De beste advertentie laten zien aan de meest relevante doelgroep met minimale investering in tijd en geld. Dat is wat je als adverteerder wilt. En Google wil je daar natuurlijk graag bij helpen.
Om dit te realiseren introduceert Google Responsive Search Ads: een nieuw advertentieformat waarbij altijd de meest relevante en waardevolle advertentie wordt vertoond aan de gebruiker.
Wat zijn Responsive Search Ads?
Responsive Search Ads, afgekort RSA, zijn tekstadvertenties waarbij je meerdere verschillende koppen en beschrijvingen kunt instellen. Bij elke zoekopdracht door een gebruiker kiest Google zelf welke kop en beschrijving wordt getoond. Zo wordt een complete tekstadvertentie gegenereerd die (volgens Google) optimaal aansluit op de intentie van de gebruiker.
Hoe werken Responsive Search Ads?
Bij het aanmaken van Responsive Search Ads is het mogelijk om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen in te stellen. Per getoonde advertentie in Google worden er 3 koppen en 2 beschrijvingen gecombineerd weergegeven. Door middel van Google Machine Learning creëert het algoritme van Google de meest relevante advertentie. Tijdens dit proces test Google verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen.
Het is niet verplicht om alle velden met koppen en beschrijvingen te vullen. Echter: hoe meer koppen en beschrijvingen je invult, hoe meer mogelijkheden Google heeft om advertenties te testen.
Als je alle 15 koppen en 4 beschrijvingen invult, zijn er maar liefst 43.680 combinaties mogelijk. Genoeg mogelijkheden om te A/B testen. Na verloop van tijd test Google welke combinaties het beste werken voor bepaalde zoekopdrachten. Zo wordt er bepaald welke combinatie het beste presteert voor verschillende zoekopdrachten.
Voordelen Responsive Search Ads
- Verbetering van campagneprestaties. De content van de advertentie wordt specifieker afgestemd op de zoekterm van een potentiële nieuwe klant.
- Flexibele advertenties op alle apparaten. De Responsive Search Ads worden per apparaat aangepast weergegeven
- Tijd (en geld) besparen. Het A/B testen wordt uit handen genomen door het algoritme van Google waardoor je zelf minder tijd kwijt ben aan A/B testen.
- Bereik van een groter publiek. Door de vele combinaties aan advertenties kan je een breder publiek bereiken, dus meer potentiële klanten die in aanraking komen met jouw bedrijf.
- Hogere kwaliteitsscore. Doordat Responsive Search Ads in verschillende veilingen concurreren kunnen ze meerdere klikken (en conversies) ontvangen. Hierdoor verhoogt de CTR, en dus de kwaliteitsscore.
- Nadat je Responsive Search Ads een tijdje heeft gedraaid kan je in een oogopslag zien welke koppen en beschrijvingen het meeste zijn vertoond.
Met Responsive Search Ads wordt een optimale advertentie weergegeven aan potentiële klanten. Door de content van de advertentie beter af te stemmen op de zoekterm, verbeteren Responsive Search Ads de prestaties van de campagne.
Flexibele advertentie per apparaat
Afhankelijk van de schermgrootte per verschillend apparaat wordt de meest relevante advertentiecombinatie vertoond. Het scherm van een mobiele telefoon biedt minder ruimte voor een advertentie dan een desktop. Met RSA weet je zeker dat ook voor een kleiner scherm, de meest relevante advertentie tevoorschijn komt. Hierdoor verhoogt je CTR wat vervolgens weer een positief effect heeft op de kwaliteitsscore van je advertentie.
Zo maak je de juiste Responsive Search Ads:
- Voeg voldoende koppen toe
- Zorg ervoor dat de koppen verschillen van elkaar
- Zorg ervoor dat de beschrijvingen verschillen van elkaar
- Zorg ervoor dat alle koppen en beschrijvingen afzonderlijk of in combinatie zinvol zijn
- Zorg ervoor dat je regelmatig de prestaties en status controleert
- Optimaliseer waar nodig
Wil je nog meer tips voor het maken van de juiste RSA? Lees dan hier verder.
Zelf invloed hebben op Responsive Search Ads?
Om zelf nog enige invloed te hebben op Responsive Search Ads is het mogelijk om koppen en beschrijvingen vast te zetten. Als je bijvoorbeeld altijd de bedrijfsnaam wil vertonen, kan je die kop als het ware ‘pinnen’ op de gewenste positie. Ditzelfde geldt voor een beschrijving. Het is echter in eerste instantie nog niet aan te raden om koppen te ‘pinnen’. We adviseren om Google eerst een tijdje ‘vrij te laten’ en zo de meest relevante advertentie te vertonen.
Betaversie
Op dit moment bevinden Responsive Search Ads zich nog in de bèta-fase. Dit houdt in dat de het alleen mogelijk is om RSA toe te voegen aan een bestaande advertentiegroep met reguliere advertenties. Het voordeel hiervan is dat je de prestaties van de RSA goed kan vergelijken met de reguliere advertenties.
Sageon beschikt over up-to-date kennis en ervaring over Responsive Search Ads voor jouw onderneming.
Ook efficiënter adverteren?
Door het uitbesteden van online marketing kunnen wij bij Sageon middels Responsive Search Ads op een efficiëntere manier jouw bedrijf online laten groeien. We helpen graag mee om jouw bedrijf online vindbaar en zichtbaar te maken bij de juiste doelgroep. Wij zijn volledig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen over o.a. Responsive Search Ads.
Ben je geïnteresseerd in deze manier van adverteren? Neem dan vrijblijvend contact op met internet marketing bureau Sageon. Wij geven je graag de ultieme tips voor de beste online marketing.