Wilhelminapark 26, Utrecht

Adverteren op je bedrijfsnaam in AdWords: 5 redenen om het te doen (en 2 om het niet te doen)

AdWords logoDe afgelopen jaren is me vaak gevraagd of het slim is om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren in AdWords.

Mijn antwoord daarop is nagenoeg altijd ja. Bij 90% van onze klanten staat een zogenaamde branded campagne aan.

Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat het adverteren op eigen bedrijfsnaam zinloos is, aangezien de website in de organische zoekresultaten al een eerste positie beslaat. Hieronder leg ik uit waarom het naar mijn mening wel degelijk belangrijk is om ook je eigen bedrijfsnaam mee te nemen in je search engine advertising strategie.

Wat is een branded campagne?

Een branded campagne is een campagne die alleen zoekwoorden bevat waar jouw bedrijfsnaam in terug komt.

Laten we de fictieve bedrijfsnaam Rijkers Meubelen uit Utrecht als voorbeeld nemen. Zoekwoorden die in een branded campagne zouden terugkomen zijn dan:

    • Rijkers Meubelen
    • Rijkers Meubels
    • Rijkers Meubelmakerij
    • Rijkers Utrecht
    • Rijkers

Tip: je kunt ook overwegen om je merknaam met een spelfout in je campagnezoekwoorden op te nemen, zoals in dit geval “Rijkes” en “Reikers”.

Waarom adverteren op eigen bedrijfsnaam in AdWords?

Hieronder geven we je vijf redenen om op je eigen bedrijfsnaam te adverteren (en twee om het niet te doen).

1. Jij hebt volledige controle over wat Google aan gebruikers laat zien

In de organische zoekresultaten worden door Google gegevens van je website gehaald om een resultaat samen te stellen. Dit resultaat is tot op zekere hoogte aan te passen naar eigen wens. De titel, de omschrijving en de url zijn allemaal door jou te wijzigen.

Andere facetten als sitelinks worden door Google bepaald. Je hebt dus geen directe invloed op welke paginalinks er getoond worden in de organische resultaten. Door sitelinks toe te voegen aan je AdWordsadvertenties heb je die controle wel.

2. Je hebt veel meer mogelijkheden dan bij organische zoekresultaten

Een groot voordeel van branded campagnes is dat je in AdWords veel meer mogelijkheden hebt, zoals advertentie-extensies.

  1. Je kunt bijvoorbeeld een oproepextensie toevoegen waarmee gebruikers direct kunnen bellen naar het opgegeven nummer.
  2. Ook kun je gebruikmaken van promotie-extensies waarmee je tijdelijke acties of saleperiodes direct onder de aandacht kunt brengen door middel van advertenties. Dit is in de organische zoekresultaten veel minder eenvoudig, omdat er vaak enige tijd overheen gaat voordat Google je SEO-wijzigingen overneemt.
  3. Een derde handige feature van AdWords is het gebruik van variabelen in advertenties. Je kunt bijvoorbeeld een countdownvariabele gebruiken die een aflopende timer laat zien of een zoekwoordinsertie (keyword insertion) die zoekwoorden overneemt in de advertentie.

3a. Concurrenten gaan er opzettelijk met je goede naam vandoor

Stel dat Wiekeren Meubels in hetzelfde gebied opereert als Rijkers Meubelen. Als Wiekeren opzettelijk adverteert op termen als ‘Rijkers meubelen Utrecht’ en Rijkers adverteert niet, zal Wiekeren Meubels de eerste positie in de Google zoekresultaten in beslag nemen.

Adverteren op de bedrijfsnaam van een concurrent is niet chic, maar het gebeurt bijzonder vaak omdat het simpelweg rendabel is.

3b. Concurrenten gaan er per ongeluk met je goede naam vandoor

Een ander gevaar dat in AdWords schuilt is het algoritme van Google. Stel dat Wiekeren het brede zoekwoord ‘meubels kopen’ gebruikt. Google gaat dan op zoek naar termen die nauw verbonden zijn met dit zoekwoord. Het kan dus zijn dat de advertentie door relevantie getriggerd wordt op zoekterm ‘Rijkers meubelen’. Op die manier kan een van je concurrenten per ongeluk boven jou in de zoekresultaten verschijnen.

4. Het kost je nauwelijks extra geld

Mensen die naar jouw bedrijf op zoek zijn, klikken naar alle waarschijnlijkheid op jouw website en vinden wat ze zoeken. Het algoritme van Google registreert dat en dat resulteert in een hoge kwaliteitsscore – nagenoeg altijd 10/10.

Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe vaker jouw advertenties worden vertoond voor een bepaalde zoekterm. Bovendien is er weinig tot geen concurrentie op zoekwoorden waar jouw bedrijf in genoemd wordt. De combinatie van een hoge kwaliteitsscore en een lage concurrentie leidt tot een erg lage cpc.

sageon-adverteren-bedrijfsnaam-2

5. Je beslaat een groter gedeelte van de zoekresultaten

Het is lastig om als bedrijf de volledige eerste pagina van de zoekresultaten te beslaan met organische resultaten. Met een betaald resultaat besla je een groter deel van de zoekresultaten. De Search Engine Results Page (SERP) bevat dan de volgende elementen:

  1. Je Google AdWords advertentie;
  2. Je Google Business vermelding;
  3. De organische zoekresultaten.

Een gebruiker moet dan ongeveer 2,5 ‘scherm’ naar beneden scrollen om bij andere resultaten dan die van jou te komen.

Waarom zou je niet op je eigen bedrijfsnaam adverteren?

Twee redenen om geen branded campagne in te zetten:

  1. Mocht je aangesloten zitten bij een franchise en je bent er niet zeker van of zij AdWordsadvertenties inzetten, overleg het dan eerst. De kans is aanwezig dat de (overkoepelende) bedrijfsnaam en bijvoorbeeld vestigingsplaats al meegenomen worden in een AdWordsplan. Als je dan zelf ook gaat adverteren, dan concurreer je uiteindelijk met jezelf wat leidt tot een onnodig hoge cpc.
  2. Heb je een klein AdWordsbudget en wil je je vooral richten op naamsbekendheid? Laat de branded campagne dan achterwege en leg de focus volledig op jouw dienst of product.

Hulp nodig bij AdWords?

Wil je meer informatie over het inrichten van een branded campagne of wil je graag een second opinion over de campagnes in jouw AdWordsaccount? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer