Steeds meer websites stappen over op een internetadres dat met https:// begint in plaats van http://. Het overstappen naar https biedt in theorie alleen maar voordelen en is soms zelfs noodzakelijk, maar in de praktijk kan zo’n migratie de positie van je website in zoekresultaten negatief beïnvloeden.
In dit artikel leggen we je uit wat het voordeel is van https. Aan de hand van een aantal SEO-aandachtspunten leer je hoe je een dergelijke migratie op de juiste manier uitvoert. Zo blijf je verzekerd van een hoge positie in Google.
Wat is https en SSL?
Het internetadres van de meeste websites begint met http. Dit is een hypertext transfer protocol dat communicatie tussen de browser en de website mogelijk maakt. De toegevoegde s in https staat voor secure: beveiligd. Om deze beveiliging daadwerkelijk te bereiken, wordt gebruikgemaakt van een SSL-protocol. SSL betekent secure socket layer en is een manier om informatie te versleutelen. De toevoeging https in een internetadres is dus niets meer dan een indicatie dat er sprake is van een verbinding met een SSL-beveiliging.
Een beveiligde https-verbinding, waarbij gebruik wordt gemaakt van een SSL-certificaat, biedt de garantie dat alleen de bezoeker en de website-eigenaar bij de informatiestroom kunnen. Een https-verbinding is een must-have voor iedere website waarbij sprake is van wachtwoorden of een inlogsysteem. Voor e-commerce en internetbankieren is een beveiligde verbinding een noodzakelijke vereiste voor veilige online betalingen.
Invloed van https op SEO
Al enige tijd heeft een beveiligde https-verbinding invloed op de SEO-score van een website. In augustus 2014 kondigde Google voor het eerst aan dat https als een ranking signal gebruikt zou gaan worden.
Onlangs is bovendien aangekondigd dat de https-versie van een pagina boven de http-versie van een pagina gekozen wordt, zelfs als de beveiligde pagina (nog) geen backlinks heeft.
De moeite waard?
Ondanks dat een https-verbinding steeds belangrijker wordt voor SEO, lijkt het momenteel nog niet de moeite waard om puur voor SEO-doeleinden een SSL-certificaat aan te schaffen en in te stellen. De tijd die hieraan besteed wordt, kan beter besteed worden aan het creëren van goede content en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.
Als je toch overschakelt naar https is het zeer belangrijk om rekening te houden met de opgebouwde SEO-waarde van je website. Wanneer hier geen aandacht aan wordt besteed kan de migratie naar https juist zeer nadelig uitpakken qua SEO.
Twee verschillende domeinen
Google ziet de http-variant en de https-variant van je website namelijk als verschillende domeinen.
Met andere woorden: de gevolgen van een migratie naar https zijn qua SEO net zo ingrijpend als het overstappen naar een geheel nieuwe domeinnaam met een bijbehorende nieuwe url-structuur. Dat betekent dat alle bestaande links naar je website geen SEO-waarde meer hebben en dat je website snel zal dalen in de zoekresultaten.
Tip: Onderstaande stappen zijn daarom ook relevant als je overstapt naar een nieuwe domeinnaam of een nieuwe website.
SEO checklist: zo blijft je website goed scoren in Google
Heb je een SSL-certificaat geïnstalleerd? Zorg er dan voor dat je direct de volgende stappen uitvoert om geen nadelig SEO-effect te ondervinden van de migratie.
- Plaats permanente doorverwijzingen vanaf de oude pagina-url’s naar de https-varianten van deze pagina’s door middel van een stukje code in het .htaccess-bestand van je website. Maak je van de gelegenheid gebruik om de url van specifieke pagina’s te veranderen? Gebruik dan 301 Redirects. Belangrijk: stuur niet iedere oude url simpelweg naar de nieuwe homepage door, omdat de linkwaarde van de pagina’s dan verloren gaat.
- Vervang alle interne links op je website voor de https-variant van deze link. Dat geldt voor tekstlinks maar ook voor bijvoorbeeld afbeeldingen, stylesheets en meer. Is je website gebouwd met WordPress? Dan kun je gebruikmaken van een plugin: Velvet Blues Update URLs. Deze plugin kun je de opdracht geven om overal op je website http://www.jouwdomein.nl/ te vervangen door https://www.jouwdomein.nl/.
- Bekijk je backlinkprofiel en ga na of het mogelijk is om belangrijke backlinks te vervangen voor de nieuwe https-variant. Neem hiervoor contact op met de websitebeheerder van de website waarop de backlink geplaatst is.
- Vervang alle canonical url’s van je website door de nieuwe https-variant, als dit nog niet automatisch is uitgevoerd door je cms. Elders op deze blog vertellen we je alles over een canonical url.
- Controleer de sitemap en het robots.txt-bestand van je website en vervang waar nodig http door https, als dit nog niet automatisch is uitgevoerd door je cms. In een robots.txt-bestand staan bovendien meestal relatieve url’s, maar we zien regelmatig absolute url’s hierin terug, bijvoorbeeld om de locatie van de sitemap aan te geven.
- Vervang de url van je website in Google Analytics en in alle andere tools die via scripts toegang hebben tot jouw website. Klik in Analytics op ‘Beheerder’ en vervolgens op ‘Property-instellingen’ bovenaan de middelste kolom. Bij de optie ‘standaard-url’ kies je voor https.
- Voeg de https-variant van je website toe als property in Google Search Console (voorheen Webmaster Tools). Doe dit voor zowel de versie met als zonder www voor de url.
- Controleer je socialmediakanalen (vooral je Google Business account) en vervang overal de url voor de https-variant.
Ook na het nauwkeurig uitvoeren van bovenstaande tips is het mogelijk dat er een kleine dip in de rankings te zien is. Deze dip is echter van tijdelijke aard en zal na verloop van tijd weer verdwijnen.
Online marketing bureau
Wil je meer informatie over overstappen naar een https-verbinding of bovenstaande werkzaamheden uitbesteden aan ervaren professionals? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon voor een vrijblijvende kennismaking.