Sinds 2013 is het mogelijk om te adverteren in Google Maps. Ook in Nederland worden daarom betaalde zoekresultaten weergegeven wanneer iemand naar een bedrijf of dienst op zoek is. In mei 2016 heeft Google aangekondigd dat het deze vorm van adverteren gaat uitbreiden met meer mogelijkheden.
Achteraf gezien is het opvallend dat advertenties in Google Maps pas sinds 2013 worden weergegeven. Google Maps is immers al in 2005 geïntroduceerd en op dat moment bestond advertentieplatform Google AdWords ook al bijna vijf jaar.
Advertenties in Google Maps
Wanneer iemand een zoekopdracht binnen Google Maps uitvoert, bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘uitzendbureau’, dan verschijnt een lijst met de belangrijkste uitzendbureaus in de buurt van de gebruiker. De advertenties zien eruit als een normaal zoekresultaat en staan boven de lijst met organische zoekresultaten. De enige verschillen zijn de aanduiding ‘advertentie’ en het gebruik van een paarse tint in plaats van een rode tint.
Advertenties in Maps-zoekresultaten zijn dus te vergelijken met AdWords-advertenties in reguliere zoekresultaten:
- De advertenties hebben de vorm van een organisch zoekresultaat,
- Er wordt door middel van een klein label aangegeven dat het om een advertentie gaat,
- De advertenties worden alleen getoond bij relevante zoekopdrachten.
Hoe zorg je ervoor dat de advertenties worden weergegeven?
De advertenties in Google Maps horen bij dezelfde campagnes als je AdWordsadvertenties. Als je al gebruikmaakt van Google AdWords is het dus niet nodig om een aparte campagne of een apart advertentieaccount aan te maken. Om ervoor te zorgen dat je advertenties worden weergegeven in Google Maps, dien je de volgende stappen uit te voeren:
- Schakel locatiegegevens in voor je AdWordsaccount. Hoe je dat doet, lees je hier.
- Maak een bedrijfspagina aan voor je bedrijf op Google Maps en optimaliseer deze pagina door bijvoorbeeld de juiste bedrijfscategorieën toe te voegen.
- Gebruik locatietargeting in je AdWordscampagne en maak je biedingen afhankelijk van de locatie van de gebruiker, zodat je bod hoger wordt als de gebruiker zich dichter bij jouw bedrijf bevindt.
- Optimaliseer de zoekwoorden in je AdWordscampagne. Gebruik zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je locatie en aan je diensten.
Wat kost het om te adverteren in Google Maps?
De kosten voor advertenties in Google Maps zijn vergelijkbaar met de kosten voor AdWordsadvertenties. Je betaalt op basis van het aantal clicks op je advertentie (het cpc-model, oftewel cost per click). De volgende acties worden gerekend als click:
- Een click op het zoekresultaat om de locatiegegevens op te vragen;
- Een click op ‘Routebeschrijving’;
- Een click op ‘Bellen’.
Wat is nieuw sinds 2016?
In mei 2016 heeft Google een aantal updates aangekondigd. Deze updates zijn nog niet wereldwijd doorgevoerd en zijn nog steeds in de ontwikkelfase. Een van de belangrijkste updates is de mogelijkheid tot het plaatsen van een Promoted Pin.
Wat zijn Promoted Pins?
Een promoted pin is een locatievermelding met meer opties dan gebruikelijk. Zo is het mogelijk om je bedrijfslogo op de kaart te laten zien in plaats van het reguliere rode bolletje. Ook wordt het mogelijk om een actie of aanbieding direct in Google Maps weer te geven. Dit kan voor gebruikers net het duwtje in de rug zijn om jouw website te bezoeken of, beter nog, om jouw winkel te bezoeken.
In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een Promoted Pin.
Wanneer Promoted Pins voor alle adverteerders beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Wel is het goed om als adverteerder hier alvast goed op voorbereid te zijn. Zorg ervoor dat het My Business-profiel van je bedrijf voorzien is van up-to-date informatie en de juiste categorieën.
Online marketing bureau
Wil je meer informatie over adverteren met AdWords of adverteren binnen Google Maps? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon. Wij zijn gecertificeerd Google-adverteerder en komen graag vrijblijvend met je in contact.