschillende advertentieteksten en afbeeldingen. Zo weet je welke content het best scoort.
  • Optimaliseer de doelgroepcriteria. Met de juiste doelgroep is een advertentie efficiënter en zal de advertentie meer clicks opleveren.
  • Gebruik een korte en aansprekende titel voor het meeste effect.
  • Plaats een opvallende foto bij de advertentie. Volgens LinkedIn zelf zorgt een foto van een vrouw voor het hoogste percentage dat doorklikt…

Vragen over je LinkedIn-campagnes?

Wil je weten of je jouw LinkedIn-campagne optimaal hebt ingesteld? Of wil je professionele begeleiding inschakelen? Een online marketing bureau als Sageon heeft ruime ervaring met het adverteren op social media. Wij kunnen je precies vertellen wat je wel en niet moet doen, en hoe je eenvoudig een hogere doorklikratio voor advertenties kunt krijgen.

Laat je vrijblijvend adviseren!

Auteur

Picture of Pleunie van de Ven
Pleunie van de Ven
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer