Wilhelminapark 26, Utrecht

Conversie-optimalisatie met Hotjar: meer omzet uit je website!

Hotjar logoConversie-optimalisatie en Hotjar zijn twee termen die bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hotjar is een populaire tool onder online marketeers om te werken aan conversie optimalisatie. Ben je benieuwd hoe jij je website kan verbeteren om meer conversies te genereren? Lees dan deze blog over Hotjar om erachter komen hoe je dat doet.

Wat is Hotjar?

Hotjar geeft op een visuele manier inzicht in hoe je websitebezoekers navigeren op jouw website. Hotjar maakt dit inzichtelijk door middel van heatmaps en visitor recordings.

Heatmap

Een heatmap gebruikt kleuren om duidelijk te maken welke elementen op jouw website veel of weinig worden gebruikt. Je kunt dit op drie manieren analyseren:

  1. op basis van clicks,
  2. op basis van muisbewegingen,
  3. of op basis van scrollbewegingen.

Hierdoor wordt in één oogopslag duidelijk welke elementen of content je doelgroep als waardevol beschouwt. Met een heatmap kan je controleren of websitebezoekers wel jouw gewenste gedrag vertonen.

Als blijkt dat websitebezoekers anders navigeren en klikken op jouw website dan verwacht, dan is het makkelijk te verklaren waarom conversies uitblijven.

Hieronder is een voorbeeld van een heatmap te zien.

Hotjar Heatmap
Afbeelding 1: een voorbeeld van een heatmap

Visitor recording

Een andere belangrijke functionaliteit van Hotjar is visitor recordings. Dit zijn schermopnames van echte websitebezoeken. Je ziet hoe individuele gebruikers zich gedragen op jouw website door middel van een filmpje. Op deze manier kan je precies zien wat bezoekers op je webpagina doen en waar ze afhaken. Hieruit kan je opmaken wat er aan je webpagina verbeterd moet worden om bezoekers over te laten gaan op een conversie. Vergeet niet om meerdere opnames te bekijken voordat je conclusies trekt!

Hotjar Visitor Recording
Afbeelding 2: een voorbeeld van een visitor recording

Andere functies

Naast heatmaps en visitor recordings heeft Hotjar nog een aantal andere functionaliteiten waarmee je bezoekersstromen in kaart kunt brengen zoals funnels en formuliertracking. Meer daarover lees je later op ons blog.

Wat kost Hotjar?

Goed nieuws: de basic versie van Hotjar is gratis! Je kunt vandaag al beginnen met het optimaliseren van jouw website. Hierdoor hoef je niet meer te gissen naar de acties van bezoekers.

Hoe implementeer je Hotjar?

Je kunt eenvoudig een account aanmaken op de website van Hotjar. Vervolgens kun je de code implementeren op je website door middel van een tag Google Tag Manager waarbij je jouw Hotjar ID invult. Gebruik je geen Google Tag Manager? Dan is het ook mogelijk om een WordPressplugin te gebruiken of om de code handmatig in je website te (laten) plaatsen.

Let op de AVG

Let op: Hotjar gebruikt marketingcookies om bezoekers te identificeren en het gedrag van deze gebruikers te analyseren. Zorg er daarom voor dat je cookiemelding voldoet aan de eisen die de Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt aan het gebruik van marketingcookies.

Online marketing bureau

Wil je graag hulp bij conversie-optimalisatie op je website? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon, wij helpen je graag verder.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer