Het is belangrijk om op Facebook actief te zijn, ook voor advocatenkantoren.
Waarom? Al sinds 2005 groeit het aantal Facebookgebruikers in Nederland jaarlijks. Afgelopen jaar was er een groei van 800.000 gebruikers en een totaal van 10,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland. En jouw doelgroep zit daar ook tussen!
Veel advocatenkantoren ontdekken de mogelijkheden van Facebookmarketing. Facebookadvertenties zijn, mits goed ingezet, zeer effectief om een boodschap te verspreiden. We leggen je in dit artikel uit waarom.
Mogelijkheden
Adverteren in Facebook biedt tal van mogelijkheden om de juiste mensen – jouw doelgroep – te vinden en hun aandacht te trekken.
In het advertentieaccount krijg je te maken met drie niveaus:
- Campagnes: allereerst bepaal je wat je wilt bereiken (marketingdoel).
- Advertentieset: vervolgens stel je een doelgroep samen, je kiest waar en wanneer de advertenties te zien zijn en je stelt je dagelijkse/totale budget in (doelgroepen, plaatsingen, advertentiebudget, planning).
- Advertenties: tenslotte creëer je het design en de tekst van je advertentie. Als je bezoekers naar je website wilt trekken, dan kun je hier ook de url van je website invullen (soort advertentie).
Binnen die mogelijkheden, met name op advertentieset- en advertentieniveau, is het belangrijk om te analyseren en verbeteren. Het gaat er immers om dat jouw doelgroep de actie uitvoert die jij van ze verlangt.
Hoe ziet de perfecte advertentie eruit?
Helaas… de perfecte advertentie bestaat niet. Wij hebben inmiddels duizenden advertenties gemaakt en staan nog regelmatig versteld van de prestaties van campagnes in positieve of negatieve zin. Het is nu eenmaal niet vooraf vast te stellen welke advertentie de meeste conversies oplevert.
Hoe kun je erachter kunt komen wat wel en niet werkt? Simpel: door meerdere advertentievarianten te vergelijken.
Schrijf meerdere advertenties per advertentieset en creëer meerdere advertentiesets per campagne. Let daarbij op dat je geen overlappende advertentiesets maakt (gericht op dezelfde doelgroep); die gaan namelijk tegen elkaar concurreren in veilingen.
Varieer met teksten, emoji’s, afbeeldingen en doelgroepen. Je kunt eenvoudig verschillende varianten tegenover elkaar zetten. Houd daarbij vooral de negatieve feedback, relevantiescore, conversieratio (CTR) en kosten per klik (CPC) in de gaten om de prestaties van de advertenties te meten.
Tip: wat bij de ene campagne wel werkt, kan bij de andere campagne juist tegen je werken. Blijf daarom altijd testen en baseer je keuzes niet op onderbuikgevoel.
Hoe meet je conversies?
Om conversies te meten raden we aan om de Facebook-pixel te activeren. De pixel is een code die je op je website kunt plaatsen om conversies te rapporteren en statistieken te ontvangen over hoe bezoekers je website gebruiken. Met die gegevens kun je aangepaste en vergelijkbare doelgroepen maken in Custom Audiences.
Tip: meer resultaat halen uit social media? Lees ook ons artikel ‘5 manieren om als advocaat meer leads te halen uit social media’.
Veelvoorkomende problemen
Herken je een van de volgende problemen? We geven tips over wat te doen:
1. Te kleine doelgroep
Heb jij jouw doelgroep bepaald in Custom Audiences (bijvoorbeeld websitebezoekers), maar geeft Facebook aan dat je doelgroep te klein is?
Zorg ervoor dat de Facebook Pixel op alle pagina’s van je website is geïnstalleerd. Ook kun je de periode verlengen van je doelgroep (bijvoorbeeld websitebezoekers van de afgelopen 90 naar 180 dagen veranderen).
De kern van het probleem zit hem echter in het verkeer naar je website. Om dat aan te pakken kun je extra advertenties maken om mensen naar je website te leiden, waarna ze worden opgenomen in je doelgroep.
2. Te laag bod
Heb jij handmatig een bod ingevuld, maar geeft Facebook aan dat het bod te laag is? Dan is heb je waarschijnlijk te maken met veel concurrentie.
Verhoog je bod, maar kijk ook kritisch naar het ontwerp van je advertentie en zorg dat deze uitdaagt tot interactie (zoals klikken of reacties). Wanneer veel mensen een actie uitvoeren heeft dit een positief effect op de relevantiescore van je advertenties en de kosten per klik.
3. Te laag budget
Heb jij een budget ingevuld, maar geeft Facebook aan dat het budget te laag is om je doelgroep te bereiken?
Verhoog tijdelijk je budget. Je advertentie heeft in de opstartfase een duwtje in de rug nodig. Als je advertentie na verloop van tijd goed loopt, kun je het dagbudget altijd weer verlagen.
Tip: zie je er tegenop om veel tijd te besteden aan het juist instellen en monitoren van de advertenties? Dan is het een goed idee om adverteren op Facebook uit te besteden.
Extra tips
Om jouw campagnes zo goed mogelijk te laten presteren, een aantal extra tips.
- Probeer een Instant Article
Een vrij nieuwe advertentievorm om in de gaten te houden is Instant Articles (zie afbeelding). Uit cijfers van Facebook blijkt dat Instant Articles sneller worden geladen en vaker worden gelezen en gedeeld. Hier ligt een mooie kans voor advocatenkantoren om publicaties te delen en storytelling toe te passen. Bijvoorbeeld artikelen over een nieuwe wetgeving of een recente rechtszaak. - Houd het kort
Advocaten hebben de neiging om lange teksten te schrijven. Vaak kun je hetzelfde echter ook in veel minder woorden zeggen. Een maximale lengte van drie regels zorgt voor een optimale leesbaarheid. - Denk mobiel
Zo’n 80% van alle Facebookadvertenties wordt mobiel weergegeven. Grote kans dus dat jouw doelgroep de advertentie op zijn smartphone bekijkt. Bekijk tijdens het maken van de advertentie dus goed hoe deze eruit komt te zien op mobiele apparaten. Sterker nog: maak de mobiele looks leading voor het ontwerp! - Plaats weinig tekst in afbeeldingen
Houd er rekening mee dat Facebook in de afbeeldingen niet meer dan 20% tekst toestaat. Als er meer tekst in de afbeelding aanwezig is, dan wordt deze minder vaak vertoond en betaal je meer kosten per click. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk tekst in de afbeeldingen zet.
Extra tip: gebruik deze handige tool van Facebook om te controleren of je afbeelding teveel tekst bevat. - Plaats video’s
Anno 2017 is video-content steeds belangrijker om de aandacht te trekken. Facebook richt zich steeds meer op video’s, waardoor je met een video makkelijker een grote doelgroep kunt bereiken. Houd er rekening mee dat 85% van de video’s op Facebook wordt bekeken zonder geluid. Voeg dus ondertiteling toe om de betrokkenheid te vergroten zonder extra kosten.
Online marketing voor advocaten
Meer weten over online marketing voor advocaten? Of wil je het beheer van social media gedeeltelijk of volledig uit handen geven? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.