Om de cirkel rond te maken in jouw Google Display strategie kun je aangepaste intentiedoelgroepen gaan inzetten. In een vorig blog heb ik al uitgelegd hoe targeten op basis van affiniteitsdoelgroepen werkte, maar nu kun je ook je eigen koopintentiedoelgroep vormgeven en bereiken.
In dit artikel leg ik je uit wat deze aangepaste intentiedoelgroepen zijn en hoe je deze in het Google Ads Display Network kan aanmaken en inzetten!
Wat zijn aangepaste intentiedoelgroepen?
De optie aangepaste intentiedoelgroepen is een targetingmethode om jouw ideale doelgroep te bereiken op het moment dat zij overwegen om een aankoop te verrichten. Dit is ook direct het grootste verschil met aangepaste affiniteitsdoelgroepen waar gebruikers zich nog in de oriëntatiefase bevinden.
Met deze informatie kun je advertentieteksten opstellen die aansluiten op de behoefte van de gebruiker in het zoekproces.
Hoe werken aangepaste intentiedoelgroepen?
Aangepaste intentiedoelgroepen worden samengesteld op basis van zoektermen en URL’s. Om een aangepaste intentiedoelgroep te maken, geef je zoektermen en URL’s op die direct gerelateerd zijn aan het product of de service die je aanbiedt.
Zoektermen
Stel: je bent een Volvodealer en je wilt gebruikers bereiken die geïnteresseerd zijn in de aankoop van de nieuwe Volvo XC40 Recharge. Je kunt dan een aangepaste intentiedoelgroep aanmaken op basis van zoektermen rondom ‘xc40’, ‘volvo suv’, ‘elektrische volvo’, et cetera. Je advertentie wordt vervolgens vertoond aan gebruikers die deze zoektermen hebben gebruikt.
URL’s
Naast zoektermen is het mogelijk om URL’s van webpagina’s of YouTubevideo’s op te geven in de aangepaste intentiedoelgroep. Je advertentie wordt dan vertoond aan gebruikers die deze pagina’s hebben bezocht, of die pagina’s hebben bezocht die sterk gerelateerd zijn aan de pagina’s of video’s die je hebt opgegeven. Onderzoek waar jouw doelgroep zich oriënteert op internet in de zoektocht naar jouw product of service, en voeg deze url’s toe aan je targeting. Denk bijvoorbeeld aan informatiepagina’s van de leverancier of productpagina’s van je concurrenten.
Let op: Google analyseert de opgegeven URL’s en identificeert vervolgens het overkoepelende thema. De URL’s hoeven dus niet per se daadwerkelijk te zijn bezocht door je doelgroep. Om je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te maken, is het toevoegen van meerdere relevante URL’s aan te raden. Zo is Google het best in staat om het overkoepelende thema van deze pagina’s te identificeren.
Om ervoor te zorgen dat je genoeg gebruikers bereikt, raad ik aan om minimaal 15 zoektermen of URL’s toe te voegen.
Tip: onze ervaring is dat er redelijk wat zoekvolume en URL-bezoeken nodig zijn om een groot bereik te creëren met intentiedoelgroepen. Intentiedoelgroepen zijn dus minder geschikt voor nichemarkten. Genereren je advertenties weinig vertoningen? Test dan met het toevoegen van algemenere zoekwoorden of URL’s, of focus op affiniteitsdoelgroepen en in-marketdoelgroepen in plaats van intentiedoelgroepen.
Verschil met andere targetingmethoden
Aangepaste intentiedoelgroepen lijken sterk op twee andere targetingmethoden:
- Aangepaste affiniteitsdoelgroepen
- In-market doelgroepen
Verschil met affiniteitsdoelgroepen
Het belangrijkste verschil met aangepaste affiniteitsdoelgroepen is dat affiniteitsdoelgroepen gerelateerd zijn aan interesses en dat intentiedoelgroepen gerelateerd zijn aan producten of diensten.
Verschil met in-market doelgroepen
Aangepaste intentiedoelgroepen zijn gebaseerd op in-market doelgroepen en hebben hier dus veel overeenkomsten mee. In-market doelgroepen zijn generieke doelgroepen die Google zelf heeft opgesteld waar mensen onderzoek naar doen. Hier kun je onder andere kiezen uit “Motorvoertuigen”, “Volvo” of “SUV”. Het is echter niet mogelijk om dit verder te specificeren.
Vergelijking
In het voorbeeld van de Volvodealer en de XC40 Recharge zou je de volgende targetingmethoden kunnen gebruiken:
- Met aangepaste affiniteitsdoelgroepen kun je targeten op gebruikers die (mogelijk) geïnteresseerd zijn in elektrische auto’s of het merk Volvo.
- Met in-market doelgroepen kun je targeten op gebruikers die een Volvo, een elektrische auto of een SUV overwegen.
- Met aangepaste intentiedoelgroepen kun je targeten op gebruikers die een Volvo XC40 Recharge willen aanschaffen.
Hoe maak je een aangepaste intentiedoelgroep?
Nu het duidelijk is waar een aangepaste intentiedoelgroep uit bestaat, is het maken ervan de volgende stap.
Volg hiervoor de volgende stappen in Google Ads:
- Klik binnen een advertentiegroep in een Displaycampagne op het menu-item Doelgroepen.
- Klik op het blauwe potloodje en vervolgens op Doelgroepen bewerken.
- Kies de optie Targeting (standaard aangevinkt).
- Klik op het tabblad Browsen en vervolgens op het onderdeel Waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken.
- Kies voor de optie Nieuwe aangepaste intentiedoelgroep.
- Geef een naam aan je doelgroep.
- Vul in het veld eronder alle URL’s en zoekwoorden in die gerelateerd zijn aan jouw product of service, zoals eerder in dit blog besproken.
- Klik op Maken en vervolgens op Opslaan.
Tip: tijdens het toevoegen van de URL’s en zoekwoorden toont Google rechts in het venster het geschatte aantal vertoningen per week.
Wanneer zet je aangepaste intentiedoelgroepen in?
Het is belangrijk om deze doelgroepen in te zetten met een bepaald doel. Gebruik aangepaste intentiedoelgroepen als je:
- Specifieke producten of diensten onder de aandacht wilt brengen
- Advertenties op maat wil hebben voor jouw doelgroep
- Je betrokkenheid te vergroten met een relevante boodschap
Analyseer en test
Om je aangepaste intentiedoelgroepen te laten doen slagen, is het aan te raden om een realistisch doel vast te stellen en deze te analyseren. Presteert een doelgroep niet naar behoren? Kijk wat er aan ten grondslag ligt en ga variëren met zoektermen, URL’s en de opmaak van je advertenties.
Hulp nodig met Google Ads?
Wil je meer weten over intentiedoelgroepen? Of ben je op zoek naar een online marketingbureau dat jou kan helpen om online betrokkenheid te vergroten van je onderneming? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Bekijk onze werkwijze voor meer informatie of neem direct contact op!