Wilhelminapark 26, Utrecht

Hoe schrijf je een lead genererend whitepaper? 4 tips + voorbeelden

Denk je erover om een whitepaper te gaan schrijven, maar vraag je je af hoe te beginnen? Of heb je er al eens een geschreven, maar heeft het niet opgeleverd wat je ervan verwacht had?

Een whitepaper is een sterk middel waarmee je leads kunt genereren. In dit blog lees je hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw whitepaper leads genereert.

Hoe het werkt

Met een whitepaper kun je laten zien dat jij verstand van zaken hebt binnen je vakgebied. Schrijf een case of omschrijf een oplossing voor een probleem van een van je klanten. Door te laten zien dat jij de lezer kan helpen wek je vertrouwen bij je doelgroep. Je doelgroep kan dit whitepaper vervolgens downloaden door bijvoorbeeld een mailadres achter te laten of een tweet te delen.

Maar een whitepaper leent zich niet alleen uitstekend voor het genereren van leads, ook kun je er met behulp van een whitepaper voor zorgen dat die leads jouw website bezoeken. Bijvoorbeeld door op de laatste pagina in het whitepaper te verwijzen naar meer informatie op specifieke pagina’s van je site.

Stimuleer conversie op die landingspagina’s zodat leads converteren en dus klant worden. Denk hierbij aan CTA’s (call-to-actions) zoals: “Maak nu een afspraak”, “Vragen? Neem contact op!” of “Koop het product nu met korting”.

Tips voor het schrijven van een whitepaper

Een aantal tips voor het schrijven van een whitepaper:

1. Zorg voor een gezonde balans tussen informeren en activeren

Uiteraard is de inhoud belangrijk. Een whitepaper moet echter ook activeren. Ga ervan uit dat de lezer van het whitepaper overtuigd wil worden. Wij zien veel whitepapers die alleen informeren, een gemiste kans als je het ons vraagt.

Sluit bijvoorbeeld af met een aanbieding die interessant is, een aanbieding waarvan je eigenlijk twijfelt of je niet te veel weggeeft. Denk bijvoorbeeld aan telefonisch consult of een korting op een product of dienst.

2. Attendeer je lezers erop waarom zij jouw dienst of product nodig hebben

Dit hangt nauw samen met het eerste punt. Herinner lezers eraan waarom zij jouw dienst of product echt nodig hebben. Bijvoorbeeld met behulp van een referentie van een andere klant of door resultaten te tonen. Een sterk middel is het schetsen van een voor- en nasituatie.

Om te bedenken waarom de lezer jouw dienst of product nodig heeft, zal je in het hoofd van de klant moeten kruipen. Vind je het moeilijk om vanuit het perspectief van de klant te denken? Bedenk dan meerdere mogelijke antwoorden op de volgende vragen en haal deze aan in je verhaal:

  • Wat is het probleem van jouw lezer?
  • Wat wil de lezer?
  • Waarom is jouw dienst of product de oplossing?

Het is belangrijk om meermaals te verwijzen naar de oplossing voor hun probleem, datgeen waarin jij gespecialiseerd bent (de diensten of producten). Lezers bedenken niet vanuit zichzelf om jouw diensten te gaan afnemen, je moet ze daar toe zetten.

3. Win het vertrouwen van je lezer met je taalgebruik

Communiceer in het whitepaper zoals je bent. Hanteer geen wollig taalgebruik als dit niet past bij je bedrijf of website. Spreek lezers direct aan, want dan luisteren ze. Zie het verschil tussen onderstaande zinnen:

  • “Hedendaagse bedrijven ervaren hoe bewerkelijk een optimale online zichtbaarheid kan zijn.”
  • “Wil je online beter vindbaar zijn voor nieuwe klanten?”

Zorg ervoor dat je whitepaper gemakkelijk leest. Vermijd lange zinnen, die maken het moeilijk om te lezen.

4. Gebruik een opvallende titel

We snappen dat je hard hebt gewerkt aan je whitepaper. Beloon jezelf met een sterke titel. Een whitepaper met een saaie titel wordt minder snel geopend dan een whitepaper met een aandachttrekkende titel. Wek bijvoorbeeld nieuwsgierigheid door opvallend taalgebruik (zinsopbouw, woorden) of door een inhoudelijk opmerkelijke stelling.

  • Een slecht voorbeeld is: “Leadgeneratie door middel van whitepapers”.
  • Een beter voorbeeld is: “Hoe één whitepaper jouw omzet kan verdrievoudigen”.

Whitepapermarketing | Sageon Utrecht

Laat je horen!

Om ervoor te zorgen dat mensen je whitepaper lezen, moet het natuurlijk eerst gevonden kunnen worden. We geven een aantal tips om je whitepaper onder de aandacht te brengen:

  • Maak een aparte, korte landingspagina met één duidelijk doel: whitepaperdownloads.

    Bonustip: zorg ervoor dat mensen niet afgeleid worden door andere zaken op de landingspagina en gebruik opsommingslijsten (wat weet je als je het whitepaper gelezen hebt, waarom zou je het whitepaper echt moeten lezen, etc.) in je tekst. Opsommingen worden vaak als prettig ervaren door websitebezoekers.

  • Verwijs met een aantrekkelijke knop of visual op verschillende pagina’s op je site naar het whitepaper.
  • Mail je bestaande klanten over het nieuwe whitepaper.
  • Deel het whitepaper op social media.
  • Schrijf een blog over het onderwerp waarin je kan verwijzen naar het whitepaper.
  • Adverteer op social media en in zoekmachines.

Whitepapermarketing

Wil je ondersteuning bij het schrijven van een whitepaper? Wij kunnen je helpen op het gebied van contentmarketing en copywriting! Of wil je graag je whitepaper online zichtbaar maken en verspreiden in diverse netwerken? Wij kunnen je bijstaan door campagnes uit te rollen op social media en in Google. Neem vrijblijvend contact op met onlinemarketingbureau Sageon.

Auteur

Picture of Quinten Tolboom
Quinten Tolboom
Vragen? Neem gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

Meer weten?

Onze collega vertelt je graag meer