Het ondergeschoven kindje van veel advocatenkantoren: branding. Bij het bouwen van een sterk merk komt meer kijken dan een mooi logo en een pakkende naam.
Met branding creëer je het eerste beeld dat in iemand opkomt als diegene de naam van je kantoor hoort. Je wilt laten zien wie je bent, waarom jouw advocatenkantoor bestaat, waar je goed in bent en op welke manier je met cliënten omgaat.
Onderdelen van je merk zijn:
- een logo,
- kantoornaam,
- tagline,
- huisstijl,
- website design,
- social media,
- online content,
- tone of voice,
- visitekaartjes en ander offline advertentiemateriaal.
Omdat wij weten dat je er als advocaat vaak geen tijd voor hebt om met branding bezig te zijn, geven we 6 praktische tips die je op weg kunnen helpen.
1. Leer van je concurrenten
Je zult zien dat de meeste advocatenkantoren zich niet met branding bezighouden. Het ontbreekt ze aan tijd of kennis om te bouwen aan een merk. Hoe zorg je dat mensen jouw merk onthouden? Door anders te zijn dan anderen en op te vallen.
Probeer bijvoorbeeld eens iets anders dan een foto van een toga of wetboek op je homepage te laten zien. Zoek iets wat jouw kantoor uniek maakt. Bijvoorbeeld dat je werkzaam bent in een niche.
Bekijk ook websites van niet-advocaten en kijk wat jou aanspreekt. Wat valt op? Wat kun je gebruiken op de website van jouw kantoor?
2. Leer van je cliënten
Vraag aan je cliënten, bijvoorbeeld tijdens evaluaties, wat ze prettig vinden aan de dienstverlening van jouw kantoor. Vraag wat hun eerste indruk was en waarom ze jou als advocaat hebben gekozen. Vaak komen hier inzichten uit waar je zelf niet bij stilstaat of die jij als vanzelfsprekend acht. Gebruik deze informatie om je merk vorm te geven.
3. Houd het begrijpelijk
Houd je branding simpel zodat de boodschap die je wilt overbrengen ook daadwerkelijk aankomt. Complexe taglines of ingewikkelde teksten zorgen ervoor dat je merk niet goed wordt begrepen.
4. Wees consistent
Een van de belangrijkste voorwaarden voor een sterk merk: zorg voor consistentie op alle platformen waar je aanwezig bent. Gebruik hetzelfde logo, tagline en kleuren op je website, social media en bijvoorbeeld je e-mailhandtekening.
5. Wees persoonlijk
Durf persoonlijk te zijn tijdens het bouwen van je merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van profielfoto’s van medewerkers op je website, of aan het delen van een foto van de bedrijfsborrel op social media. Mensen willen zien met wie ze te maken krijgen. Ze doen immers zaken met jou en niet met je kantoor.
Tone of voice
Persoonlijk zijn tijdens het bouwen aan je merk houdt meer in dan het tonen van mooie foto’s. Denk ook aan de tone of voice op de website. Bekijk bijvoorbeeld de volgende twee introductieteksten:
‘Welkom op de website van Advocatentoor Janssen. Advocatenkantoor Janssen is een gerenommeerd, gespecialiseerd, hedendaags en dynamisch kantoor. Wij beschikken over uitzonderlijke expertise op het gebied van strafrecht.’
of:
‘Ben je in aanraking gekomen met justitie? Als geen ander begrijpen wij de gevolgen. Daarom staan wij 24 uur per dag voor je klaar. Neem contact op voor vrijblijvend juridisch advies, bel 020-1234567.’
Wat spreekt je meer aan? En waarom?
6. Overweeg uitbesteden als je er zelf niet aan toe komt
De meeste advocaten waar wij mee samenwerken zien het belang van branding (en online marketing) in. Door een gebrek aan kennis en tijd blijft dit onderdeel liggen.
Buiten je bestaande (offline) netwerk nieuwe cliënten genereren wordt steeds belangrijker. Een sterk merk in combinatie met een effectieve online marketing strategie zijn hiervoor essentieel.
Blijft branding en online marketing bij jou ook liggen? Overweeg dan om hiervoor een bureau in te schakelen. Dit kan al vanaf 4 uren per maand. Neem contact op voor meer informatie.