Een website die goed vindbaar is draagt bij aan het succes van iedere organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je doelgroep op jouw website terechtkomt en niet op die van je concurrenten? Een logische eerste stap is om je website zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de intentie van je doelgroep. Online onderzoek naar het zoekgedrag van je bezoekers, een zogenoemde zoekwoordanalyse, kan hierbij helpen.
In dit artikel lees je wat een zoekwoordanalyse is, waarom je onderzoek zou moeten doen naar zoekwoorden en, tot slot, hoe je een zoekwoordanalyse aanpakt in de zoekmachines Google en Bing.
Wat is een zoekwoordanalyse?
Een zoekwoordanalyse is een onderzoek naar veelvoorkomende zoekopdrachten in zoekmachines. Deze zoekmachines bieden speciale tools waarmee je inzicht krijgt in het het zoekvolume van een bepaald zoekwoord. Het zoekvolume is het aantal keer dat per maand naar het zoekwoord wordt gezocht.
Waarom onderzoek doen naar zoekwoorden?
Door een zoekwoordanalyse kun je achterhalen welke zoekwoorden de bezoekers die op jouw website belanden hebben gebruikt. Deze inzichten kun je implementeren in je marketingstrategie.
- Gebruik populaire en relevante zoekwoorden in nieuwsberichten en blogs, maar ook in de menu- of url-structuur van je website.
- Optimaliseer je betaalde campagnes (SEA) door middel van zoekwoordonderzoek zodat je meer resultaat tegen minder kosten genereert.
- Gebruik longtail zoekwoorden (specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume) als inspiratiebron voor nieuwe content zoals blogs, whitepapers en video’s.
- Bekijk door middel van zoekwoordonderzoek op welke zoekwoorden je concurrenten zich richten.
De meeste analysetools bieden de mogelijkheid om te targeten. Hiermee kun je inspelen op het zoekgedrag van verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld op basis van locatie en taal. Dit is vooral relevant als je internationaal zakendoet.
Tip: neem ook relevante zoekwoorden met weinig zoekvolume op in je strategie. Dit zijn vaak zoekwoorden met weinig concurrentie, zodat je hier relatief veel resultaat uit kunt halen.
Hoe pak je dat aan?
We maken hier onderscheid tussen twee veelgebruikte zoekmachines.
Een van de meest gebruikte zoekmachines is Google. Via Google Ads heb je een handige tool, de Keyword Planner, waarmee je kunt achterhalen welke zoekopdrachten in Google voorkomen.
- Schrijf de belangrijkste steekwoorden die passen bij jouw organisatie op. Stel dat je werkt bij een advocatenkantoor en gespecialiseerd bent familierecht, dan kun je dat als zoekwoord gebruiken.
- Voer de zoekwoorden in bij de Keyword Planner van Google.
- Pas de instellingen aan naar wens. Je kunt bij targeting een bepaalde doelgroep selecteren door locatie of taal aan te passen (bijvoorbeeld Nederlandstaligen in Duitsland). Ook kun je uitsluitingszoekwoorden opgeven.
- Er verschijnt een lijst met vergelijkbare zoekwoorden. De zoekwoorden zijn voorzien van het zoekvolume. Dit kun je gebruiken en verwerken in je onderzoek. Deze gegevens kun je exporteren naar een Spreadsheets- of Excel-bestand.
De Keyword Planner van Google biedt bovendien de mogelijkheid om een bestemmingspagina in te voeren. Door het invullen van de website van een concurrent kun je eenvoudig achterhalen op welke zoekwoorden de concurrent zich richt.
Bing
De zoekmachine Bing wordt steeds meer gebruikt. Een zoekwoordanalyse doen in Bing werkt in principe hetzelfde, maar dan via Bing’s Research Keyword tool.
Belangrijkste verschil
Er is een verschil tussen deze tools als het gaat om het aantal termen dat je kunt invoeren.
- Bij Bing wordt gevraagd om een zoekwoord dat maximaal 100 karakters mag bevatten.
- Bij Google kun je meer zoekwoorden opgeven.
Door de uitgebreidere mogelijkheden van Google kun je met één klik op de knop allerlei zoekwoordcombinaties met elkaar vergelijken.
Meer weten over zoekmachineoptimalisatie?
Wil je meer weten over het uitvoeren van een zoekwoordanalyse? Of wil je eens sparren over de manier waarop je meer resultaat kunt halen met je website? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon in Utrecht.