Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een onmisbaar middel voor het realiseren van online succes. Door het hanteren van een goede SEO-strategie wordt je website beter gevonden in zoekmachines zoals Google, wat kan resulteren in meer leads en omzet.
Een van de meest effectieve SEO-strategieën is het creëren van content, oftewel contentmarketing. Een goede manier om deze content te creëren is door regelmatig te bloggen.
Bloggen en het bedenken van onderwerpen kan veel tijd in beslag nemen. Soms heb je deze tijd gewoonweg niet of weet je even geen onderwerp om over te bloggen. Voor het bedenken van onderwerpen hebben we een blog geschreven die je kan helpen: Blogonderwerpen verzinnen, hoe doe je dat?
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het bloggen uit te besteden aan een online marketingbureau, zoals Sageon, maar je kunt ook andere SEO-strategieën gebruiken die minder tijd in beslag nemen én die je prima zelf kunt doen.
Welke zijn dat? In deze blog geef ik je 5 manieren om je vindbaarheid te verbeteren zonder het plaatsen van nieuwe content.
1. Optimaliseer de snelheid van belangrijke pagina’s
De laadsnelheid van een mobiele website is een officiële rankingfactor van Google. Steeds meer van het internetverkeer verloopt via mobiele apparaten, dus het is niet zo gek dat Google dit belangrijk vindt.
Tijd dus om je website na te gaan op snelheid! Dit kun je doen met behulp van de Pagespeed Insights Tool. De tool geeft een snelheidsscore van 0-100. Een score van 100 is niet zomaar te halen, maar bij een score onder de 75 is er nog ruimte voor verbetering!
Let er wel op dat je de snelheid voor elke pagina apart test. Is jouw website erg groot? Dan is het verstandig om bijvoorbeeld alleen de tien belangrijkste bestemmingspagina’s voor organisch verkeer met deze tool te testen.
Deze kun je vinden met behulp van Google Analytics. Ga hiervoor naar het gedeelte Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s. Kies vervolgens bij secundaire dimensie voor Bron/medium. De eerste tien bestemmingspagina’s waar google/organic achter staat kun je vervolgens testen op snelheid.
Er zijn diverse manieren om de laadsnelheid van een pagina te verbeteren. De Pagespeed Insights tool geeft aanbevelingen voor de pagina die je test.
Meestal is veel laadtijd te winnen door het optimaliseren van afbeeldingen. Zorg ervoor dat de bestandsgrootte van je afbeeldingen zo klein mogelijk is. Andere manieren om een website te versnellen zijn het gebruik van een goede hostingpartij en het gebruik van browsercaching. Het gebruik van scripts en styles op je website kan ook veel invloed hebben op de laadtijd, maar het optimaliseren hiervan kun je beter aan je websitebouwer overlaten.
Een snelle website draagt niet alleen bij aan een betere vindbaarheid, maar kan ook het bouncepercentage verlagen. Lees hiervoor onze blog: Is mijn bouncepercentage te hoog? En hoe kan ik dit verbeteren?
2. Zorg voor geoptimaliseerde meta-titels
De meta-titel is de titel van een pagina die Google gebruikt in de zoekresultaten.
Een goed ingestelde meta-titel kan ervoor zorgen dat de desbetreffende pagina hoger gaat ranken in Google en dat het doorklikpercentage verbetert. Het doorklikpercentage is tevens een ranking factor van Google. De meta-titel draagt dus zowel direct als indirect bij aan SEO.
Maar wat is nu een goede meta-titel? Om hier antwoord op te geven hebben wij eerder deze handige blog geschreven: 9 tips voor een perfecte SEO-titel.
Maak je gebruik van WordPress? Dan is het aanpassen van je meta-titel supersimpel. Namelijk met behulp van de Yoast SEO plugin. Deze plugin is onmisbaar voor iedereen met een WordPress website die zich bezig wil houden met SEO.
3. Zorg voor een goede interne linkstructuur
Interne links zijn hyperlinks die naar een andere pagina op dezelfde website linken.
Een goede interne linkstructuur draagt bij aan je vindbaarheid dankzij een betere en snellere indexering van pagina’s door Google. Daarnaast wordt het voor bezoekers eenvoudiger om door de website te navigeren.
Maar hoe maak je nou een goede interne linkstructuur? Een aantal tips:
-
- Gebruik breadcrumbs. Een goede interne linkstructuur begint met het aanbrengen van hiërarchie in de verschillende pagina’s. Het gebruik van breadcrumbs kan hierbij helpen. Hierdoor bevat elke pagina een link naar de bovenliggende pagina en wordt het voor bezoekers duidelijk waar ze zich bevinden. Heb je een WordPress website? Dan is het maken van breadcrumbs gemakkelijk met de plugin Breadcrumb.
- Gebruik relevante anchor teksten. De anchortekst is de tekst waarmee de link gekoppeld is. Zorg er altijd voor dat deze teksten beschrijven waar de onderliggende pagina over gaat. De tekst “klik hier” levert dus geen positieve bijdrage aan de interne linkstructuur van een website. De tekst “SEO tips” zou bijvoorbeeld wel een geschikte anchortekst zijn voor een verwijzing naar deze blog.
- Gebruik niet te veel interne links. Het gebruik van interne links is goed voor SEO, maar je moet het niet overdrijven. Te veel interne links op een pagina ziet er spammerig uit. Hoeveel links je moet plaatsen is lastig te zeggen, want dit hangt af van de lengte en de inhoud van het artikel. Probeer per alinea maximaal 1 interne link te plaatsen.
4. Werk oude content bij
Het bijwerken van oude content is een minder tijdrovende klus dan het creëren van nieuwe content, maar kan minstens net zo effectief zijn voor de SEO van je website. Doen dus!
Met behulp van Google Analytics kun je op zoek naar de pagina’s die minder goed of zelfs slecht scoren. Zijn er relevante en informatieve pagina’s die slecht scoren? Dan kun je deze pagina’s updaten door er zoekwoorden in te verwerken die overeenkomen met het zoekgedrag van je doelgroep. Lees ook: Zoekwoordanalyse: onderzoek je doelgroep én je concurrentie. Zijn er pagina’s die slecht scoren maar die niet relevant meer zijn of geen unieke content bevatten? Kies er dan voor om deze pagina’s te verwijderen of samen te voegen met een andere pagina.
Maar niet alleen de juiste zoekwoorden zijn belangrijk. De content op je website dient up to date te zijn. Wat zijn de laatste ontwikkelingen geweest die relevant zijn voor het onderwerp? Zijn de foto’s (of screenshots) nog wel van deze tijd? Welke jaartallen worden genoemd? Zorg voor tekst, stijl en uitstraling die past bij een bezoeker van nu.
5. Check je website regelmatig op dode links en verwijder deze
Een dode link is een link naar een pagina die niet (meer) werkt of bestaat. Dode links zijn nadelig voor de gebruikerservaring op je website, maar ook voor je ranking in Google. Het is dus belangrijk om dode links zoveel mogelijk te voorkomen en je website hier met regelmaat op te onderzoeken.
Een tool die je kan helpen dode links op je eigen website op te sporen is de Online Broken Link Checker. Dode links die op een andere website staan en dus naar een niet bestaande pagina (404-pagina) op jouw website linken, kun je opsporen met behulp van Google Analytics. Lees hiervoor: Monitor je 404-pagina’s met Google Analytics (how to).
Dode links kun je op je eigen website aanpassen naar een link die verwijst naar een bestaande URL of gewoon verwijderen. Op een andere website kan dit echter meestal niet. De oplossing is dan om deze URL’s te redirecten. Hoe je dat doet, lees je in onze blog: Een gebroken link naar je website? Dit is hoe je hem redirect.
Online Marketing Bureau Utrecht
Wil je meer weten over SEO? Of ben je op zoek naar een online marketing bureau dat jou kan helpen met het beter vindbaar maken van je website? Online marketing bureau Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Neem contact op!